Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Legg inn
av TurboLars N383 » 03 okt 2008, 15:06
Det er vel isocyanater som det så fint heter . Rimelig farlig jepp . Derfor kaldkniv hvis det er muligheter . Finnes også rutelim fritt for isocyanater og annet snuskete innhold
Et tips når du skal legge på limfuge er å tilpasse åpningen i spissen på patronen så den blir høy nok ved å feks legge den mot taket så du ser at du får riktig høyde der limet kommer ut av spissen , juster eventuellt åpningen med kniven hvis ikke den er stor nok så den bygger nok opp så du får riktig høyde på fuga

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
-
Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
-
Kontakt:
Legg inn
av Gisle N163 » 03 okt 2008, 15:31
Kaldkniv bruker jeg nesten aldri. Den sliter på rygg og armer. På jobb har vi et skrallesystem som er helt genialt. Sveiver inn tråden fra begge sider. Den går såpass sakte at det ikke blir røykutvikling.
Men dette er jo selvsagt en patent som man ikke får tak i til privat bruk.
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
-
Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Legg inn
av Peter » 03 okt 2008, 18:04
Gisle N163 skrev:Kaldkniv bruker jeg nesten aldri. Den sliter på rygg og armer. På jobb har vi et skrallesystem som er helt genialt. Sveiver inn tråden fra begge sider. Den går såpass sakte at det ikke blir røykutvikling.
Men dette er jo selvsagt en patent som man ikke får tak i til privat bruk.
Roll-Out tar jo 100 ganger lengre tid enn kaldkniv hvis man kommer til med det da, og for all del ikke prøv å sett muttertrekker eller luftskralle på den, da knuser ruta garantert

noen av de andre på jobben har prøvd det
Og det med pianotråd, så kan det også nevnes at den blir VELDIG varm, jeg har et 5-6cm langt arr midt i panna som bevis på dette

-
Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
-
Kontakt:
Legg inn
av Gisle N163 » 03 okt 2008, 18:31
Roll Out? Nei det er noe annet. Vi har noe som heter EziWire. Prinsippet er noe av det samme som Roll Out bortsett fra at du har begge "hjulene" i samme enhet. Vanskelig å forklare. Kan ta et bilde på jobb en dag.
Ja jeg vet at Roll Out (EziWire) tar lengre tid, men på jobb får vi ikke "lov" å bruke kaldkniv av hensyn til helse og fare for skader på bilen. Så da er den saken grei nok. Men en nyslipt kaldkniv er jo som varm kniv i smør så for all del. Jeg er helt enig i akkurat det. Skulle jeg hatt ut min egen rute hjemme kunne jeg nok brukt en kaldkniv. Men på jobb er det EziWire som gjelder.
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
-
AndreasE N1216
- 1,5 bar

- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
Legg inn
av AndreasE N1216 » 03 okt 2008, 18:59
uhh, hørtes skummelt ut med de gassene!
jeg kom meg hvertfall helskinna fra det
synes det gikk rimelig greit med gitarstreng. røk ikke en eneste gang heller. brukte ikke no håndtak i endene, men surra strengen rundt noen megatykke hansker jeg hadde på meg.
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 03 okt 2008, 19:40
Peter skrev:
Og det med pianotråd, så kan det også nevnes at den blir VELDIG varm, jeg har et 5-6cm langt arr midt i panna som bevis på dette

Jeg har ett på underarmen

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan