900 16v turbo, motorproblemer!
Moderator: Moderatorer
Re: 900 16v turbo, motorproblemer!
Da e vi tebake til start. Etter en del kjøring og gassing kom feilen plutselig tilbake. No varierer den på turtall igjenn, låser seg på 2500 omdr før den nesten kveles.
No e e ikke bli!!!!!!!! leiiii
Må prøve å skifte vacumslanger no.
No e e ikke bli!!!!!!!! leiiii
Må prøve å skifte vacumslanger no.
Saab 900 turbo 16v, lavtrykksturbo
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Sjekk også hvordan står det til med rør og gummi imellom turbo og innsug.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Sjekk tilkoplingane rundt avlastningsventilen. Høyres ut som du ikkje har fått alt heilt rett på plass. Er veldig knepne dei koplingane der...
Hehe. fin fix det der 

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Johan N828
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Skril *Løst* i trådnavnet da for senere søking på forumet=)
Hjelle, N6 skrev:Sjekk tilkoplingane rundt avlastningsventilen. Høyres ut som du ikkje har fått alt heilt rett på plass. Er veldig knepne dei koplingane der...
Er ikke helt med på det du sier her. mener du når jeg setter på dumpen så må jeg være sikker på at det blir tett etter meg igjjenn.
Jeg bruker startgass og hører om turtalet stiger. Det er helt tett der ihvertfall. Men har ikke fått sett på bilen idag. Men skal skifte en del slanger framider så skal jeg gi lyd ifra meg når jeg skal testkjøre igjenn.

- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Ja, er det eg meinar.
Er ikkje alltid startgassen finn lekasje rundt avlastningsventilen. Eg hadde ei stor revne i en den største slangen som går på avlastningsventilen, fann feilen fysst når eg demonterte.
Er ikkje alltid startgassen finn lekasje rundt avlastningsventilen. Eg hadde ei stor revne i en den største slangen som går på avlastningsventilen, fann feilen fysst når eg demonterte.
Idag var jeg og en kompis ute og kjørte en tur med bilen, Den var bra i ca 30 min så kom feilen, ruste seg opp igjenn. Fant ut at det var den del vann i oljen, ser ut som om den kommer seg inn gjennom peilepinnen. Ellers så kan det ha vært der lenge for olje er gammel!!! Har trykktestet motoren og de fant ikke lekasje på toppen.
Kan det vare vannet som fordamper og forstyrrer noen komponenter som forårsaker denne jagingen. Slik jeg forklarte tidligere.
Vi gikk over alle trykkslangene og de ser bra ut.Vi begge tviler på at de har noen skader. men d kan som sagt hende. Men feilen kommer bare helt plutselig etter lang tids kjøring.
Kan det vare vannet som fordamper og forstyrrer noen komponenter som forårsaker denne jagingen. Slik jeg forklarte tidligere.
Vi gikk over alle trykkslangene og de ser bra ut.Vi begge tviler på at de har noen skader. men d kan som sagt hende. Men feilen kommer bare helt plutselig etter lang tids kjøring.
Ihelgen skrudde jeg noe bil igjenn. Renset luftmengdemåleren og skjekket dumpen(den var tett).
Nå virker bilen heilt greit. Ikke mye tull, men den kanvariere noe på turtall når den står på tomgang og nesten kveles. Men den blir bra av seg selv igjenn.
Bilen får nok bensin ihvertfall. Kan det da være luftmengdemåleren som er feilen? Eller kan det være en justering av tenningen som skal til?
Samt at jeg skiftet olje og oljefilter. Det trengtes, har aldri sett så JÆVLIG en olje før. Den kjentes ut som sand(Noe overdrevet)
Nå virker bilen heilt greit. Ikke mye tull, men den kanvariere noe på turtall når den står på tomgang og nesten kveles. Men den blir bra av seg selv igjenn.
Bilen får nok bensin ihvertfall. Kan det da være luftmengdemåleren som er feilen? Eller kan det være en justering av tenningen som skal til?
Samt at jeg skiftet olje og oljefilter. Det trengtes, har aldri sett så JÆVLIG en olje før. Den kjentes ut som sand(Noe overdrevet)

- Frode N073
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
eg og slite litt med varierande tomgang. te tider så legg'an seg på 11-1200 omdr. då må eg stoppa ein plass før'an roe seg ner. eg antar dette e ein luftlekkasje. har ikkje brydd meg med å gjør någe med det ennå. ska ta det når eg får ny ic løysning.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
Skal få trykktestet systemet mitt endag. Kan være en luftlekasje som er problemet mitt å ja.
Da er bilen iorden. Renset mye av systemet og skiftet plugger. Teitet over allekoblinger og skiftet ut olje og filter. No går den som ei klokke. Kjempegreier 

-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Da blir det tut og kjør igjen da.
morro med OG900 ja!

morro med OG900 ja!

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
Ja bilen e kjempe artig å kjøre. Gleder meg til IC og APC boks er montert så jeg får 175 hk. Litt lite med 145 som det er i min.
Så når sommeren kommer skal jeg fikse litt rust. Ikke alt for mye men litt er det på denne.
Skal få laget emg en prosjekt tråd etterhvert der jeg oppdaterer.
Så når sommeren kommer skal jeg fikse litt rust. Ikke alt for mye men litt er det på denne.
Skal få laget emg en prosjekt tråd etterhvert der jeg oppdaterer.

No har e kjørt en del med bilen, kort og langturer. Den har noen flash back men de varerr kun i en 15 sec ca før den bblir normal. Virker som om det hjalp veldig å rense lamdaen samt luftmengdemåleren.
Tenkte jeg bare skulle informere om dette hvis noen har det damme problemet som meg
Tenkte jeg bare skulle informere om dette hvis noen har det damme problemet som meg