Bytte til et fysisk større oljefilter (Purolator PremiumPLUS, part: L27190) og påfølgende etterfylling av olje til helt max gjorde susen.
Problemet løst, so far

Moderator: Moderatorer
Enig: at filteret "løste" problemet beviser ikke at filteret er bedre, mulig at det var noe feil med originale filteret. Byttet olje og filter i romjula og kan ikke si med 100% sikkerhet at jeg hadde bankingen før jul - så det styrker teorien om at noe kan ha vært galt med det forrige filteret... Mulig at filterets interne bypass ikke slo inn og at iskald olje sleit med å komme igjennom og ut til motoren?Ronny_N169 skrev:Hørtes jo rart ut at dette filteret skulle løse ditt problem med knakking ved oppstart. Kan jo hende du hadde fått samme effekten med ett nytt, orginalt filter?. Ellers har jeg jo brukt dette Purolator filteret i endel år i mine egne biler (kanskje du fant art. nr i en av mine tråder) fordi det har en større filteroverflate. Mange mener at Saab orginal er "verdens beste" , men det jeg opplever med dette purolator filteret er at oljen holder seg bedre i fargen over tid, og spesiellt i 95 og 9-3 min ser man dette. Det er jo ingen direkte vitenskaplig undersøkelse, å se hvordan olja ser ut, men bekksvart olje etter 300mil er neppe ett godt tegn.
Sitter på blokka, nesten bak startmotoren, av alle tingMacgeier skrev:. Sitter forresten oljetrykksbryteren montert etter filteret på 9-5?