Knakk, (knakk) kaldstart motor 9-5. *LØST*

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Knakk, (knakk) fra motor, kaldstart motor 9-5. *LØST*

Legg inn av Macgeier » 29 jan 2009, 10:03

Etter 4-5 dager og 9 kaldstarter må jeg konkludere med at kaldstartbanken er borte, forvunnet, eliminert 8)

Bytte til et fysisk større oljefilter (Purolator PremiumPLUS, part: L27190) og påfølgende etterfylling av olje til helt max gjorde susen.

Problemet løst, so far [-o<
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Knakk, (knakk) kaldstart motor 9-5. *LØST*

Legg inn av Ronny_N169 » 29 jan 2009, 10:58

Hørtes jo rart ut at dette filteret skulle løse ditt problem med knakking ved oppstart. Kan jo hende du hadde fått samme effekten med ett nytt, orginalt filter?. Ellers har jeg jo brukt dette Purolator filteret i endel år i mine egne biler (kanskje du fant art. nr i en av mine tråder :wink: ) fordi det har en større filteroverflate. Mange mener at Saab orginal er "verdens beste" , men det jeg opplever med dette purolator filteret er at oljen holder seg bedre i fargen over tid, og spesiellt i 95 og 9-3 min ser man dette. Det er jo ingen direkte vitenskaplig undersøkelse, å se hvordan olja ser ut, men bekksvart olje etter 300mil er neppe ett godt tegn.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Knakk, (knakk) kaldstart motor 9-5. *LØST*

Legg inn av Macgeier » 29 jan 2009, 12:36

Ronny_N169 skrev:Hørtes jo rart ut at dette filteret skulle løse ditt problem med knakking ved oppstart. Kan jo hende du hadde fått samme effekten med ett nytt, orginalt filter?. Ellers har jeg jo brukt dette Purolator filteret i endel år i mine egne biler (kanskje du fant art. nr i en av mine tråder :wink: ) fordi det har en større filteroverflate. Mange mener at Saab orginal er "verdens beste" , men det jeg opplever med dette purolator filteret er at oljen holder seg bedre i fargen over tid, og spesiellt i 95 og 9-3 min ser man dette. Det er jo ingen direkte vitenskaplig undersøkelse, å se hvordan olja ser ut, men bekksvart olje etter 300mil er neppe ett godt tegn.
Enig: at filteret "løste" problemet beviser ikke at filteret er bedre, mulig at det var noe feil med originale filteret. Byttet olje og filter i romjula og kan ikke si med 100% sikkerhet at jeg hadde bankingen før jul - så det styrker teorien om at noe kan ha vært galt med det forrige filteret... Mulig at filterets interne bypass ikke slo inn og at iskald olje sleit med å komme igjennom og ut til motoren?

Uansett, bytte av filter løste iallefall problemet (billig reparasjon av en "dødsdømt" motor) :wink:
Og purolator scorer høyt på tester og er et populært i engelske og amerikanske Saab forums. Oversize sikrer god flow, samtidig som filtreringen er i ypperste klasse.

Planlegger nå å fjerne adapteret for oljetrykksmåleren og heller koble oljetrykksføleren sammen med oljetrykksbryteren på motoren, hva er vitsen med å måle trykket inn i filteret, når det viktigste er trykket etter filteret (som er faktisk er oljetrykket i motoren). Sitter forresten oljetrykksbryteren montert etter filteret på 9-5?

Og ja, Purolator fant jeg i en av dine tråder, takk for tipset!
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Knakk, (knakk) kaldstart motor 9-5. *LØST*

Legg inn av Ronny_N169 » 29 jan 2009, 13:19

Macgeier skrev:. Sitter forresten oljetrykksbryteren montert etter filteret på 9-5?
Sitter på blokka, nesten bak startmotoren, av alle ting :roll:
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Knakk, (knakk) kaldstart motor 9-5. *LØST*

Legg inn av doo-kie » 29 jan 2009, 14:35

Det er jo en mulighet at lagrene dine begynner å bli slitt. Dette gjør jo at motoren banker litt når den er kald og du vil miste oljetrykk. Og nå når du har fått opp flowen har du fått en sterkere oljefilm i lagrene og dermed eliminert bort lyden for en stund. bare en tanke...Eneste jeg kan se for meg som gjør at motoren din banker, hvis ikke det er løfteren dine som har manglet oljetrykk.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Knakk, (knakk) kaldstart motor 9-5. *LØST*

Legg inn av heinrich » 29 jan 2009, 15:41

Dette filteret (purolator), er det bolt-on på disse motorene?

EDIT: og hvor får man tak i det? :D
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Knakk, (knakk) kaldstart motor 9-5. *LØST*

Legg inn av Macgeier » 30 jan 2009, 08:52

Kan kjøpes på Bilextra for eksempel i Tønsberg.
Det er bolt on, eneste forskjellen er at det er litt lengere/høyere.
<Edit: surret litt med partnummere>

Jeg satte inn Purolator PremiumPLUS L27190 (sto iallefall på esken), det var det jeg fikk utlevert på Bilextra når jeg spurte etter filter til Ford Escort 1995 ->

Mulig du finner Purolatur PurOne utgaven,
PurOne er helt helt i toppskiktet når det gjelder filtrering:
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Fi ... OilFilters" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser at amerikanske/engelske Saab venner bruker oversize utgaven:
Purolator Pur-One PL20195
Purolator Premium L20195

Vet ikke hvorfor jeg fikk L27190, og ikke L20195, mulig at L27190 er ett utgått partnummer for L27190 finnes ikke på Purolators hjemmeside.


Edit: Her ser du forskjellen mellom oversize og Saab standard mål:
Bilde
Bilde
Sist redigert av Macgeier den 30 jan 2009, 11:17, redigert 2 ganger totalt.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Knakk, (knakk) kaldstart motor 9-5. *LØST*

Legg inn av heinrich » 30 jan 2009, 09:21

Takk for utfyllende svar! :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Knakk, (knakk) kaldstart motor 9-5. *LØST*

Legg inn av Macgeier » 30 jan 2009, 09:24

You are welcome,
her er forresten Purolators "finn det som passer din bil side":
http://www.purolatorautofilters.net/en- ... Guide.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Svar