Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 28 jul 2009, 09:43
Noen (tor f.eks) kunne sagt at jeg kom til å trenge nye bolter mellom eksosanlegg og turbo, og manifold og turbo... *plystre* hehe, men således er man i allfall halvveis i monteringen
(Ikke startet monteringen, men rivingen er ferdig)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
K_Duck N1093
- 2.0 bar

- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
-
Kontakt:
Legg inn
av K_Duck N1093 » 28 jul 2009, 10:04
TTIWWP!
(Er det forresten med overlegg du omtaler cobralol som "suregør" i topic?

)
Sist redigert av
K_Duck N1093 den 28 jul 2009, 11:38, redigert 1 gang totalt.
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 28 jul 2009, 10:28
K_Duck N1093 skrev:TTIWWP!
(Er det forresten med overlegg du omtaler cobralol som "suregør" i topic?

)
Det er jo et sugerør
Kan jo kalle det for King Cobra som enkelte, men sugerør faller meg naturlig inn...

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
K_Duck N1093
- 2.0 bar

- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
-
Kontakt:
Legg inn
av K_Duck N1093 » 28 jul 2009, 10:31
K_Duck N1093 skrev:suregør

'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 28 jul 2009, 10:38
K_Duck N1093 skrev:K_Duck N1093 skrev:suregør

Takk Steffen for at du poengerer mine skrivefeil, så nå er dette delvis rettet opp i og tråden er søkbar for andre.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
K_Duck N1093
- 2.0 bar

- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
-
Kontakt:
Legg inn
av K_Duck N1093 » 28 jul 2009, 10:49
Alltid en glede.

Jeg ser nå i retrospektiv at jeg kanskje var litt brå og brutal i min framferd her. Jeg beklager dette, og håper du ikke ble støtt eller tok deg nær av mine ytringer.
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 28 jul 2009, 10:50
Klarer aldri å ta deg seriøst uansett, så ikke noe fare der.
Men i dag så fortsetter ferden med uendelig knoting i et desperat forsøk på å bytte dette.
Jeg har selvfølgelig dokumentert alt ved bilder, og disse vil komme fortløpende etter jeg har fått montert alt og bilen er kjørbar
Har snakket med Bodø ved, de hadde de boltene jeg manglet på lager, så da ser jeg lys i enden av tunellen her og.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 28 jul 2009, 10:52
Paradigm N558 skrev:K_Duck N1093 skrev:K_Duck N1093 skrev:suregør

I can see where this is going...

Om det da ikke skal ende med gult eller rødt kort så er det vel noen som bør skjerpe seg
Når da også den ene her senest i går kjeftet på andre forumbrukere og anklaget denne for å lage en useriøs tråd så bør man kansje heller gå forran med et godt eksempel selv
Om dere alikevel må poste løspraten istedet for å sende den på pm så har vi jo både den generelle pratetråden og ikke minst så har dere jo denne der oppe:
viewtopic.php?f=8&t=13087 som er nesten moderatorfri.. den har daniel eneansvaret for

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 28 jul 2009, 11:31
Paradigm N558 skrev:Noen (tor f.eks) kunne sagt at jeg kom til å trenge nye bolter mellom eksosanlegg og turbo, og manifold og turbo...
Hehe, ja, kansje det.. men om det er de orginale boltene og muttrene som sitter der så kommer de av hele og pene i 99% av tilfellene

Sitter det derimot muttre/pinnbolter der fra ScanParts så er det muttre som er klinket sammen for at de skal sitte godt, problemet da er at man ofte ender opp med at pinnboltene blir med ut når man demonterer.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 28 jul 2009, 11:37
Tor N12 skrev:Paradigm N558 skrev:Noen (tor f.eks) kunne sagt at jeg kom til å trenge nye bolter mellom eksosanlegg og turbo, og manifold og turbo...
Hehe, ja, kansje det.. men om det er de orginale boltene og muttrene som sitter der så kommer de av hele og pene i 99% av tilfellene

Sitter det derimot muttre/pinnbolter der fra ScanParts så er det muttre som er klinket sammen for at de skal sitte godt, problemet da er at man ofte ender opp med at pinnboltene blir med ut når man demonterer.
Er nok orginalt som sitter der, og fikk ut 2 av 4, men så rev daniel i stykker gjengene på den tredje og den fjerde gadd vi ikke prøve på da, for da er det vel så greit å bytte ut alle fire.
Også kjøper jeg bare 3 til eksosanlegget når jeg er i gang, så slipper jeg å tenke på det.
Nå fikk jeg også vite at bilen blir stående til torsdag, får ikke mekke der før pga. pågang.

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 28 jul 2009, 16:50
Det har jo litt betydning om boltene har vært ekstremt varme noen ganger, da mister jo metallet sin opprinnelige struktur. I så fall hjelper det lite at dde var orginale. Og... vel... jeg har mine mistanker med tanke på hvem som eier bilen.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 28 jul 2009, 22:22
Ingen sa jo noe om at dere manglet pinnbolter på den nye turboen, det er så godt som umulig å få ut de gamle.. i allefall uten varme. At dere (i allefall du Daniel som har knekt pinnbolt på grenrøret ditt fordi du ikke kunne vente en dag på nye) ikke har fått med dere at man aldri monterer brukte pinnbolter det sier vel litt om dere det da

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 28 jul 2009, 23:41
Vel dagens økt er over, og her er status.
Alt montert, men oljen renner som ei sil fra turboen.
Why?
Fordi man angivelig ikke har klart å stramme den mutteren på toppen av snurrebassen.
Hvordan kan man stramme den uten å måtte ta vekk sugerøret for å komme til?
Spekulerer på om sånne korte fastnøker er stikkordet her.. Om dere forstår, tror de selger dem på Autoparts her i byen.
Har ingen bilder atm, kameraet ligger i bilen som står ved verkstedet.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 29 jul 2009, 07:10
Noen som har en ide om hvordan jeg skal få strammet denne uten å plukke ned alt vi har gjort?
Satt å spekulerte på et sånn her sett..

Det må jo være krute for slike ting?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 29 jul 2009, 10:07
I Stand corrected, har fått lånt verktyg av jobben min, og dette er hva jeg har tatt med meg.
og
Det burde jeg vel klare å komme i mellom der med?
OG! Den bakre lambdasonden passer jo ikke lengre, dvs. kabelen er for kort.. skal jeg klippe den og skøyte den, eller skal man bestille ny?
(hvorfor er det ingen som forteller dette forresten når man skal montere?

)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero