då burde vel oljelampå lyst???Ingvar N629 skrev:Er ikke til oljetrykksgiveren da?
hva er den grønne ledningen på og900 til?
Moderator: Moderatorer
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: hva er den grønne ledningen på og900 til?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: hva er den grønne ledningen på og900 til?
Kansje du har finni den berømte grønne overledningen:p
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: hva er den grønne ledningen på og900 til?
hehe, har jo nettopp funnet de tjukke røde overledningene, tross alt.
men ingvar, du er jo ikke en dum kar, for oljelampa mi lyser en gang iblant før jeg bare gir bittelitt gass. skal prøve å lokalisere oljetrykksgiveren i morra om ikke du eller noen andre kommer meg i forkjøpet og sier hvor den skal være
men ingvar, du er jo ikke en dum kar, for oljelampa mi lyser en gang iblant før jeg bare gir bittelitt gass. skal prøve å lokalisere oljetrykksgiveren i morra om ikke du eller noen andre kommer meg i forkjøpet og sier hvor den skal være

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: hva er den grønne ledningen på og900 til?
Midt på oljefilterhuset.Edward N812 skrev:skal prøve å lokalisere oljetrykksgiveren i morra om ikke du eller noen andre kommer meg i forkjøpet og sier hvor den skal være
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: hva er den grønne ledningen på og900 til?
eg kikka på den men min såg ikkje grønn ut. men så e det jo som sagt ganske trangt rundt oljefilteret hos meg 

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: hva er den grønne ledningen på og900 til?
jaggu mangla det ikke en ledning på oljetrykksgiveren! setter den på der og later som ingenting jeg
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: hva er den grønne ledningen på og900 til?
selv om koblingsskjemaet mitt påstår at den skal være blå da men
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Re: hva er den grønne ledningen på og900 til?
Jeg var i låven der 900ene mine står i dag, og tittet på dette, og på begge to var det ikke noe grønn ledning som lå sammen med den grønn/gule, og lednigen til oljetrykksføleren var blå på begge.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: hva er den grønne ledningen på og900 til?
hehe, kanskje jeg tar den av igjen da. men jeg regner med at det er ledningen som går til indikatorlampa i dashen? har på ingen som helst måte noe med selve oljetrykket å gjøre antar jeg? selvfølgelig meget kjekt å vite om det er dødsens lavt da.. skal kikke litt etter en blå en i dag. om ikke jeg finner det så kutter jeg opp litt stikkprøver av strømpa for å se om den kanskje er blitt skjøta på en gang i tida.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: hva er den grønne ledningen på og900 til?
Det første jeg tenkte da jeg så den ledningen var at den ser ut som den har vært blå og nå er blitt misfarget/bleket. Så jeg tror du har funnet riktig ledning. Mulig at oljesøl o.l. har misfarget den?
Virker oljelampen som den skal nå, lyser når du vrir om tenningen og slukker når du starter bilen?
Virker oljelampen som den skal nå, lyser når du vrir om tenningen og slukker når du starter bilen?
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: hva er den grønne ledningen på og900 til?
nope. men det er ikke en eneste lampe som lyser når jeg har på tenningen, hehe. om jeg setter den bortpå dynamoen derimot, da lyser den! men det har nok sin enkle forklaring, for det hender den lyser etter oppstart også når jeg har den stående på dynamoen. da slukker den så fort jeg ruser motoren bittelitt. altså samtidig som dynamoen begynner å lade, hehe.
det der kom jeg på akkurat nå, så med andre ord må det jo være oljetrykksgiveren den skal på. nå må jeg bare finne ut hvorfor ikke en eneste lampe lyser i dashen bortsett fra når bilen er starta opp. hvilke lamper skal lyse med tenninga på?
det der kom jeg på akkurat nå, så med andre ord må det jo være oljetrykksgiveren den skal på. nå må jeg bare finne ut hvorfor ikke en eneste lampe lyser i dashen bortsett fra når bilen er starta opp. hvilke lamper skal lyse med tenninga på?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: hva er den grønne ledningen på og900 til?
Hei Edward!
Har du nettop kjøpt den og900en? I såfall ville jeg vært litt skeptisk på selgers motiver for å mørklegge alle varsellampene i instrumentpanelet. Han kan jo ha hatt mange tommeltotter og revet av kontakten mens ha fingret nedi høyttaleråpningen, men jeg ville ikke satt pengene mine på det. Er den nyinnkjøpt og dette er gjort med vilje så er det svindel på linje med å skru tilbake km-telleren, kanskje enda værre.
Har du nettop kjøpt den og900en? I såfall ville jeg vært litt skeptisk på selgers motiver for å mørklegge alle varsellampene i instrumentpanelet. Han kan jo ha hatt mange tommeltotter og revet av kontakten mens ha fingret nedi høyttaleråpningen, men jeg ville ikke satt pengene mine på det. Er den nyinnkjøpt og dette er gjort med vilje så er det svindel på linje med å skru tilbake km-telleren, kanskje enda værre.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: hva er den grønne ledningen på og900 til?
med tanke på hvor mye jeg har kjørt bilen og fått utforska den etter kjøp, er den så godt som nyinnkjøpt, hehe.
jeg burde ta en SKIKKELIG rufs bakpå speedometeret og se hva som må til for å få liv i lamper med tenninga på ON, igjen. jeg fant nettopp ut hvorfor jeg ikke hadde instrumentlys (over speedometer, turteller osv.) og det var kun dårlig kontakt på de to blå greiene (lampene?) på baksida av speedometeret. så foreløpig virker det som det rett og slett er litt slitent baki der, eventuelt litt røft behandla da forrige eier trakk ledninger bak til sin superfete basskasse og forsterker, eller da han knota baki der for å få på t-stykke til sin råtøffe turbotrykksmåler, hehe.
MEN jeg utelukker ikke hva du foreslår, det dukker tross alt opp overraskelser i form av andre ting stadig vekk.
jeg burde ta en SKIKKELIG rufs bakpå speedometeret og se hva som må til for å få liv i lamper med tenninga på ON, igjen. jeg fant nettopp ut hvorfor jeg ikke hadde instrumentlys (over speedometer, turteller osv.) og det var kun dårlig kontakt på de to blå greiene (lampene?) på baksida av speedometeret. så foreløpig virker det som det rett og slett er litt slitent baki der, eventuelt litt røft behandla da forrige eier trakk ledninger bak til sin superfete basskasse og forsterker, eller da han knota baki der for å få på t-stykke til sin råtøffe turbotrykksmåler, hehe.
MEN jeg utelukker ikke hva du foreslår, det dukker tross alt opp overraskelser i form av andre ting stadig vekk.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: hva er den grønne ledningen på og900 til?
jeg betviler STERKT at Aleksander har lurt deg (antar det er aeroen du holder på med), men det kan jo hende han selv har blitt lurt da han kjøpte den. For det første så er ikke han typen til å lure noen, og for det andre så var vel bilen såpass billig at det var vel neppe noen grunn til å legge arbeid i å skjule feil. 

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: hva er den grønne ledningen på og900 til?
helt enig, han virka som en veldigh ærlig og sympatisk type. bilen var billig ja, men det var pga rust og havari på girkasse, ikke elektronikk eller sliktEdHunter N815 skrev:jeg betviler STERKT at Aleksander har lurt deg (antar det er aeroen du holder på med), men det kan jo hende han selv har blitt lurt da han kjøpte den. For det første så er ikke han typen til å lure noen, og for det andre så var vel bilen såpass billig at det var vel neppe noen grunn til å legge arbeid i å skjule feil.

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s