

Moderator: Moderatorer
Hvordan ser man om den er gått??ScaabN451 skrev:Høres ut som den ikke får nok bensin..kan jo være lambada-sonden/e som har tatt kvelden,monter lambdameter i A-stolpen din så har du oversikt,optimal lambda er 14,7:1 men så lenge den er over 10 så skal det gå bra de analoge meterne viser bare optimal,rich(feit) eller lean(mager)uansett så mener jeg at en luftmassemåler er der for å fortelle styreenheten hvor mye luft som er på vei in i motoren og sprøyter inn bensin deretter,et open air filter er grovere som gjør at større partikler trenger inn i motoren og forkorter levetiden til lmm,er ikke sikker om det er når man setter på tenninga eller når motoren startes så blir følertråden inni lmm veldig varm for å brenne bort skitt og lort så den blir ren og måler korrekt luft mengde,til slutt vil ikke lmm greie å brenne bort all møkk som sitter på varmetråden og da blir det feil måling av luft og dermed feil bensinmengde så det er lurt å ha orginalt filter eller bytte lmm regelmessig,(vet at på noen mercedes motorer er det intervallskift på lmm)det er hvertfall det jeg har lært og tror på men det betyr jo ikke at det er riktigJeg har forøvrig kjørt min MY98 2.3t med steg 1 i 2 år og 60.000km med open-air filer,det har gått bra,lmm har gått lengre enn 60.000km..
utengen skrev:Hei
Angående tuning til din bil så selger verken BSR eller Speedparts noen tuningsatser til din bilmodell med åpent filter.
Om man ser på det som står på deres websider da.
http://sv.bsr.se/products/t36/
http://www.speedparts.se/shop/prod/newu ... 8-00.shtml
Så noe slikt filter skal du ikke montere.![]()
![]()
Mer info rundt dette finner du inne på den lukkede delen for medlemmer.
Det samme gjelder steg1 tuning, har du PPC så er nok tuningen fra BSR.
Og har du grønne dyser er det et vanlig steg1 fra en av disse.
Noe som jeg mener er aldeles for små til det effekt uttaket som blir oppgitt.![]()
Skal du bytte dyser må programmet byttes ut, være anpasset for dette.
Er pluggen hvit har den gått for magert, og har det smeltet en bit fra pluggen tyder det på aldeles for mager blanding som er justert for denne typen tuning, altså for små dyser til effekt uttaket.
Dette medfører i aldeles for høye forbrenningstemperaturer som ender med stempler som smelter og dyre kostnader for eieren.
Det kan også være andre feil som kan ha forårsaket dette motorhavariet, skitten luftmengdemåler, nedsatt banke detektering mm.
Luftmengdemåleren er ikke adaptiv, dvs. den kan ikke anpasse seg for forandringer som du gjør på innsugnings siden, altså før luftmengdemåleren, din bil har en HFM denne brenner aldri noe rent før start eller noe, det var de gamle Bosch målerne på 900 og 900 som gjorde dette.![]()
Er den skitten forblir den skitten.
Skal du måle om HFM er gåen må du nok bruke en bredbåndslambdamåler og ha et referanse verdi og sammenligne med, på denne trimmede modellen, eller gjøre bilen standard og sammenligne med en standard bil eller en HFM som fungerer som den skal, og ha referanse verdier derfra.
Man kan også se dette med hjelp av tech2 og folk med kunnskap, som kjenner til om hvordan man leser ut verdier for og se etter om noe ligger utenfor sine grenseverdier rundt dette problemet.
Mitt tips er å ordne motoren igjen og kjøre originalt en stund, til du ev har bestemt deg for og trimme igjen.
Og da er dyse bytte og oppdatert veivhusventilasjon og en anpasset programvare til dette og foredra.
Kjør aldri med samme tuning du har nå med nye større/mindre dyser, da vil bensinluft blandingen bli helt feil og sjansen for motor havari er stor.![]()
![]()
Bytt olje, filter og plugger (NGKBCPR6 eller 7ES) regelbunnet.
Se også til at du har oppdatert til den seneste veivhusventilasjonen fra Saab på din bil.
Hilsen
Tommy Utengen