bilen stoppa hjelp?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: bilen stoppa hjelp?

Legg inn av Ingvar N629 » 22 jun 2010, 14:13

Thomashfh skrev: Men en saab mekaniker som min mekaniker har snakket med, lurte på om en kuleventil hadde mistet kula bak i pumpearmaturet, og derfor gjør at bilen får for mye bensin, eller at Wastegate staget var stillt på, dette var blandt andre grunner til at motoren går slik den gjør nå.
Herregud, og disse gutta jobber på verksted?? Går den fett, så er det fordi sprutet beregner feil! De må nesten koble opp en ISAT og finne ut hvorfor! Hvordan vet de forresten at den går for fett?? Ville egentlig ha tatt den infoen med en klype salt, når jeg ser på teoriene som fremlegges, de er jo helt på jordet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Thomashfh
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 111
Registrert: 05 nov 2008, 12:58
Medlemsnummer: N1722
Navn: Thomas Haugen Foldal
Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
Sted: Bergen / Hordaland

Re: bilen stoppa hjelp?

Legg inn av Thomashfh » 24 jun 2010, 09:35

Han hadde en spesiell målemetode for å finne ut om bensinpumpa gir bensin. en heimelaga en...


men kan det være bensintrykkregulator på fuelrail? kan den påvirke mengden bensin?

men hvilke grunner er det for at motoren får for mye bensin? kan dette problemet være Lambda sonde? eller kaldstart systemet?
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta :( *
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: bilen stoppa hjelp?

Legg inn av Ingvar N629 » 24 jun 2010, 10:09

Bensintrykksregulatoren reuulerer trykket ja, men det er jo svært sjelden det er noe feil med dem. Du har ikke rota med bensinpumpebytte i det siste eller på ett eller annet vis klart å bytte trykk og returkoblinga på pumpearmaturet? Hvis ikke så ligger nok feilen i sprutet et sted, vet ikke om du har kaldstartsdyse på den der? Lambdafeil kan også stelle det til for deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Thomashfh
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 111
Registrert: 05 nov 2008, 12:58
Medlemsnummer: N1722
Navn: Thomas Haugen Foldal
Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
Sted: Bergen / Hordaland

Re: bilen stoppa hjelp?

Legg inn av Thomashfh » 25 jun 2010, 09:21

Da lurer jeg på en annen ting: kan en temp. føler for kjølevannet, evt andre følere være utslagsgivende for det at den går fett?
en kollega på jobben som har rally/skruing som hobby sier at dette kan være en del av feilen.

ps: bensinpumpa har gått siden desember uten problem, men bilen har lugget litt av og til leeeeeeenge før det igjen, før jeg var på besøk i trondheim i oktober? i fjor.

hvordan skal motoren oppføre seg uten LMM tilkoblet? turboen hviner iallefall lett som bare det, og dette er som sagt den eneste måten å få bilen til å gå.
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta :( *
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: bilen stoppa hjelp?

Legg inn av Skaten N671 » 25 jun 2010, 14:31

Thomashfh skrev:Da lurer jeg på en annen ting: kan en temp. føler for kjølevannet, evt andre følere være utslagsgivende for det at den går fett?
en kollega på jobben som har rally/skruing som hobby sier at dette kan være en del av feilen.
Bensintrykksregulatoren kan ryke. Det skjedde på min. Men det er jo enkelt å finne ut av, berre å måle bensintrykket i fuelrailen. Men tviler på at den er så på jordet at bilen ikkje vil gå. Min gjekk heilt fint, men brukte 1,5 liter på mila.

Du kan jo prøve å måle motortempsensoren til innsprøytninga. Den sit mellom innsugsrøra til syl 2 og 3. Kan sjå om eg finn verdiane til deg viss ingen andre her har dei i hovudet
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: bilen stoppa hjelp?

Legg inn av Pål N526 » 25 jun 2010, 16:10

du kan forsøke å koble ut sikringa til pumpa når bilen går, for å se om den får en renere gange "for a moment".
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar