Herregud, og disse gutta jobber på verksted?? Går den fett, så er det fordi sprutet beregner feil! De må nesten koble opp en ISAT og finne ut hvorfor! Hvordan vet de forresten at den går for fett?? Ville egentlig ha tatt den infoen med en klype salt, når jeg ser på teoriene som fremlegges, de er jo helt på jordet.Thomashfh skrev: Men en saab mekaniker som min mekaniker har snakket med, lurte på om en kuleventil hadde mistet kula bak i pumpearmaturet, og derfor gjør at bilen får for mye bensin, eller at Wastegate staget var stillt på, dette var blandt andre grunner til at motoren går slik den gjør nå.
bilen stoppa hjelp?
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: bilen stoppa hjelp?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Thomashfh
- 0.7 bar
- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Re: bilen stoppa hjelp?
Han hadde en spesiell målemetode for å finne ut om bensinpumpa gir bensin. en heimelaga en...
men kan det være bensintrykkregulator på fuelrail? kan den påvirke mengden bensin?
men hvilke grunner er det for at motoren får for mye bensin? kan dette problemet være Lambda sonde? eller kaldstart systemet?
men kan det være bensintrykkregulator på fuelrail? kan den påvirke mengden bensin?
men hvilke grunner er det for at motoren får for mye bensin? kan dette problemet være Lambda sonde? eller kaldstart systemet?
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta
*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m

saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: bilen stoppa hjelp?
Bensintrykksregulatoren reuulerer trykket ja, men det er jo svært sjelden det er noe feil med dem. Du har ikke rota med bensinpumpebytte i det siste eller på ett eller annet vis klart å bytte trykk og returkoblinga på pumpearmaturet? Hvis ikke så ligger nok feilen i sprutet et sted, vet ikke om du har kaldstartsdyse på den der? Lambdafeil kan også stelle det til for deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Thomashfh
- 0.7 bar
- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Re: bilen stoppa hjelp?
Da lurer jeg på en annen ting: kan en temp. føler for kjølevannet, evt andre følere være utslagsgivende for det at den går fett?
en kollega på jobben som har rally/skruing som hobby sier at dette kan være en del av feilen.
ps: bensinpumpa har gått siden desember uten problem, men bilen har lugget litt av og til leeeeeeenge før det igjen, før jeg var på besøk i trondheim i oktober? i fjor.
hvordan skal motoren oppføre seg uten LMM tilkoblet? turboen hviner iallefall lett som bare det, og dette er som sagt den eneste måten å få bilen til å gå.
en kollega på jobben som har rally/skruing som hobby sier at dette kan være en del av feilen.
ps: bensinpumpa har gått siden desember uten problem, men bilen har lugget litt av og til leeeeeeenge før det igjen, før jeg var på besøk i trondheim i oktober? i fjor.
hvordan skal motoren oppføre seg uten LMM tilkoblet? turboen hviner iallefall lett som bare det, og dette er som sagt den eneste måten å få bilen til å gå.
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta
*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m

saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: bilen stoppa hjelp?
Bensintrykksregulatoren kan ryke. Det skjedde på min. Men det er jo enkelt å finne ut av, berre å måle bensintrykket i fuelrailen. Men tviler på at den er så på jordet at bilen ikkje vil gå. Min gjekk heilt fint, men brukte 1,5 liter på mila.Thomashfh skrev:Da lurer jeg på en annen ting: kan en temp. føler for kjølevannet, evt andre følere være utslagsgivende for det at den går fett?
en kollega på jobben som har rally/skruing som hobby sier at dette kan være en del av feilen.
Du kan jo prøve å måle motortempsensoren til innsprøytninga. Den sit mellom innsugsrøra til syl 2 og 3. Kan sjå om eg finn verdiane til deg viss ingen andre her har dei i hovudet
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
Re: bilen stoppa hjelp?
du kan forsøke å koble ut sikringa til pumpa når bilen går, for å se om den får en renere gange "for a moment".
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]