Imponert over trådstarter som forhåpentligvis har løst problemet selv. Imidlertid er jeg ganske sjokkert over at man selger en bil med motor som er feilkonstruert og ikke tar ansvar og får det i orden. Sitter selv på en 2007 1.9 tid 120 hk som har gått ca. 35.000 og har hatt mye problemer med egr/partikkelfilter. Jeg ser ingen grunn til å gi meg om de prøver seg med å avslå en eventuell ny reklamasjon (og den kommer nok) selv om garantien nå er utgått. Så lenge problemet kommer tilbake er ikke mangelen å anse som utbedret, og det vil etterhvert medføre hevingsgrunnlag ihht. forbrukerkjøpsloven siden selger tydeligvis ikke er i stand til å reparere. Jeg vet forresten at min lokale Saab-forhandler ved ett tilfelle har omlevert til en tilsvarende bil med bensinmotor pga denne problematikken.
Det blir vel til å kvitte seg med elendigheten når den er blitt 5 år under alle omstendigheter.
Saab 95 2007 mod 1,9 tid Virvelspjeld/??PROBLEM LØST
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
- simon95
- Innlegg: 18
- Registrert: 10 aug 2010, 15:46
- Navn: Simon
- Bil: 2007 9-5 1,9 tid vector sportc
- Sted: Telemark
Re: Saab 95 2007 mod 1,9 tid Virvelspjeld/??PROBLEM LØST
Hallo alle saabeiere 
ja da var det på tide med en update på bilen, har nå kjørt ca 30000 km siden reprasjon, nesten uten tull, men nå topper det seg igjen, egr ventil må byttes, helt nedsotet, virvelspjeldet må nå byttes da det "lekker" ut mellom spjeldene, dpf har sluttet og regenere seg selv, så får opp motorlampe, og må på verksted for å regenerere det
og det er jo ikke gratis.
tenningslåsen registrerer ikke att nøkkel taes ut, og bilen tappes for strøm, speilene justerer seg hver gang man starter bilen, og de stopper ikke før de står "feil" vei. cd-veksler og navi har sluttet og funke, helt eller delvis?
ebersprecheren tenner ikke og automatkassa er gåen
har mistet tredjegiret på kassa, uten noe smell eller nøkk.. bilen er kjørbar, men litt kjip kjøre mellom 30-70.. så her er det nok en overhaling eller bytte av kasse på gang..
så nå er rådyra gode, og bilen må fikses... egr krøll og virvelspjeld kan jeg ta selv, men det elektriske utfordringene samt girkassa er ikke noe jeg begir meg ut på helt uten videre.
noen som kan anbefale noen mennesker som er flinke med automat, og vet hva de gjør, har skjønt att det er en he..... jobb å skru ned å bytte kasse på disse bilene..
takker for alle svar og håper jeg får bilen ferdig til sommeren og ferietid
ellers er jo setene i bilen veldig bra da


ja da var det på tide med en update på bilen, har nå kjørt ca 30000 km siden reprasjon, nesten uten tull, men nå topper det seg igjen, egr ventil må byttes, helt nedsotet, virvelspjeldet må nå byttes da det "lekker" ut mellom spjeldene, dpf har sluttet og regenere seg selv, så får opp motorlampe, og må på verksted for å regenerere det

tenningslåsen registrerer ikke att nøkkel taes ut, og bilen tappes for strøm, speilene justerer seg hver gang man starter bilen, og de stopper ikke før de står "feil" vei. cd-veksler og navi har sluttet og funke, helt eller delvis?
ebersprecheren tenner ikke og automatkassa er gåen


har mistet tredjegiret på kassa, uten noe smell eller nøkk.. bilen er kjørbar, men litt kjip kjøre mellom 30-70.. så her er det nok en overhaling eller bytte av kasse på gang..
så nå er rådyra gode, og bilen må fikses... egr krøll og virvelspjeld kan jeg ta selv, men det elektriske utfordringene samt girkassa er ikke noe jeg begir meg ut på helt uten videre.
noen som kan anbefale noen mennesker som er flinke med automat, og vet hva de gjør, har skjønt att det er en he..... jobb å skru ned å bytte kasse på disse bilene..
takker for alle svar og håper jeg får bilen ferdig til sommeren og ferietid

ellers er jo setene i bilen veldig bra da


-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: Saab 95 2007 mod 1,9 tid Virvelspjeld/??PROBLEM LØST
Hehe, pessimist er du ihvertfall ikke 

- simon_9-5
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 45
- Registrert: 02 mai 2010, 19:36
- Navn: simon jensen
- Bil: Saab 9-5 1,9tid vector
- Sted: Porsgrunn
Re: Saab 95 2007 mod 1,9 tid Virvelspjeld/??PROBLEM LØST
HEi.
Får ikke logget på med simon95 kontoen, så får ta en update her.
Da har bilen vært på scandinavian transmission senter i stenungsund og fått fabrikksny girkasse fra aisin warner med nummer 55556963. ble byttet og fått garanti på jobben.
fornøyd satte jeg meg i bilen på veg hjemover fra sydlige sverige, og ikke lenge etter fikk jeg opp motorlampe, og leste av feilen umiddelbart med kode p1901, men får ikke ut koden bak, er to feilkoder som ligger inne, og kan vær fem forskjellige ting tror jeg. merket noe redusert motorkrsft en stund, men virket rimelig normal.
så ved ankomst strømstad kom lyset om att høydereguleringen på xenon lysene streiket, for så att begge baklyspærene røyk... fikk kommet meg ombord i fergen, og skulle av i sandefjord nektet bilen å starte, så tom for strøm, for så å ikke akseptere nøkkel når jeg skulle starte med kabler...... kontakt verksted... hmmm..
så fikk hamret og banket litt forsiktig rundt tenningslåsen og vips så startet den, men regulerer speilene helt ut så de står feil vei.. og motoren gir seg ikke.. samt att bilen ryker veldig ved gasspådrag.. tapper seg også for strøm i løpet av 24 timer, selv med optima gelebatteri som er fullt oppladet..
så har nå ny tenningslås som skal monteres, ny egr ventil, byttes i morgen, for så og se om jeg finner noen andre feil oppi der...
har forøvrig også oppdaget att virvellspjeldet "lekker" der det er delt.. samt att staget som regulerer spjeldene er løst/raklete. så er vell bare og bestille dette nytt, men lurer da på hva som er det neste..
Noen som har noen tips angående disse elproblemene mine?
På forhånd takk:)
Får ikke logget på med simon95 kontoen, så får ta en update her.
Da har bilen vært på scandinavian transmission senter i stenungsund og fått fabrikksny girkasse fra aisin warner med nummer 55556963. ble byttet og fått garanti på jobben.
fornøyd satte jeg meg i bilen på veg hjemover fra sydlige sverige, og ikke lenge etter fikk jeg opp motorlampe, og leste av feilen umiddelbart med kode p1901, men får ikke ut koden bak, er to feilkoder som ligger inne, og kan vær fem forskjellige ting tror jeg. merket noe redusert motorkrsft en stund, men virket rimelig normal.
så ved ankomst strømstad kom lyset om att høydereguleringen på xenon lysene streiket, for så att begge baklyspærene røyk... fikk kommet meg ombord i fergen, og skulle av i sandefjord nektet bilen å starte, så tom for strøm, for så å ikke akseptere nøkkel når jeg skulle starte med kabler...... kontakt verksted... hmmm..
så fikk hamret og banket litt forsiktig rundt tenningslåsen og vips så startet den, men regulerer speilene helt ut så de står feil vei.. og motoren gir seg ikke.. samt att bilen ryker veldig ved gasspådrag.. tapper seg også for strøm i løpet av 24 timer, selv med optima gelebatteri som er fullt oppladet..
så har nå ny tenningslås som skal monteres, ny egr ventil, byttes i morgen, for så og se om jeg finner noen andre feil oppi der...
har forøvrig også oppdaget att virvellspjeldet "lekker" der det er delt.. samt att staget som regulerer spjeldene er løst/raklete. så er vell bare og bestille dette nytt, men lurer da på hva som er det neste..
Noen som har noen tips angående disse elproblemene mine?
På forhånd takk:)