Side 2 av 2

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Lagt inn: 31 mar 2011, 06:37
av Eirik N396
sonett-07 skrev:(...)
Sikker på det er Veivsensoren.
Kun og bare fordi den er så inni tute vanskelig å skifte/sjekke.

Forts følger [-o<
Hvor har du fått det fra at det er så vanskelig å bytte veivakselgiver? :wierdface: Det må vel være blant de enkleste slitedelene å bytte på 9000. Løft opp bilen litt foran, så er det enkelt å komme til veivakselgiveren fra bunn. Ledningen skal kobles i en kontakt du finner på innsugsiden av motoren, på høyre side i motorrommet. (Høyre i fartsretning selvsagt)

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Lagt inn: 31 mar 2011, 07:24
av sonett-07
Takk Erik
Er ikke sikker på hvor jeg har hørt at det er så vanskelig.

Skal bare bli ferdig med noe annet først.
Begynner sikkkert på veivakselgiveren etter dette.

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Lagt inn: 31 mar 2011, 08:19
av Tor N12
Om problemet ditt kun skjer på lave turtall så tviler jeg sterkt på at det er veivakselgiveren som er synderen!
Har du prøvd med annen tennkassett etter at du byttet plugger? Om det satt feil plugger i bilen så kan du raskt ha ødelagt tennkassetten.

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Lagt inn: 31 mar 2011, 14:34
av B.Elle N126
du skriver det lukter bensin ??????

uansett ville jeg da sjekke under plata i bagasjerommet om du har en lekkasje f.eks i de vinklene som står opp av pumpa. Lekkasje gir dårlig trykk og dårlig effekt,,, om du får fusk av den grunn skal jeg ikke si, men bensinlukt ville jeg prøvd unngå uansett...

mvh Børge.

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Lagt inn: 01 apr 2011, 10:48
av sonett-07
Har prøvd
Tennkasett(fra en bil jeg vet virker)
Byttet plugger(NKG)
Byttet vakum slanger

Har ikke sjekket
Veivakselgiveren ennå.
Bensin filter og pumpe.

Virker som om bilen kun går på 3 sylyndere, begynner å lure på om det er en brendt ventil ass.
Får håpe det er noe annet.
Er vel mye jobb å skifte en ventil?


Det har vært to dager med krangling med ny vannpumpe. inn og ut med hele greia 5 ganger før den holdt tett.
Positive siden er jo at nå kan jeg virkelig den jobben #-o

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Lagt inn: 01 apr 2011, 14:02
av Thomashfh
Brent ventil?

hva med beskjeder i dashen? tcs ctrl lampa? for da har du bare traction controle som overstyrer gasspedalen, sjekk også gasspedalen, denne har en vakuum slange og elektriske potensiometer inni seg? verdt å sjekke, kan hende det lekker vakuum/ luft i pedalen.

med det sagt så hadde jeg sjekket innluft. og en ting er sikkert, tennkassetten er SÆR!

Lykke til!
jeg har også en 2,3t men har så mye småfeil, at jeg tar det når den slutter å gå....

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Lagt inn: 01 apr 2011, 16:58
av Tor N12
Den bilen har ikke TCS så det kan du glemme...

Tennkassetten, prøvebyttet du den ETTER at du skiftet plugger? Hvis ikke så må du prøve igjen.
At en ventil brenner/ødelegges er ekstremt sjeldent på de motorene der.
Men er det sånn at den går bare på 3 så sjekk dyser/bensinpumpe og mål gjerne bensintrykket, sjekk også at vacumslangen opp til magnetventilen er hel

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Lagt inn: 04 apr 2011, 16:52
av sonett-07
Nå har jeg sjekket:
Veiv-- sensoren
Bytta bensinfilter
skiftet olje og filter
plugger NGK typr R
Lamnda sonde
Sjekket/Byttet vakum slanger
Tennkasett
Sikkert ting jeg glemmer i farta men nå kommer jeg ikke lenger.
Bilen har fått time på verksted på Mandag Komp test.
Krysser fingrene og håper det ikke er brent ventil.

Nå er jeg dritt lei!!!!!!!

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Lagt inn: 06 apr 2011, 11:42
av sonett-07
Komp test i dag.
Ventil, retur på nr 3 er helt ferdig :cry:

Noen som vet om noen som kan ta denne jobbe billig ???

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Lagt inn: 06 apr 2011, 12:16
av Ingvar N629
Hvis du har en ventil som ikke tetter så er nok billigste løsning å kjøpe en brukt topp som er i orden.

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Lagt inn: 06 apr 2011, 20:21
av sonett-07
Da har jeg snakket med verksted.
Kr 8000 for å fikse, blir nok til det ass.
Må ha bilen opp å gå til påske......................

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Lagt inn: 07 apr 2011, 12:05
av Johan N828
8000 kr er en rimelig pris for jobben etter min mening. Dete r jo da med plansliping, pakninger, arbeid osv.. Mange verkstedet som lett tar 15000 for toppakningsbytte.

//Johan

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Lagt inn: 07 apr 2011, 15:04
av Rambraut N1491
Johan N828 skrev:8000 kr er en rimelig pris for jobben etter min mening. Dete r jo da med plansliping, pakninger, arbeid osv.. Mange verkstedet som lett tar 15000 for toppakningsbytte.

//Johan
15-20.000,- er en ganske vanlig pris for en slik jobb. Så du slipper egentlig ganske billig unna.

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Lagt inn: 08 apr 2011, 15:32
av sonett-07
Da har jeg fått time/dager på vreksted nå på Onsdag.
Garanti sum 10,000- kunne ikke blitt bedre en det ass.
Håper de holder ord [-o<

Takk til alle som gitt meg tilbake mld.
Setter pris på det ass.

Da håper jeg at jeg kan begynner resten av prosjektet.
Rette 2 dører
Fjerne skuddsikkert stål i dørene
bytte H skjerm
Komplett rust sjekk
lakk

cse opprdadering(klima, cruse og div)

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Lagt inn: 28 apr 2011, 07:02
av sonett-07
Da kan jeg endelig avslutte dette problemet.
Var en ventil med et hull på ca 1cm, ikke rart det gikk dårlig.
Efter Sandem reiv og fikset toppen fikk jeg meg en tur/r til Ålesund i Påsken, ca 120mil.
Under turen gikk motoren dårlig når den var kald.
Jeg begynte å lure på om det kunne være flere ventiler på gang.
Dette viste seg at den ene pluggen hadde en feil i krystallen, luftblemme som gjorde at den fikk dårlig og til tider ingen kontakt.
Ny plugg og problemet er nå borte.

Sandem bil på Bjørkelangen kan anbefales på de varmeste.
10.000Kr for å gå over toppen, skifte ventil og eventuellt mer, samt diagnose på motor i etterkant.

Takk også til dere som har gitt av deres erfaringer og tid til å skive.

Håper vi møtes på treff en eller ennen gang.