Takboks

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD
Sted: Asker

Legg inn av Edonis » 14 nov 2004, 11:12

Orjan N235 skrev:Har en Skiguard 950 lakkert i samme farge (steel gray) som fulgte m på kjøpet. Funker helt bra (de to gangene jeg har brukt den). Lakken er helt fin.
Men, vingen på bakluka tok borti håndtaket bak på boksen, selv om den sto så langt fram som mulig. En liten gummi tape løste problemet.

Ellers så selger jo saab disse salomon boksene. Står det ikke "SAAB" på de da??
mvh,
Nå har jeg bestilt en Skiguard 950 fra Saab, men fra i år kommer de i svart som standard i følge selger. Jeg hadde lyst på "Crossmax Series" dekalen på boksen i og med at den er i svart, men dette kunne bestilles. Lakkering i bilens egen farge tror jeg kostet rundt 2400kr, så dette droppet vi. Boksen får jeg om en ukes tid :)

Orjan: er det noe deksel som dekker den store åpningen der takbøylene går inn, eller er det åpent?

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 14 nov 2004, 12:19

Hva koster en skiguard 950?

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 14 nov 2004, 23:07

Edonis skrev: Orjan: er det noe deksel som dekker den store åpningen der takbøylene går inn, eller er det åpent?
Nå er jeg ikke helt med! Stor åpning? Takbøylene ligger jo skjult inne i boksen, mao ser man ikke bøylene hverken fra undersiden eller innsiden av boksen. Det er iallefall ikke noe deksel på siden hvis det er det du mener. Så vidt jeg husker er det vel litt "åpent" slik at en kan finjustere fram/bak.
I min boks er det tatt hull under (ca 5-6*3 cm) for haifinne-antennen!

Angry_Saab: Tidligere har DinBil i Tr.heim solgt Skiguard 950 ferdig lakkert for 10 000,- u/lakk ~7500
Hvis jeg skull ha kjøpt boks i dag tror jeg valget ville falt på Packline FX
http://www.packline.se/norge/produ.htm
Synes den har et finere design, men muligens er den litt mindre da... jeg pakker uansett bare ski eller klær/sengetøy oppe i boksen.

mvh,
Ørjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
TH
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av TH » 15 nov 2004, 14:55

Skguard kommer både med og uten tuneller, i hvert fall gjelder dette 850. Den med tuneller ligger nærmere biltaket. Det er også to ulike tunelltyper, en med fast tunell som du må tre takstativet gjennom, og en med avtakbare tuneller. Pass på hvis du har en ng900 eller og9-3 med fix-point-stativ. Da har du færre muligheter til å justere boksen fram og tilbake og må kanksje borre nye hull for å få skrudd fast boksen til stativet. Bakluka på disse bilene går borti boksen, dessverre, men problemet blir mindre hvis du kjøper boks uten tunell siden den da kommer høyere.

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 15 nov 2004, 21:21

Er ikke Skiguard spesielt tilpasset til den enkelte bilmodell?
Og vil således passe dårlig på en annen bil? :?

Skiguard og Packline sitter finest på bilene og er etter min mening de peneste boksene. Men, jeg tror begge to har bak-åpning som standard.
Thule har en fin løsning med dobbel sideåpning på rel rimelige modeller. Skiguard er dessuten fryktelig dyr.

Jeg skal selv kjøpe og er litt forvirret. Både på materiale, åpning og merke. Har fått en anbefaling på å kjøpe lakkert boks. De ulakkerte plastboksene blir fort skjoldete og falmer i sola. Sies det...

For meg som har litt dårlig statistikk på eierforholdet til mine biler (ca 1,5 år pr bil) vil det være greitt om jeg kan ta med boksen videre til neste bil.
Den skal derfor være svart, linjelekker og anonym. Tror jeg vil gå for en som lakkert i sort, blank. Det matcher jo de fleste biler/farger, da de fleste har sorte detaljer...
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
jan N014
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Sørum

Legg inn av jan N014 » 16 nov 2004, 00:03

Packline FX bøyer litt ned foran og har meget bra passform mot taket på stv. og mpv'er.
Leveres standard i svart lakk og med fjederbelastet holder for ski.
Helt tett mot vann, støv og dritt.

Er den fineste boks til 9-5 stv.
Kan anbefales.

jkl

Brukeravatar
TH
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av TH » 16 nov 2004, 15:28

Frode N220 skrev:Er ikke Skiguard spesielt tilpasset til den enkelte bilmodell?
Og vil således passe dårlig på en annen bil? :?
Jo, du tilpasser tunellene, ja, men har du stasjonsvogn med rails har du jo fleksibilitet mht feste av takstativet. Men tunellene er jo ganske brede, og det er fult mulig å skjære mer i dem. Jeg har en ng900 og ikke mulighet til å feste takstativet lenger bakover/framover, så jeg måtte skjære ut mer av tunellene og borre nye hull for å få plassert boksen som tidligere hadde sittet på en annen bil. Fikk høre fra Skiguard at jeg kunne skjære ganske mye før det gikk ut over stivheten i boksen. Resultatet ble veldig bra med tanke på at jeg betalte 850 kroner for boksen!

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 18 nov 2004, 18:36

jan N014 skrev:Packline FX bøyer litt ned foran og har meget bra passform mot taket på stv. og mpv'er.
Nettopp derfor liker jeg den.
Er ikke denne SAAB Crossmax en Packline FX?
http://www.odegarden-auto.no/odegarden- ... sk05fzsx6t
(klikk skip intro + Saab deler)

Mvh,

Ørjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Tore N10
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Lierskogen

Legg inn av Tore N10 » 18 nov 2004, 20:00

Det er Packline FX boksen - som jeg selv har.
Kjøpte den av en i Kalmar som hadde fått dem med når han kjøpte seg en 9-3 Aero.

Betalte kr 2000,- (sek) for den og takstativ, og det var den gang svenske krona kostet ca 0.8.
Snakk om bra kjøp :D
Tore N10

Svar