Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Jepp, tenker å bytte den hvis det viser seg at den er sliten:) Men syntes det er litt rart hvis det er den og den ikke har ryki tidligere...
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
På'n igjen! Kjørte entur istad så merket jeg at problemet hadde blitt vesentlig værre. Satt på open sid for å sjekke litt, og da lå plutselig AMUL på -1370 ? har ikke gjort dette før. ligget på +- 50 maks. Nå byttet jeg bensinfilter i helgen, men dette skal vell ikke ha noe å si?
Nå var det plutselig gått over til fusking ved pådrag også, ikke bare at det manglet drag kraft. Det nykket liksom med bånn gass.. Men det går fint å kjøre med turbonåla på midten av et gule merket på orginalmåleren i dash,,,
Pinl = ca 1800, det har den alltid vært og den lader det samme selvom det fusker. Mreq er ca 100 mer enn Mair, disse skal vell være like? Tittet på lmm nå og den så jo fin ut, ikke noe sot eller drit inni der.
Rart det plutselig ble såååå mye værre, har jo vært som beskrevet tidligere i tråden i flere mnd nå. Hva tror dere?
Å SELVFØLGELIG når jeg dro på for å sjekke litt verdier, sto jo onkel politi på sletta med laser! 4200,- kosta den kjøreturen
SVARTE!!!!!
Nå var det plutselig gått over til fusking ved pådrag også, ikke bare at det manglet drag kraft. Det nykket liksom med bånn gass.. Men det går fint å kjøre med turbonåla på midten av et gule merket på orginalmåleren i dash,,,
Pinl = ca 1800, det har den alltid vært og den lader det samme selvom det fusker. Mreq er ca 100 mer enn Mair, disse skal vell være like? Tittet på lmm nå og den så jo fin ut, ikke noe sot eller drit inni der.
Rart det plutselig ble såååå mye værre, har jo vært som beskrevet tidligere i tråden i flere mnd nå. Hva tror dere?
Å SELVFØLGELIG når jeg dro på for å sjekke litt verdier, sto jo onkel politi på sletta med laser! 4200,- kosta den kjøreturen

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Amul på -1370 vil si at noe er veldig galt. Sjekk falskluft og LMM. Det er vel forøvrig svaret på halvparten av 9-5-trådene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Hehe, har lest en times tid om falskluft osv nå. Problemet er at jeg ikke har noe verktøy til å sjekke falskluft før til påsken. Er det helt krise å kjøre 100 mil for å komme meg hjem hvis jeg passer på å kjøre rolig slik at bilen går gjevnt?
Har forstått det slik at høy Amul verdi er enten lmm eller falskluft, ikke noe annet?
For å trykkteste: løsner jeg lmm fra gummiholken som sitter nærmest turbo og tetter igjen gummiholken? Så må jeg tette for veivhusventilasjonen. Men hvilken vakumslange skal jeg sette trykk på? Og kan jeg bruke vanlig kompresser og blåse luft? Hvor stort trykk skal jeg påføre/hvor mange bar?
Takker så meget for svar
Har forstått det slik at høy Amul verdi er enten lmm eller falskluft, ikke noe annet?
For å trykkteste: løsner jeg lmm fra gummiholken som sitter nærmest turbo og tetter igjen gummiholken? Så må jeg tette for veivhusventilasjonen. Men hvilken vakumslange skal jeg sette trykk på? Og kan jeg bruke vanlig kompresser og blåse luft? Hvor stort trykk skal jeg påføre/hvor mange bar?
Takker så meget for svar

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Framgangsmåten du beskriver er korrekt. Du kan ta vakuumslangen som går fra den lille vakuumslangen på torpedoveggen til spjeldhuset før spjeldet, det er vel enklest.
0,5 bar holder.
Skal du kjøre med det der så er det ingen fare så lenge du kjører pent, innenfor lambdaregulert område.
0,5 bar holder.
Skal du kjøre med det der så er det ingen fare så lenge du kjører pent, innenfor lambdaregulert område.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Leste i en annen tråd du har svart på hvordan man trykksetter, men skjønner ikke helt hvor du mener man skal tette igjen veivhusventilasjonen. Du skrev der at du snudde en enveisventil, mener du den hvite like ved oljepåfyllingslokket da?
BTW, lest litt på forumet om denne hvite enveisventilen. Kan det være den som er problemet, eller hadde det ikke blitt så mye nykking av kun den. Fått tak i en kompressor nå, så skal ta trykktesten i morgen
BTW, lest litt på forumet om denne hvite enveisventilen. Kan det være den som er problemet, eller hadde det ikke blitt så mye nykking av kun den. Fått tak i en kompressor nå, så skal ta trykktesten i morgen

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Du skal ikke snu den hvite! Det som må tettes er på venstre side av motor, sett forfra. Å snu en enveisventil der funker kun hvis du har siste veivhusventilasjonssats, og det har du sikkert? 
Du kommer til å skjønne hvor det er når du setter trykk på...

Du kommer til å skjønne hvor det er når du setter trykk på...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Aha. Ja, har den siste versonen. Da prøver jeg å trykkteste, så satser jeg på at jeg skjønner hvor det er 

-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Fant ut hvor jeg skulle tette, men er ikke helt sikker på om jeg blåser inn rikrig sted. Mener du slangen som går ut fra det store plastrøret som sitter på toppen av spjeldhuset? Har bare fått ordnet meg en liten møkka kompresser, egentlig til å blåse opp sykkeldekk med, så vet ikke om den funker til dette heller...
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
lag deg en slik og plasser den i gummislangen mellom LMM og innsug på turbo.
Det er en skjøtemuffe som ene enda er kappet av. I andre enda plugges det med et endestykke som det er plassert en bilventil i

[tag] trykk test trykktest
/ Pål
Det er en skjøtemuffe som ene enda er kappet av. I andre enda plugges det med et endestykke som det er plassert en bilventil i

[tag] trykk test trykktest
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Hehe, den så smart ut! Men hvis man skal trykksette fra denne siden, kan man ikke bare ta av hele gummibelgen og tette igjen innsugningsrøret på turboen. Deretter sette trykk på slangen som kommer fra alu røret(slangen til veivhusventilasjonen) som er festet på toppen av innsugningsrøret til turbo? Hvis du skjønner hva jeg mener? 

-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Ingen som kan bekrefte eller avkrefte om det jeg skrev i forrige innlegg er riktig? Har endelig ordnet meg en skikkelig kompressor, så hadde vært deilig å få bilen i orden nå... Skal også prøve å få lånt meg en lmm i løpet av uken.
Setter stor pris på all hjelp!
Setter stor pris på all hjelp!

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Ja du må plugge der du viser, men det er bedre å trykksette mot en gummislange til vakuum enn å ta røret til bremsekraftforsterkeren, for der tror jeg du skal slite med å koble på noe som blir tett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Hehe, joda, men som du sikkert skjønner så vet ikke jeg helt hvilke slanger det er mulig å trykksette på.. Å den slangen som kommer ut av torpedo veggen skjønte jeg ikke helt lokasjonen på
men siden trykket vil ende der man tetter for veivhus vent, tenkte jeg at istede for å tette kunne man trykksette her. Men mulig dette ikke går...
