Feil på 9-5 Automat. ( LØST )

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av little_e » 18 mar 2012, 10:23

Correct me if I'm wrong, men går det ikke med 12 liter ved en flush?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av Paul N1176 » 18 mar 2012, 10:56

little_e skrev:Correct me if I'm wrong, men går det ikke med 12 liter ved en flush?
jeg brukte bare 8 liter med "bytte om på kjøleslange metoden" da kom det rein og fin olje ut.. men mulig jeg ville brukt litt mer om jeg viste det var feil olje på den...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 mar 2012, 13:05

SAAB oppgir at totalvolumet olje på desse kassene er rundt 7 liter (huskar ikkje talet eksakt), kor mykje en vil bruke på flushing kan jo variere, en stoppar jo ikkje før oljen som kjem ut er rein og fin...

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av Gunnar N326 » 18 mar 2012, 22:53

Oljen i momentomvandlaren, blir den også bytta ut ved ein flushing, eller blir den berre ståande? :?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av doo-kie » 18 mar 2012, 23:17

Den blir bytta ut om man kjører olja ut gjennom slangen til oljekjøleren. Slik står det i wis man skal gjøre det.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av little_e » 18 mar 2012, 23:44

...men man får vel ikke skiftet ut oljen i kjølekretsen, ref WIS' egen prosedyre for flushing av kjølerets.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av Paul N1176 » 19 mar 2012, 08:34

little_e skrev:...men man får vel ikke skiftet ut oljen i kjølekretsen, ref WIS' egen prosedyre for flushing av kjølerets.
nei det får man ikke, men hvis man gjør det slik det ble beskrevet lenger frem i tråden så får man det:

"Kurt N597 skrev:
Det jeg mener med å flushe er at man løsner begge kjølerslangene fra kassa, kobler returslangen til trykksiden og plugger returhullet i kassa, starter motoren sånn at det spyler ut ca en liter fra trykkslangen, stopper motoren, fyller på en liter gjennom peilepinnen og gjentar til det kommer ut ny olje fra trykkslangen etter ca 8-9 liter. Da er all oljen i kassa byttet og siden retningen gjennom kjøleren er reversert er silen skylt.
Det er ikke så vanskelig å gjøre dette med et minimum av søl, og til slutt man må bare få kjølerslangene riktig koblet og oljenivået riktig, så blir det som nytt."
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av little_e » 21 mar 2012, 09:42

Men hvordan gikk det egentlig med sluromaten til eieren av trådstarter? Ble det havari eller fikk han reddet herligheten? :D
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

vestleif
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 01 aug 2011, 07:59
Bil: 2006 9-5 2,0t
Sted: Voss

Re: Feil på 9-5 Automat. ( LØST )

Legg inn av vestleif » 21 mar 2012, 19:42

Joda, ikke lett å finne riktig olje på en søndag i Tønsberg. men via en kompis til en kompis av min svoger ble Bilxtra butikken Larvik åpnet. Det kaller jeg god service!
Kjøpte hele lageret på 10 liter, og fikk tømt kassa og fylt på ny olje. (Selvsagt ikke favoritt oljen men den har riktig spesifikasjoner)
Kassen ser ut til å fungere helt fint, så jeg "krysser" fingrene for at jeg fikk byttet i tide.

Er evig takknemlig for gode tips fra ekte SAAB spesialister her inne på forumet som fikk stoppet meg i tide!
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T

Svar