Nu er alt meget bedre....

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 31 jul 2003, 16:09

Ikke riktige måten å gjøre det på nei! Grunnladetrykk skal vel være på 0,4- 0,45 bar, dette justeres på WG-stanga. Ikke mer ikke mindre, resten skal gjøres på APC.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 31 jul 2003, 16:43

kan være lurt å skru opp grunnladetrykket litt ved montering av 3"...
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 31 jul 2003, 18:46

Fordi 3" gjør at.....?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 31 jul 2003, 20:33

...det blir lavere motstand for eksosen, slik at grunnladetrykket synker såvidt det er når man monterer det. :shock:

eller?? 8)
...blir enda verre hvis en slenger på batteribøy vil jeg tru..
Sist redigert av Rune N35 den 01 aug 2003, 10:28, redigert 1 gang totalt.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 31 jul 2003, 22:04

Man lærer stadig noe nytt :D
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 03 aug 2003, 12:11

Børre N17 skrev:Neida, bare å skjøte innpå en vakumslange på innsuget det med et T-stykke...
Ok...Men hvor er så dette innsuget egentlig..? Er jo litt løk på dette området... :D
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 03 aug 2003, 12:59

Men er det så lurt å øke trykket og ikke gjøre noe mer ?
Slik jeg har forstått det så vil temperaturen øke ganske heftig, ved økt trykk, dette må man kompensere for med mere bensin og eller, intercoolere. Med større eksosanlegg vil motstanden bli mindre som igjen bidrar til å få ned temperaturen. Vann innsprut eller vann påsprut er også 2 muligheter. Det blir jo også sagt her i forumet at for å få en ønsket effekt må APC en modifiserst, jeg synest at det hørest mere fornuftig ut, for da vil bilen få mere bensin samtidig som trykket økes. Men så har vi en del steg hos forhandlere som er ganske godt gjennomtengte, og jeg synest at disse burde vurderes, før man modder ihjel kjærra si. Men jeg er overhodet ingen ekspert og rettelser mottas med åpent sinn :oops:
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 03 aug 2003, 13:28

frkristiansen skrev:Men er det så lurt å øke trykket og ikke gjøre noe mer ?
Slik jeg har forstått det så vil temperaturen øke ganske heftig, ved økt trykk, dette må man kompensere for med mere bensin og eller, intercoolere. Med større eksosanlegg vil motstanden bli mindre som igjen bidrar til å få ned temperaturen. Vann innsprut eller vann påsprut er også 2 muligheter. Det blir jo også sagt her i forumet at for å få en ønsket effekt må APC en modifiserst, jeg synest at det hørest mere fornuftig ut, for da vil bilen få mere bensin samtidig som trykket økes. Men så har vi en del steg hos forhandlere som er ganske godt gjennomtengte, og jeg synest at disse burde vurderes, før man modder ihjel kjærra si. Men jeg er overhodet ingen ekspert og rettelser mottas med åpent sinn :oops:
Eksosanlegg er allerede innkjøpt og montert og bilen min er gammal og grå så jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om hva som eventuelt vil skje med den! :) Men montering av 9000 intercooler og oppgradering er jo ikke det dummeste sikkert...Noen som visste hvor det innsuget var? skal bare sjekke..og er det noen som vet om det har noen effekt å ha kaldstartsdysa koblet til slik at den slår inn ved høye trubotrykk? Det nlir vel kanskje ikke så mye av det..
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 03 aug 2003, 17:37

frkristiansen skrev:Det blir jo også sagt her i forumet at for å få en ønsket effekt må APC en modifiserst, jeg synest at det hørest mere fornuftig ut, for da vil bilen få mere bensin samtidig som trykket økes.
APC justerer kun turbotrykket, ikke noe med bensinen. Apc modifiserer vi for å få et høyere trykk enn det den har mulighet til å gi originalt.
For å kunne gjøre noe med bensinen må du ha et chip som skal inn i "bensinboksen"
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 03 aug 2003, 18:05

Kristian N70 skrev:
frkristiansen skrev:Det blir jo også sagt her i forumet at for å få en ønsket effekt må APC en modifiserst, jeg synest at det hørest mere fornuftig ut, for da vil bilen få mere bensin samtidig som trykket økes.
APC justerer kun turbotrykket, ikke noe med bensinen. Apc modifiserer vi for å få et høyere trykk enn det den har mulighet til å gi originalt.
For å kunne gjøre noe med bensinen må du ha et chip som skal inn i "bensinboksen"
Ja er klar over detta, men må du ikke stille trykket noe jæklig opp før du må ty til bensinchip o.l?? Noen tall på det?
Vørterøl og svisker!!

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 03 aug 2003, 18:28

Innsugsmanifoilen er det du skal montere den på.

Det går jo alt en slange derfra og inn i kupeen til den originale måleren. Ta en kikk bak instrumentet, så kan du koble deg inn der. Obs ikke bøll med slangene til cruise kontrollen om du har det..
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 04 aug 2003, 01:38

Børre N17 skrev:Innsugsmanifoilen er det du skal montere den på.

Det går jo alt en slange derfra og inn i kupeen til den originale måleren. Ta en kikk bak instrumentet, så kan du koble deg inn der. Obs ikke bøll med slangene til cruise kontrollen om du har det..
??.... :lol: ok...Må ikke bruke vanskelige ord til meg! Finner vel ut av d..
Er nok ikke no cruisekontroll her nei..Kjører T-8 vrak!
Vørterøl og svisker!!

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 04 aug 2003, 19:14

Kan da ha CC på T8 også. 8)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Gjest

Legg inn av Gjest » 07 aug 2003, 07:32

[Kristian N70 skrev:]APC justerer kun turbotrykket, ikke noe med bensinen. Apc modifiserer vi for å få et høyere trykk enn det den har mulighet til å gi originalt.
For å kunne gjøre noe med bensinen må du ha et chip som skal inn i "bensinboksen.
[/quote]

Jeg har altid trodd at APC fungerte ved å sanse på knakkingen i motoren, ved knakking vil den prøve å sprøyte inn mere bensin for å få ned tempen, vis ikke dette går vil den kutte turbo trykket, er dette feil ?
Og knakking opstår ikke det når du får for høy temperatur slik at teningen blir feil? :shock: Eg trudde eg trudde, men som de sa jeg bryr meg ikke om hva som skjer med kjerre. vel lykke til og kjør ikke for langt vekk hjemmefra. :wink:

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 07 aug 2003, 07:33

:x glemte å logge meg på først, sorry. :oops:
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Svar