Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Runar N403
- 1,5 bar

- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Legg inn
av Runar N403 » 14 apr 2005, 07:31
Min 9000 hadde en tendens til å nesten slokne etter at jeg dro litt på gira og clutcha og slapp gassen. Det jeg har gjort er å rense tomgangsregulatoren med forgasserrens (som gjør susen ). En annen ting.. Der gasswiren "ender opp" ved gasspjeldet sitter det en 'knapp' som skal sørge for at gassen ikke detter rett ned når du slipper pedalen. En slags brems(aner ikke hva det heter).. Virker som om den har en tendens til å bli treg. har sett det på fler 9000.. Det var alldeles håpløst forklart, men håper du skjønte!
Kom på en ting til. Min 9000 gikk litt på 2-3 sylinder når det ble lite bensin! Det problemet løste seg når jeg bytta bensinpumpe. Et annet tips i fbm det er å ha rikelig med bensin på tanken så ofte som mulig, så slipper pumpa å jobbe så hardt!
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 14 apr 2005, 08:45
Tomgangen er hjulpet av en mekanisk sak som stopper returen av gassspjeldet slik at en ikke får rykk i bilen ved brå slipp av gassen. Hvis det er dette som gjør at tomgangen ligger høyt en stund før den går ned så skal det være slik. Ellers er jo ikke 1200 så høy tomgang, en gammel bil må en kunne tåle det innimellom. Hvis den er nede og henter seg inn ned mot 400 rpm av og til så er det også vanlig. Stabil tomgang på 400 er ikke så bra. Ville uansett byttet plugger med det samme du holder på.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 14 apr 2005, 14:15
Trond N47 skrev:Vask tomgangsregulatoren og sjekk alle vacuumledninger. Har hørt om noen som har fått sprekker i gummien på trykkslangene også. Bilen kan bli helt rabiat på tomgang og lave turtall hvis det lekker. Ta bort avlastingsventilen og plugg igjen åpningene for å eliminere at den skaper problemer.
Bensinlukt på tomgang sier du, sikker på at det ikke lukter bensin når du kjører også, bare at du ikke kjenner det? Vacuumlekkasje kan gi bensinlukt, ellers er det lurt å sjekke bensinslangene, filteret og bensinpumpa/tanken. Er det forresten lenge siden du byttet bensinfilter? Det skal byttes ca hver 180' km.
jepp jepp, når eg vaska tomgongsregulatoren på 2.3T-en låg det like masse dritt i slangane til/frå regulatoren som i sjølve regulatoren.
Ang. bensinlukta so sleit vi ei lita stund med 2.3T-en at det lukta på tomgong, og når en gikk rundt bilen. Dette oppstod ein månad eller to etter bensinfilter vart bytta, det viste seg at eine skruen på slangane inn på bensinfilteret hadde løsna litt (evt. ikkje var nok stramma), slik at det lak ørlite bensin ut...
-
hotti N373
- 0.7 bar

- Innlegg: 141
- Registrert: 06 des 2004, 01:00
- Sted: Hasvik
Legg inn
av hotti N373 » 14 apr 2005, 18:37
et jævla godt spm fra meg... hvorfor klikker det i magnetventilen som er skrudd på radiatoren,(tre slanger festet til den) når jeg trykker på fløyta?????

kan det være den som gjør at bilen tuller med meg??

suzuki gsx 600 R 00.mod
subaru impreza 99.mod
toyota hilux 85.mod
saab 9000 turbo 85.mod
vw 1500 63.mod (prosjekt)
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 14 apr 2005, 21:55
Det låter som att du har ett jordningsfel i din bil....
nte skoj alls...
Kan vara ett litet H-e att finna ut av....
Lider med dig!
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
