Bilpleie

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 26 mai 2005, 18:35

Saabcab#370 skrev:Se der ja.... Da kan du jo begynne i dag da, Jørgen! hehe

Noen som har prøvd den nye Ultra Deep Shine fra AutoGlym?
Jepps, ble veldig bra! Men er det noen som har prøvet de nye fra Turtle, platinum eller hva det heter?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 27 mai 2005, 06:34

TurboLars N384 skrev:
saabstril skrev:lever bilen til noen som kan det så slipper du å hellakkere bilen etterpå. :lol:
Næ , altså , jeg er den typen som pleier å "ta ting med ro" i en del sammenhenger . MEN denne "saabstril" kisen er så ubehøvlet at han kan få folk som sitter i rullestol til å begynne å gå igjen :angered: !!
Hvorfor komme og ødelegge ( etter min mening ) verdens beste forum ??
Seriøst , finn et annet forum å herpe , eller så kan du kanskje gå ut å kjøre litt med den dårlig justerte , bensinslukende , råtøffe 99 bakhjulstrekkeren din med neonlys :angered: :absolute: :absolute:

Sorry for litt OT :)
Fullstendig enig!

Hadde det gått å ignorere folk fra forumet for hver enkelt, hadde han vært ignorert nå..
Saabcab#370 skrev: Lykke til ihverfall! Håper du får bilen i stand, og at den kommer til å skinne om kapp med solen i Trollhättan! (Vi har vel bestilt sol?! )
Solen og bilen skal skinne, og det regner jeg med mange biler gjør.. Forresten noen som vet om dte finnes muligheter for selvvask i Trollhättan?
angry_saab skrev:Hurra for Hjelle!

Men er Saaben din så matt i lakken da Fresh? Det eneste tipset jeg har er å gå nøye over detaljer, som motorrom og døråpningene.. også selvfølgelig resten av bilen da! Men det er bare å sette av en helg eller en uke..
Nei, den er ikke så matt i lakken og perler enkelte steder vannet ennå... Men det må være perfekt.. Hadde sist en polering+lakkrens i påsken, men perler ikke lengre på panser/tak.. Sist brukte jeg en dag (lang dag) på hele bilen utvendig, med lakkrens, voks og lakkforsegling..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 27 mai 2005, 09:41

Freshmaker N237 skrev: Hadde sist en polering+lakkrens i påsken, men perler ikke lengre på panser/tak..
Det var kort tid.... Da ville jeg skiftet polish eller vasket bilen mindre med kjemisk...
Jeg bruer Hagmans-produktene med godt resultat. Bruker bestandig polieringsmaskin for påføringen av polishen og er ekstra nøye når jeg starter med lakkrensen. Det er jo den som legger grunnlaget for hvor bra det blir til slutt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 27 mai 2005, 10:33

I seneste bilsport har de test av polisher som er på markedet.
AutoGlym (super resin) kom på 32.plass....Biltema på 8.eller noe, Sonax hard vox vant.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 27 mai 2005, 10:34

TT skrev:
Freshmaker N237 skrev: Hadde sist en polering+lakkrens i påsken, men perler ikke lengre på panser/tak..
Det var kort tid.... Da ville jeg skiftet polish eller vasket bilen mindre med kjemisk...
Jeg bruer Hagmans-produktene med godt resultat. Bruker bestandig polieringsmaskin for påføringen av polishen og er ekstra nøye når jeg starter med lakkrensen. Det er jo den som legger grunnlaget for hvor bra det blir til slutt.
Jeg synes også det, men med bare voks forsvant det jo etter 5 vask.. Hjulpet stort med lakkforsegling.. Men vasker/spyler bilen med høytrykk annenhver dag i perioder..
Jeg brukte turtle voks/lakkrens sist og autoglym forsegling.. Jeg bruker bare hånd, maskinen jeg har tilgang til er ikke bra nok.. Lurer på en maskin med 2 puter, oscilerende (stavemåte?)... Hadde vært snadder.. Men er jo kos å pleie bilen.. Bruker sjelden avfetting.. Tenkt å kjøre autoglym på alle produktene denne gangen, er innkjøpt faktisk..
Styrer med DAB og AUX

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Bil: Nei..

Legg inn av Henrik N380 » 27 mai 2005, 11:21

Freshmaker N237 skrev:Jeg synes også det, men med bare voks forsvant det jo etter 5 vask.. Hjulpet stort med lakkforsegling.. Men vasker/spyler bilen med høytrykk annenhver dag i perioder..
Jeg brukte turtle voks/lakkrens sist og autoglym forsegling.. Jeg bruker bare hånd, maskinen jeg har tilgang til er ikke bra nok.. Lurer på en maskin med 2 puter, oscilerende (stavemåte?)... Hadde vært snadder.. Men er jo kos å pleie bilen.. Bruker sjelden avfetting.. Tenkt å kjøre autoglym på alle produktene denne gangen, er innkjøpt faktisk..
Burde vel avfette før du polerer.. Jeg gjør det, og er fornøyd! Men det hjelper også på at temperaturen ute er høyere enn det den var i påsken. (men du kunne jo ha stått inne :D )

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 27 mai 2005, 11:30

Jeg har en rimelig poleringsmaskin fra Torshov(Turtle selger den samme maskinen) og kunne nok tenkt meg en bedre selv men gjør du det rett og har god tid så blir resultatet meget bra med en enkel maskin også.
Jeg starter alltid med en skikkelig vask/avfetting, dette gjør jeg gjerne dagen før jeg skal polere slik at bilen får god tid til å tørke.
Deretter er det på med lakkrens, tar meg alltid god tid og bruker poleringsmaskinen kun til PÅFØRING, tørker av for hånd.
Dernest er det lakkforsegling (bruker stort sett Hagmans eller sonax flytende hardvoks). Gjør det samme her og tar meg god tid med poleringsmaskinen ved påføring. Stort sett så tørker jeg av med hånd men det hender seg jeg avslutter med poleringsmaskinen.
De gangene jeg ikke avslutter med poleringsmaskinen så kan man se tendensen til at bilen blir litt skjoldete men vasker man bilen en gang så er den strøken.

Bilen min er Ambasadeblå og det er en farge som lett blir matt men min ser nesten nylakkert ut selv om den har gått over 230000 km.

Jeg tror at påføringen av lakkrens/polish er det viktigste for å få topp resultat og at behandlingen skal vare.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 27 mai 2005, 11:35

Angry_Saab skrev:
Freshmaker N237 skrev:Jeg synes også det, men med bare voks forsvant det jo etter 5 vask.. Hjulpet stort med lakkforsegling.. Men vasker/spyler bilen med høytrykk annenhver dag i perioder..
Burde vel avfette før du polerer.. Jeg gjør det, og er fornøyd! Men det hjelper også på at temperaturen ute er høyere enn det den var i påsken. (men du kunne jo ha stått inne :D )
Jeg avfettet da jeg vasket før polering.. Sto i garasje å polerte..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 27 mai 2005, 11:39

TT skrev:Jeg har en rimelig poleringsmaskin fra Torshov(Turtle selger den samme maskinen) og kunne nok tenkt meg en bedre selv men gjør du det rett og har god tid så blir resultatet meget bra med en enkel maskin også.
Jeg starter alltid med en skikkelig vask/avfetting, dette gjør jeg gjerne dagen før jeg skal polere slik at bilen får god tid til å tørke.
Deretter er det på med lakkrens, tar meg alltid god tid og bruker poleringsmaskinen kun til PÅFØRING, tørker av for hånd.
Dernest er det lakkforsegling (bruker stort sett Hagmans eller sonax flytende hardvoks). Gjør det samme her og tar meg god tid med poleringsmaskinen ved påføring. Stort sett så tørker jeg av med hånd men det hender seg jeg avslutter med poleringsmaskinen.
De gangene jeg ikke avslutter med poleringsmaskinen så kan man se tendensen til at bilen blir litt skjoldete men vasker man bilen en gang så er den strøken.

Bilen min er Ambasadeblå og det er en farge som lett blir matt men min ser nesten nylakkert ut selv om den har gått over 230000 km.

Jeg tror at påføringen av lakkrens/polish er det viktigste for å få topp resultat og at behandlingen skal vare.
Jjeg har hvit bil.. Ser jo bra ut, men selv blir jeg aldri helt fornøyd. Er ikke skjolder når jeg har tatt alt for hånd.. Vasker bilen dagen før,påfører lakkrens (bruker god tid til påføring av stoff.) og etter jeg er ferdig emd lakkrens bruker jeg voks på små flater om gangen. Ferdig emd dette lakkforsegling.. Men dere får bedømme på saabfestivalen om jeg har lykkes :wink: Målet er vel at Hjelle skal si det er bra resultat...
:D :lol: 8)
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 mai 2005, 10:18

Den nye Ultra Deep Shine lovar bra, eg har testa litt i småskala mot regulær Super Resin, og synes perleeffekta var betre med UDS enn SRP. No gjennstår det berre å sjå kven som held seg lengst, kan være artig det også.

Ang. testen i Bilsport so er det ein del faktorar som spelar inn (ihvertfall har det gjordt det tidligare år), og om en trekk ut element som fks. pris kjem AG eit godt stykke lengre opp på lista. Ein annan ting er at holdbarheita på vanlig SRP er dårlig i testen, men meininga er då at en skal kombinere det ilag med Extra Gloss Protection, og dermed vert levetida lengre. Å samanligne SRP mot polishar som har meir voks i seg er litt dumt synes eg. Men mulig det ikkje er tilfelle i årets test. Skal ihvertfall ivei å handle BS 11 etterpå, so får me sjå kva testen seier i år. Reknar med dei har litt tal og sånt bak vurderingane sine.
Ang. testar har vel AutoGlym vore best i test i AMS, ihvertfall når det var snakk om kor blonkt en får det, og det er vel det dei fleste vil, altså ha det blonkt?

Og tilslutt Freshmaker, ja, det finns muligheit for sjølvvask i Thn, Preem-stasjonen i Överby har sjølvvask muligheiter, og det er sikkert andre stasjonar som har den muligheita også.

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab

Legg inn av Kongpetrus » 29 mai 2005, 17:11

Vært like gal som Hjelle og polert cab`en for 3. gang i år :oops:
Resultater fra i dag. Avfetting, vask, Autoglym super resin polish og extra gloss protection.

Bilde
Petter D. N300
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 29 mai 2005, 19:04

Kongpetrus skrev:Vært like gal som Hjelle og polert cab`en for 3. gang i år :oops:
Resultater fra i dag. Avfetting, vask, Autoglym super resin polish og extra gloss protection.

http://www.garaget.org/archive/414/4061 ... 9-6715.jpg
Satser på at min tredje gang blir neste helg muligens.. Funnet mye tips i den tråden fra STCS som er skrevet lengre oppe i tråden..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 29 mai 2005, 20:19

Gikk over cabben i dag på SP. 2 runder med "ultra deep shine" og en runde med ultra gloss.

Blei fint ja!!
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Hello_Kitty
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Oslo (vest)
Kontakt:

Legg inn av Hello_Kitty » 31 mai 2005, 16:18

Kristian N70 skrev:Gikk over cabben i dag på SP. 2 runder med "ultra deep shine" og en runde med ultra gloss.

Blei fint ja!!
Ble dette bedre enn med vanlig Ultra Rensin?
-M93 Saab 900 turbo cab!

When I’m bad I’m very good.
But when I’m good, I’m fantastic!

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Ole-P-N154 » 31 mai 2005, 23:27

Til alle dere som er like "makelige" som meg:
Perma shine er tingen.
Husk medlemmer får rabatter hos en av de som utfører dette!
Hilsen Ole-P. N-154

Svar