Demontering av ventiler (T16)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Re: mMm

Legg inn av TurboKK N473 » 23 jun 2005, 14:01

datapaal skrev:de ryker ikkje:P sånn er det bare..
Okej! No er eg dritlei her! Hehe! 8)

No har eg bestemt meg og ombestemt meg mange gangar om kva eg skal gjere. Går litt i surr med meg når eg får alle tips/råd/påstandar/fakta/meiningar osv. Men for all del, er evig takknemlig for alle innspel eg får. Ikkje misforstå :D

Det eg har kome fram til no, er iallfall at om eg skal bytte ventiltetningane, so skal eg få et verksted til å gjere det. Eg har verken verktøy, ork, kunnskap/erfaring og tolmodigheite til å gjere det sjølv. Hadde eg berre vist kva arbeid som låg i det.

Veit ikkje heilt kva eg ville fram til med ditte innlegget her. Men no seie eg det sann: Eg gjer det den første som svarar, seier at eg skal/bør gjere. :P
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 23 jun 2005, 15:33

Mit råd for toppen ved skifting av toppakning er følgende:

- Når du har fått av toppen sjekk etter tydelig skader. skadde ventiler, brente ventilseter, sprekker og annet dritt. Dreier man på kammene kan man se litt på ventilsetene. Ser det ille ut prøv å få tak i en annen topp, det er god mulighet for å finne en som er ok

- Avfett toppen og vask med børste IKKE SKRAP AV PAKNINGEN MED METALLSKRAPE !!

- Ta av kammene og trykkere, og lag et system slik at du får dem på plass i samme possisjon. Trykkere løftes ut med magnet.

- Skru ut alle pinneskruer til eksosmanifolden, disse lever ikke lengre enn toppakningen. De blir sprø av varmen og knekker til slutt, vanlig feil på SAAB.

- Få toppen planet av en proff, dette koster under 1000 lappen. Du bør få det litt billigere pga at du har fjernet kammene. Samtidig får du boret ut de knekte pinneskruene. Dette er verd hver en krone !

- Har du overliggende oljerør rengjør kanalene i skruene til kamlagrene
sett skruene med kanaler på rett plass. Skift ut ødelagte plastdetaljer til oljerørene.

- rengjør blokka og monter etter boka.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 23 jun 2005, 17:10

Takk for et godt svar! :)
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 29 jun 2005, 19:53

No har eg levert toppen til planing, og den var ferdig idag. Skal hente den imorga. Han hadde trykktesta den og den var 100% tett sa han.

Han har også skifta ventiltetningane for meg, då det ikkje kosta so altfor masse å få det gjort :) Men det var ein ting eg stussa litt i.. Når eg leverte toppen so spurte eg om ventiltetningane, og uten å ha sett på toppen en gang sa han at dei var gåen..?? Korleis kunne han vite det? Einaste eg sa var at bilen var kjørt 300k km...
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 29 jun 2005, 20:21

han gikk nok ut i fra alder og kjørte km.tror du gjorde et godt valg når du leverte inn toppen.motoren blir nett som ny no vettu

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 29 jun 2005, 20:51

Øyvind skrev: - Har du overliggende oljerør rengjør kanalene i skruene til kamlagrene
sett skruene med kanaler på rett plass. Skift ut ødelagte plastdetaljer til oljerørene.
hvor får man kjøpt de plastikdetaljene/rør i toppen. en bekjent spurte på saab på hamar men dem fikk ikke tak i...
synes det var litt rart men....
Sist redigert av Liebak den 01 jul 2005, 12:25, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

hmmz

Legg inn av Pål N526 » 30 jun 2005, 09:26

skulle finne link, men så finner jeg ikke sida.. mener dette var på speedparts, men mulig jeg har drømt,... ta å send en mail til de.. hvis ikke de plastik sakene er knekt, så er det ikke vits i å kjøpe nye, bare kjøp nye o-ringer istedenfor..

mvh. pål

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 30 jun 2005, 09:54

Det var rart, jeg kjøpte to slike t-rør i vår da jeg skiftet toppakning. Kjøpte hos Din Bil i Trondheim.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Svar