Bremser M86 900 T16 (Biltema?)
Moderator: Moderatorer
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Biltema sine skiver må vel tross alt være bedre enn de tynnslitte skivene som en nå kan finne på så gamle biler med originale skiver.
En skal vel heller ikke legge skylda på skivene når noe går galt i forbindelse med bytte av skiver/klosser.Hvis caliperne havarerer og klpssene blir liggende på da blir det veldig varmt.
En skal vel heller ikke legge skylda på skivene når noe går galt i forbindelse med bytte av skiver/klosser.Hvis caliperne havarerer og klpssene blir liggende på da blir det veldig varmt.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
Jeg har en 900t16v orginal bil, og den har ikke ventilerte skiver, med andre ord samme bremser som forgasser. Mueligens andre klosser,men de passer om hverandre. Min erfaring med biltema skiver har jeg fra en V4. Den var ikke spesielt hardt kjørt, og gikk med orginalskivene i over 20 år før jeg byttet til biltema. Det endte med at den ene kastet, og den andre sprakk.
Har også sett klosser fra biltema som slipper belegget, men dette gjelder ikke bare biltema.
En av de siste plassene en bør spare penger på en gammel bil med mye motor og ung sjåfør, er vel bremser , dekk og hjuloppheng. Kjøp heller et billigere lydanlegg, og nyt lyden av turboen....
Anders
Har også sett klosser fra biltema som slipper belegget, men dette gjelder ikke bare biltema.
En av de siste plassene en bør spare penger på en gammel bil med mye motor og ung sjåfør, er vel bremser , dekk og hjuloppheng. Kjøp heller et billigere lydanlegg, og nyt lyden av turboen....
Anders
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Ja, ventilerte skiver har hull i, men ikke i slitebanen, det kalles borete skiver. Ventileringen skjer i skivens senter mellom anleggsflatene mot klossene.
Har hørt om biltema klosser der belegget løsnet fra metallet før montering. Men skivene har jeg ikke dårlige erfaringer med ennå.
Det er svært få T16 før 88 modell som har ventilerte skiver. Har ikke sett en eneste en, og tror heller ikke at det var standard på det norske markedet. Dersom du ikke har ventilerte skiver, så kunne det vært en billig oppgradering. Må nok bytte kaliper også da, så det spørs om det blir for dyrt i første omgang.
T16 uten ventilerte skiver er så underdimensjonert at det ikke burde vært tillatt. Kjøp i allefall greenstuff klosser som tåler litt mere varme hvis du bare bytter skiver og klosser.
Har hørt om biltema klosser der belegget løsnet fra metallet før montering. Men skivene har jeg ikke dårlige erfaringer med ennå.
Det er svært få T16 før 88 modell som har ventilerte skiver. Har ikke sett en eneste en, og tror heller ikke at det var standard på det norske markedet. Dersom du ikke har ventilerte skiver, så kunne det vært en billig oppgradering. Må nok bytte kaliper også da, så det spørs om det blir for dyrt i første omgang.
T16 uten ventilerte skiver er så underdimensjonert at det ikke burde vært tillatt. Kjøp i allefall greenstuff klosser som tåler litt mere varme hvis du bare bytter skiver og klosser.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Var bare 86 og 87 mod at det ble levert noen ekstremt få biler med ventilerte skiver. På saabcentral har jeg bare vært borti en eneste person som har dette originalt på sin bil. Han må mest sannsynlig bygge om til solide skiver da det ikke er calipere å få tak i lenger. Caliperen må jo ha en lengre klave for å nå over den tjukkere skiva. Det kan jo ikke være noen god ide siden klaven er den store svakheten med denne calipertypen.
Har hørt at de originale turboklossene til saab skal være veldig bra(møkker jo ned felgene da
) og at de anbefales til biler uten turbo også. Noen synspunkter.............
Har hørt at de originale turboklossene til saab skal være veldig bra(møkker jo ned felgene da

2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Vet det er noen i Sverige, Aero.. Står om det på STCS..skilpadda skrev:Var bare 86 og 87 mod at det ble levert noen ekstremt få biler med ventilerte skiver. På saabcentral har jeg bare vært borti en eneste person som har dette originalt på sin bil. Han må mest sannsynlig bygge om til solide skiver da det ikke er calipere å få tak i lenger. Caliperen må jo ha en lengre klave for å nå over den tjukkere skiva. Det kan jo ikke være noen god ide siden klaven er den store svakheten med denne calipertypen.
Har hørt at de originale turboklossene til saab skal være veldig bra(møkker jo ned felgene da) og at de anbefales til biler uten turbo også. Noen synspunkter.............
Styrer med DAB og AUX
- Frode N220
- 1,5 bar
- Innlegg: 338
- Registrert: 04 jan 2004, 01:00
- Sted: Stjørdal
De var (i alle fall for noen år siden) 2-3 ganger så dyre som standardklossene - ikke verdt det sa mitt lokale Saab-verksted. Såfremt man da ikke kjører hardt - les bane eller høyhastighetsveger.skilpadda skrev: Har hørt at de originale turboklossene til saab skal være veldig bra(møkker jo ned felgene da) og at de anbefales til biler uten turbo også. Noen synspunkter.............
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"