Beste dekka foran eller bak?
Moderator: Moderatorer
" Alle " eksperter virker ganske enige om att de beste skall bak, uansett fram eller bakhjulsdriven.
Også jeg gjør det på denne måten nu, tror det er riktig. Men jeg tror ikke det betyr så voldsomt mye om dekkene er ganske like ( alle fire ).
Tanken bakom er vel att bakenden i regel slenger ut både voldsommere og kvikkere når den først kommer, noe som jo er lett hendt ved sporete vei og ved inbremsning i kurve.
Det aller viktigste er vel allikevel att også de dårligste dekkene er rimelig bra, selv bytter jeg ut mine Hakka ( med pigg ) når de kommer ned mot 5 mm. Da har de gått ett par sesonger og ca 4-5 000 mil og har fremdeles i regel nesten alle pigger på plass.
Også jeg gjør det på denne måten nu, tror det er riktig. Men jeg tror ikke det betyr så voldsomt mye om dekkene er ganske like ( alle fire ).
Tanken bakom er vel att bakenden i regel slenger ut både voldsommere og kvikkere når den først kommer, noe som jo er lett hendt ved sporete vei og ved inbremsning i kurve.
Det aller viktigste er vel allikevel att også de dårligste dekkene er rimelig bra, selv bytter jeg ut mine Hakka ( med pigg ) når de kommer ned mot 5 mm. Da har de gått ett par sesonger og ca 4-5 000 mil og har fremdeles i regel nesten alle pigger på plass.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Kan vel starte med å seie at når beste dekk er meint her, er det vel det dekket som har best mønster, ikkje nødvendigvis det dekket som har mest piggar att...
Men slik eg brukar å gjere det er å sete beste dekka på driven, altså framme på SAAB. Eg er klar over at sleppgrensa er levare når eg gjer det på den måten, men det er gjordt med vilje for å få bestre framkommeligheit, spesiellt på vinteren. Og dekka eg har bak er då aldri "dårlige", dei er godt innanfor det som er forsvarlig.
Men dei mest forutsigbare køyreegenskapane får en nok med best dekk bak, men det går nok på bekostning av andre ting. Men vil tru det oppsettet er mest "safe".
Men slik eg brukar å gjere det er å sete beste dekka på driven, altså framme på SAAB. Eg er klar over at sleppgrensa er levare når eg gjer det på den måten, men det er gjordt med vilje for å få bestre framkommeligheit, spesiellt på vinteren. Og dekka eg har bak er då aldri "dårlige", dei er godt innanfor det som er forsvarlig.
Men dei mest forutsigbare køyreegenskapane får en nok med best dekk bak, men det går nok på bekostning av andre ting. Men vil tru det oppsettet er mest "safe".
Har alltid satt de dårligste dekkene bak, men i sommer prøvde jeg det motsatt og hadde flere "upps" opplevelser på våt vei i kraftig regn/ mye vann på veien.
Eksempelvis e-18, vann i hjulspor eller i andre vanndammer så mistet fronten bakkekontakt (vannplaning), måtte redusere hastigheten
og måtte kjøre saktere enn annen trafikk. Dette var i alltid i hastigheter over 80 km/t.
Hadde jeg hatt de dårligste dekkene bak så tror jeg ikke vanplaning foran ville vært et så stort problem, og bakhjulene følger jo sporene til forhjulene og sporene etter forhjula er jo tomme for vann
Har selvfølglig opplevd sleng bak i rundkjøringer, men da har det ikke vært dårlige dekk bak, men helt elendige/ubrukelige dekk bak
Eksempelvis e-18, vann i hjulspor eller i andre vanndammer så mistet fronten bakkekontakt (vannplaning), måtte redusere hastigheten

Hadde jeg hatt de dårligste dekkene bak så tror jeg ikke vanplaning foran ville vært et så stort problem, og bakhjulene følger jo sporene til forhjulene og sporene etter forhjula er jo tomme for vann

Har selvfølglig opplevd sleng bak i rundkjøringer, men da har det ikke vært dårlige dekk bak, men helt elendige/ubrukelige dekk bak

- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
De beste dekkene framme!!!
Det er vel ikke farlig å få sleng på en SAAB??? Den sier fra i god tid, styr imot og gi på litt så tar man inn skrensen lenge før den har begynt. Understyring derimot er jo livsfarlig (slipp med framhjulene). Har prøvd det i unnabakke i 80 da jeg hadde de beste dekkene bak, og vil ikke oppleve det igjen. Hadde jeg enda hatt brekk på bakhjula...
Det er vel ikke farlig å få sleng på en SAAB??? Den sier fra i god tid, styr imot og gi på litt så tar man inn skrensen lenge før den har begynt. Understyring derimot er jo livsfarlig (slipp med framhjulene). Har prøvd det i unnabakke i 80 da jeg hadde de beste dekkene bak, og vil ikke oppleve det igjen. Hadde jeg enda hatt brekk på bakhjula...
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
Beste dekka bak !
Jeg har prøvd det motsatte, og det endte med en 180 graders sleng i nedoverbakke. Baken slapp uten forvarsel slik jeg er vant till, hadde ikke sjans å ta den inn.
Husk på at det er på fremhjula du kjenner hvor glatt det er, ved prøvebremsing osv. Man kan kjøre rundt og tro at det egentlig er ganske godt feste ( forran ) mens bakdekka ligger helt på grensen. Det jeg prøver å si er at det er lettere å tilpasse farten til hvor godt du er skodd hvis du har dårligst feste forran.
Jeg har prøvd det motsatte, og det endte med en 180 graders sleng i nedoverbakke. Baken slapp uten forvarsel slik jeg er vant till, hadde ikke sjans å ta den inn.
Husk på at det er på fremhjula du kjenner hvor glatt det er, ved prøvebremsing osv. Man kan kjøre rundt og tro at det egentlig er ganske godt feste ( forran ) mens bakdekka ligger helt på grensen. Det jeg prøver å si er at det er lettere å tilpasse farten til hvor godt du er skodd hvis du har dårligst feste forran.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
- matrox N522
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Mener man skal ha de beste dekkene foran jeg da. Pga planing, fremkommelighet og bremse effekt. Og er det glatt, så skal man ikke kjøre så fort at ræva på bilen slipper uansett.
Men, smak og behag? Kjør med det som føles tryggest for den enkelte, og kjør deretter.
Men, smak og behag? Kjør med det som føles tryggest for den enkelte, og kjør deretter.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Sted: Tromsø
er enig i denmatrox_N522 skrev:Mener man skal ha de beste dekkene foran jeg da. Pga planing, fremkommelighet og bremse effekt. Og er det glatt, så skal man ikke kjøre så fort at ræva på bilen slipper uansett.

2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Pancho N497 skrev:er enig i denmen tror aldri vi blir enige om hva som er best, alle har sin egen mening og egne erfaringer
gjør som dere selv vil og vist det går dårli så bytter dere bare om

- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Enig...Hjelle, N6 skrev:Kan vel starte med å seie at når beste dekk er meint her, er det vel det dekket som har best mønster, ikkje nødvendigvis det dekket som har mest piggar att...
Jeg forutsetter 4 like gamle dekk.
Det vil jo da være naturlig å sette de beste (alle omtrent like) foran for å få jevn slitasje.
Slik vil man jo alltid "være i takt" med alle fire dekkene.
Skulle jeg mot formodning være i en situasjon der jeg blir nødt til å anskaffe bare 2 nye (noe man jo bør prøve å unngå - bl a for å ha dekk med like egenskaper på begge akslinger) ville jeg nok satt de foran: Også da med tanke på "jevn" slitasje.
Hvis da ikke de "beste dårlige" - altså de jeg beholdt av de gamle (ikke helt god norsk her!), var av en slik forfatning at de holdt bare en sesong. Da kanskje jeg ville satset på å slite dem ut, og få "like" dekk på begge akslinger neste sesong.
Jeg er så heldig å få MEGET gode priser på Nokian dekk, så det blir alltid kjøpt 4 nye.
Dessuten, kjøp gjerne billige sommerdekk fra en B-produsent (Sava, Kumho, Mrashal), men kjøp alltid et velrenommert merke med gode testresultater når det gjelder vinter. Dårlig friksjon er ikke noe å kimse av! Kjør dem heller ikke langt ned i mønster. Kjøp nye og utsett innkjøp av laksetrapp, senkesett, 21" sommerhjul og Steg 6R

Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Sted: Lørenskog
Beste dekkene foran!
Dette fordi:
Det er fremdekkene du styrer med. Best å unngå at de slipper i svinger etc.
Det er fremdekkene som har best bremseeffekt, derfor bør du ha de som tar best foran.
Og for å få jevn slitasje av dekkene.
Hjelper ikke at baken ikke slipper, når fronten fortsetter rett frem i svingen
Èn eneste gang har jeg fått skikkelig ufrivillig sleng på baken på bilen. Det var med piggdekk uten pigger, på snø/is underlag på vei opp til hytta.
Vil heller at bakenden skal slippe, enn at fronten skulle kjørt seg fast i en snøfonn
Dette fordi:
Det er fremdekkene du styrer med. Best å unngå at de slipper i svinger etc.
Det er fremdekkene som har best bremseeffekt, derfor bør du ha de som tar best foran.
Og for å få jevn slitasje av dekkene.
Hjelper ikke at baken ikke slipper, når fronten fortsetter rett frem i svingen

Èn eneste gang har jeg fått skikkelig ufrivillig sleng på baken på bilen. Det var med piggdekk uten pigger, på snø/is underlag på vei opp til hytta.
Vil heller at bakenden skal slippe, enn at fronten skulle kjørt seg fast i en snøfonn

-
- 2.0 bar
- Sted: Alta, Finnmark
Jeg har i alle år hatt de beste dekkene på framhjula... men så er jeg heller ikke typen til å utfordre sentrifugalkrafta i svingene.. bare litt da
Bakhjulsleng er morsomt.. bare gi gass ut av svingen, så retter bilen seg opp..
Derav.. best med gode tenner foran

Bakhjulsleng er morsomt.. bare gi gass ut av svingen, så retter bilen seg opp..

Derav.. best med gode tenner foran

Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- saabanders
- 1.2 bar
- Sted: Sogn& Fj.
Etter 35 års erfaring med Saab på glatte og våte Vestlandsveier er dette akkurat som om jeg skulle ha skrevet det sjøl. Sleng bak er bare moro, det er verre når det går rett frem. V4en kunne reddes ved hjelp av håndbrems. det er verre på 900 og 99.De beste dekkene framme!!!
Anders
- Runar N403
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Du som har framhjulsbrekk sliter vel med det ja! Men du kan jo (til en hvis grad) berge deg unna kontra hvis du er kjapp på labben og har brekk bak!?Petter_N261 skrev:Beste foran pga vannplaning mener nå jeg.
Skal jo uansett ikke ha så dårlige dekk bak at bilen slenger med ræva!
Man brekker seg jo ikke ut av en sladd med en Saab
Kjørte forrige sesong med dårlige piggdekk bak, å det er ikke morro.. Dvs, morro, men ikke i sving med møtende trafikk.
Denne sesongen er det nye piggfrie! Halvert dekkstøy

Sist redigert av Runar N403 den 25 okt 2005, 09:44, redigert 3 ganger totalt.