Beste dekka foran eller bak?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 24 okt 2005, 07:26

" Alle " eksperter virker ganske enige om att de beste skall bak, uansett fram eller bakhjulsdriven.

Også jeg gjør det på denne måten nu, tror det er riktig. Men jeg tror ikke det betyr så voldsomt mye om dekkene er ganske like ( alle fire ).
Tanken bakom er vel att bakenden i regel slenger ut både voldsommere og kvikkere når den først kommer, noe som jo er lett hendt ved sporete vei og ved inbremsning i kurve.
Det aller viktigste er vel allikevel att også de dårligste dekkene er rimelig bra, selv bytter jeg ut mine Hakka ( med pigg ) når de kommer ned mot 5 mm. Da har de gått ett par sesonger og ca 4-5 000 mil og har fremdeles i regel nesten alle pigger på plass.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 okt 2005, 10:00

Kan vel starte med å seie at når beste dekk er meint her, er det vel det dekket som har best mønster, ikkje nødvendigvis det dekket som har mest piggar att...

Men slik eg brukar å gjere det er å sete beste dekka på driven, altså framme på SAAB. Eg er klar over at sleppgrensa er levare når eg gjer det på den måten, men det er gjordt med vilje for å få bestre framkommeligheit, spesiellt på vinteren. Og dekka eg har bak er då aldri "dårlige", dei er godt innanfor det som er forsvarlig.

Men dei mest forutsigbare køyreegenskapane får en nok med best dekk bak, men det går nok på bekostning av andre ting. Men vil tru det oppsettet er mest "safe".

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 24 okt 2005, 14:05

Har alltid satt de dårligste dekkene bak, men i sommer prøvde jeg det motsatt og hadde flere "upps" opplevelser på våt vei i kraftig regn/ mye vann på veien.
Eksempelvis e-18, vann i hjulspor eller i andre vanndammer så mistet fronten bakkekontakt (vannplaning), måtte redusere hastigheten :oops: og måtte kjøre saktere enn annen trafikk. Dette var i alltid i hastigheter over 80 km/t.
Hadde jeg hatt de dårligste dekkene bak så tror jeg ikke vanplaning foran ville vært et så stort problem, og bakhjulene følger jo sporene til forhjulene og sporene etter forhjula er jo tomme for vann :wink:

Har selvfølglig opplevd sleng bak i rundkjøringer, men da har det ikke vært dårlige dekk bak, men helt elendige/ubrukelige dekk bak :idea:

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 24 okt 2005, 14:16

Jeg har aldri hatt problem med fremkommelighet selv med dårlige dekk..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 24 okt 2005, 14:37

De beste dekkene framme!!!

Det er vel ikke farlig å få sleng på en SAAB??? Den sier fra i god tid, styr imot og gi på litt så tar man inn skrensen lenge før den har begynt. Understyring derimot er jo livsfarlig (slipp med framhjulene). Har prøvd det i unnabakke i 80 da jeg hadde de beste dekkene bak, og vil ikke oppleve det igjen. Hadde jeg enda hatt brekk på bakhjula...
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 24 okt 2005, 15:09

Beste dekka bak !

Jeg har prøvd det motsatte, og det endte med en 180 graders sleng i nedoverbakke. Baken slapp uten forvarsel slik jeg er vant till, hadde ikke sjans å ta den inn.
Husk på at det er på fremhjula du kjenner hvor glatt det er, ved prøvebremsing osv. Man kan kjøre rundt og tro at det egentlig er ganske godt feste ( forran ) mens bakdekka ligger helt på grensen. Det jeg prøver å si er at det er lettere å tilpasse farten til hvor godt du er skodd hvis du har dårligst feste forran.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 24 okt 2005, 15:33

Mener man skal ha de beste dekkene foran jeg da. Pga planing, fremkommelighet og bremse effekt. Og er det glatt, så skal man ikke kjøre så fort at ræva på bilen slipper uansett.
Men, smak og behag? Kjør med det som føles tryggest for den enkelte, og kjør deretter.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 24 okt 2005, 16:12

matrox_N522 skrev:Mener man skal ha de beste dekkene foran jeg da. Pga planing, fremkommelighet og bremse effekt. Og er det glatt, så skal man ikke kjøre så fort at ræva på bilen slipper uansett.
Men, smak og behag? Kjør med det som føles tryggest for den enkelte, og kjør deretter.
er enig i den ;) men tror aldri vi blir enige om hva som er best, alle har sin egen mening og egne erfaringer ;) gjør som dere selv vil og vist det går dårli så bytter dere bare om ;)
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 24 okt 2005, 17:05

Pancho N497 skrev:er enig i den ;) men tror aldri vi blir enige om hva som er best, alle har sin egen mening og egne erfaringer ;) gjør som dere selv vil og vist det går dårli så bytter dere bare om ;)
:) det tror jeg var en grei konklusjon! ser ikke ut som om noen form for enighet er innen rekkevidde... selv har jeg foreløpig holdt meg til gode dekk foran! og jeg har aldri hørt om noen som setter best dekk bak! :shock: men jeg er villig til å prøve når jeg har hatt et uhell på glatta! :D

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 24 okt 2005, 18:07

Hjelle, N6 skrev:Kan vel starte med å seie at når beste dekk er meint her, er det vel det dekket som har best mønster, ikkje nødvendigvis det dekket som har mest piggar att...

Men slik eg brukar å gjere det er å sete beste dekka på driven, altså framme på SAAB. Eg er klar over at sleppgrensa er levare når eg gjer det på den måten, men det er gjordt med vilje for å få bestre framkommeligheit, spesiellt på vinteren. Og dekka eg har bak er då aldri "dårlige", dei er godt innanfor det som er forsvarlig.

Men dei mest forutsigbare køyreegenskapane får en nok med best dekk bak, men det går nok på bekostning av andre ting. Men vil tru det oppsettet er mest "safe".
Enig...
Jeg forutsetter 4 like gamle dekk.
Det vil jo da være naturlig å sette de beste (alle omtrent like) foran for å få jevn slitasje.
Slik vil man jo alltid "være i takt" med alle fire dekkene.
Skulle jeg mot formodning være i en situasjon der jeg blir nødt til å anskaffe bare 2 nye (noe man jo bør prøve å unngå - bl a for å ha dekk med like egenskaper på begge akslinger) ville jeg nok satt de foran: Også da med tanke på "jevn" slitasje.
Hvis da ikke de "beste dårlige" - altså de jeg beholdt av de gamle (ikke helt god norsk her!), var av en slik forfatning at de holdt bare en sesong. Da kanskje jeg ville satset på å slite dem ut, og få "like" dekk på begge akslinger neste sesong.
Jeg er så heldig å få MEGET gode priser på Nokian dekk, så det blir alltid kjøpt 4 nye.

Dessuten, kjøp gjerne billige sommerdekk fra en B-produsent (Sava, Kumho, Mrashal), men kjøp alltid et velrenommert merke med gode testresultater når det gjelder vinter. Dårlig friksjon er ikke noe å kimse av! Kjør dem heller ikke langt ned i mønster. Kjøp nye og utsett innkjøp av laksetrapp, senkesett, 21" sommerhjul og Steg 6R :!: :lol:
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 24 okt 2005, 18:21

Uenig med siste taler. Laksetrapp og 21" kromfelger er jo SÅ mye kulere enn vinterdekk, da... ;D
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 11 jan 2004, 01:00

Legg inn av Øyvind.H » 24 okt 2005, 20:39

Beste dekkene foran!

Dette fordi:
Det er fremdekkene du styrer med. Best å unngå at de slipper i svinger etc.
Det er fremdekkene som har best bremseeffekt, derfor bør du ha de som tar best foran.
Og for å få jevn slitasje av dekkene.
Hjelper ikke at baken ikke slipper, når fronten fortsetter rett frem i svingen :)

Èn eneste gang har jeg fått skikkelig ufrivillig sleng på baken på bilen. Det var med piggdekk uten pigger, på snø/is underlag på vei opp til hytta.
Vil heller at bakenden skal slippe, enn at fronten skulle kjørt seg fast i en snøfonn :)

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 24 okt 2005, 21:01

Jeg har i alle år hatt de beste dekkene på framhjula... men så er jeg heller ikke typen til å utfordre sentrifugalkrafta i svingene.. bare litt da :wink:
Bakhjulsleng er morsomt.. bare gi gass ut av svingen, så retter bilen seg opp.. :)
Derav.. best med gode tenner foran :)
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 24 okt 2005, 21:59

De beste dekkene framme!!!

Det er vel ikke farlig å få sleng på en SAAB??? Den sier fra i god tid, styr imot og gi på litt så tar man inn skrensen lenge før den har begynt. Understyring derimot er jo livsfarlig (slipp med framhjulene). Har prøvd det i unnabakke i 80 da jeg hadde de beste dekkene bak, og vil ikke oppleve det igjen. Hadde jeg enda hatt brekk på bakhjula...
Etter 35 års erfaring med Saab på glatte og våte Vestlandsveier er dette akkurat som om jeg skulle ha skrevet det sjøl. Sleng bak er bare moro, det er verre når det går rett frem. V4en kunne reddes ved hjelp av håndbrems. det er verre på 900 og 99.

Anders

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 25 okt 2005, 09:31

Petter_N261 skrev:Beste foran pga vannplaning mener nå jeg.
Skal jo uansett ikke ha så dårlige dekk bak at bilen slenger med ræva!
Man brekker seg jo ikke ut av en sladd med en Saab :twisted:
Du som har framhjulsbrekk sliter vel med det ja! Men du kan jo (til en hvis grad) berge deg unna kontra hvis du er kjapp på labben og har brekk bak!?

Kjørte forrige sesong med dårlige piggdekk bak, å det er ikke morro.. Dvs, morro, men ikke i sving med møtende trafikk.
Denne sesongen er det nye piggfrie! Halvert dekkstøy 8)
Sist redigert av Runar N403 den 25 okt 2005, 09:44, redigert 3 ganger totalt.
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Svar