Motorstans med Aero

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 01 nov 2005, 18:52

Er fort gjort å bytte olje, er vel maks en halvtime...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 01 nov 2005, 19:37

Eller kansje litt mer........



Oljebyte för män:

1. Åk till Biltema och köp olja, filter, kattsand, trassel och verktyg.
Stanna till vid bolaget på vägen hem för en låda öl.

2. Upptäck att spilloljetråget i garaget är fullt. Åk till miljöstationen
och töm tråget.

3. Åk tillbaka till garaget. Ägna 30 minuter åt att leta efter armen till
domkraften.

4. Hitta armen under ungarnas lådbil.

5. Öppna en öl och drick upp den.

6. Hissa upp bilen med domkraften.

7. Placera oljeuppsamlingstråget under motorn.

8. Leta efter en 24-millimeters fast nyckel. Drick en en öl medan du letar.

9. Ge upp och använd en skiftnyckel istället.

10. Vrid bort den rundslitna pluggen med en rörtång.

11. Tappa oljepluggen i tråget med het olja. Spill het olja på dig själv.

12. Städa.

13. Ta en öl och bertrakta oljan som rinner ut.

14. Leta efter en oljefilternyckel.

15. Ge upp. Slå hål på oljefiltret med en skruvmejsel och skruva av det.

16. Öl.

17. Grannen tittar in. Avsluta lådan med öl med honom. Avsluta oljebytet
imorgon.

18. Nästa dag, ta bort det fulla tråget under bilen. Gräv en grop i
trädgården
och häll oljan där.

19. Kasta kattsand på oljan som du spillde i punkt 18.

20. Öl. Nej visst, allt gick åt igår kväll.

21. Gå till 7-Eleven. Köp ett sexpack.

22. Sätt dit det nya oljefiltret och var noga med att lägga en tunn hinna
olja på packningen.

23. Häll i den första litern olja.

24. Kom ihåg oljepluggen du tog bort i punkt 11.

25. Skynda dig att leta efter oljepluggen i tråget.

26. Upptäck att den använda oljan är begravd i ett hål i trädgården. Med
oljepluggen.

27. Drick öl.

28. Gräv upp hålet och leta efter oljepluggen.

29. Upptäck att den första litern ny olja nu befinner sig på golvet.

30. Drick öl.

31. Slint med rörtången när du drar åt oljepluggen och slå i knogarna i
bilen.

32. Slå huvudet i golvet som en reaktion på punkt 31.

33. Få ont i huvudet.

34. Kasta iväg rörtången.

35. Skrik fula ord. Hustrun blir arg.

36. Torka av händer och panna och lägg på nödvändigt bandage för att stoppa
blodflödet.

37. Öl.

38. Öl.

39. Häll i fyra liter olja.

40. Öl.

41. Ta ner bilen från domkraften.

42. Flytta bilen bakåt för att hälla på mer kattsand på den utspillda oljan
från punkt 29.

43. Upptäck att hojen stod parkerad alldeles bakom bilen.

44. Öl.

45. Testkör bilen.

46. Bli stoppad i blåskontroll. Betala böter.

47. Promenera hem. Hustrun blir arg.

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Nå?

Legg inn av Viggen-51 » 01 nov 2005, 20:36

Laget du den nå?

WOW ! Den var skitbra! :lol: :lol: :lol: 8)
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 01 nov 2005, 20:38

Freshmaker N237 skrev:Er fort gjort å bytte olje, er vel maks en halvtime...
Er utrolig lett og kjapt, men dyrt og kjedelig å gjøre slikt så ofte... og skal jeg gjøre det på verksted så blir det leiebil... Og mange servicer må jeg jo ta på verksted for å beholde garantien...
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 01 nov 2005, 20:40

Eller:

1. Hente olje i hyllen

2. Åpne panser

3. skru av oljepåfyllingslokk

4. hente oljesuger+sette røret nedi påfyllingen

5. pumpe til det blir trykk

6. ta en kopp kaffe

7. Ta ut slangen til pumpen

8. Fyll på olje

9. lukk panser
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 01 nov 2005, 20:41

TurboRoger_N486 skrev:
Freshmaker N237 skrev:Er fort gjort å bytte olje, er vel maks en halvtime...
Er utrolig lett og kjapt, men dyrt og kjedelig å gjøre slikt så ofte... og skal jeg gjøre det på verksted så blir det leiebil... Og mange servicer må jeg jo ta på verksted for å beholde garantien...
Det er sant... Men kansje verd det den dagen motoren skjærer seg+verdi på bilen..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 01 nov 2005, 22:58

Freshmaker N237 skrev:Eller:

1. Hente olje i hyllen

2. Åpne panser

3. skru av oljepåfyllingslokk

4. hente oljesuger+sette røret nedi påfyllingen

5. pumpe til det blir trykk

6. ta en kopp kaffe

7. Ta ut slangen til pumpen

8. Fyll på olje

9. lukk panser
Nåda, Fresh... Vi glemmer vel ikke filteret, gjør vi vel :shock: Oljesuger er for..... eh, nåja, Som Glenn Rodney Skog ville sagt: Folk med nonchalant forhold til bil! :wink: Vil ikke anbefale oljesuger, men bedre enn å ikke bytte olje! Filter derimot skal byttes hver gang :!: Uansett :!:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 01 nov 2005, 23:02

GunR N326 skrev:
Freshmaker N237 skrev:Eller:

1. Hente olje i hyllen

2. Åpne panser

3. skru av oljepåfyllingslokk

4. hente oljesuger+sette røret nedi påfyllingen

5. pumpe til det blir trykk

6. ta en kopp kaffe

7. Ta ut slangen til pumpen

8. Fyll på olje

9. lukk panser
Nåda, Fresh... Vi glemmer vel ikke filteret, gjør vi vel :shock: Oljesuger er for..... eh, nåja, Som Glenn Rodney Skog ville sagt: Folk med nonchalant forhold til bil! :wink: Vil ikke anbefale oljesuger, men bedre enn å ikke bytte olje! Filter derimot skal byttes hver gang :!: Uansett :!:
Det er sant.. Bytter filter ja.. Oljesugeren får med seg nesten alt, ca. 3,9 liter i min 900.. Men bytter hver 7000 på en ikke-turbo.. Men oljefilteret tar ikke lange tiden..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 01 nov 2005, 23:16

Det er ikke bare oljen som skal ut.... Kan ligge metallpartikkler i bunnpanna... Fy og skam....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 nov 2005, 23:52

Freshmaker N237 skrev:Det er sant.. Bytter filter ja.. Oljesugeren får med seg nesten alt, ca. 3,9 liter i min 900.. Men bytter hver 7000 på en ikke-turbo.. Men oljefilteret tar ikke lange tiden..
Å bytte olje er kjappt gjordt, sjølv utan oljesugar, men ved å bruke avtappningspluggen.
Og oljemengda er sovidt eg huskar 3.7 liter med filterbytte og 3.5 liter utan filterbytte. Ihvertfall var 90-en farlig nære max-streken på peilepinnen når eg fyllte 3.7 liter.
Brukar en oljesugar vil vel også fara for oljeslugde også auke, synes det var snakk om det i ein annan diskusjon, rett og slett pga. at alle ureinheitene ikkje vert sugd ut. Husk berre ny koparpakning til botnpluggen, so slepp en lekasjer derifrå ihvertfall.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 nov 2005, 07:21

Er vel 4 liter som går på min tror jeg.. Ihvertfall ifølge instruksjonsboken..
Styrer med DAB og AUX

jensabo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 194
Registrert: 10 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1746
Sted: Sykkylven

Legg inn av jensabo » 02 nov 2005, 08:41

Det står 4 liter på min kvittering, på en 9-5 altså.

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 02 nov 2005, 10:17

B201 3,8l
B202 4,0l Begge inkl filter :)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 nov 2005, 11:14

B202 jeg..
Styrer med DAB og AUX

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 02 nov 2005, 12:26

Har fått bytta olje 2 ganger allerede på min "nye" 9-5. Forlangte ny olje og filter da jeg henta bilen i Oslo, og fikk ny olje og filter på 50' km. Skal bytte selv så snart bilen bikker 55'km..

Olja.. fortsatt god Felleskjøpkvalitet :wink:

(henta bilen i slutten av august)
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Svar