Jeg tror det var i 1981 at Volvo kom med 240 turbo, fire år etter Saab.
Det var en modifisert utgave av Zenith-forgasseren som satt på bl.a. Saab 99 som ble brukt. Jeg tror standard ladetrykket var på 0,54 bar, så man kan vel ikke akkurat tenke seg at effektøkningen ble så veldig stor. Volvos bruk av turbo løsnet vel ikke skikkelig før 740-en kom 1-2 år etterpå. Når en sugemotor får påmontert turbo slutter man å definere den som sugemotor, av den enkle grunn at hovedprinsippet med turbo på en bilmotor er at man tvangsforer motoren med luft. Likevel fungerer alle turbomotorer som sugemotor inntil turboen sørger for overtrykk når turtallet overstiger et visst nivå.
Mvh
Johnny
Turbo p? en skikkelig suger?
Moderator: Moderatorer
- kenny n277
- 1,5 bar
- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
Var eier av en alfa romeo alfetta 78 mod med 2 dobble 50mm dellorto og turbo, var aldi under 2,5 liter på mila den å da var den justert å stellet som det skulle, fartet felt men å du for en møkka bil der var det lite el som virket som det skulle.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod