Turbo p? en skikkelig suger?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 20 jan 2006, 22:56

Jeg tror det var i 1981 at Volvo kom med 240 turbo, fire år etter Saab.
Det var en modifisert utgave av Zenith-forgasseren som satt på bl.a. Saab 99 som ble brukt. Jeg tror standard ladetrykket var på 0,54 bar, så man kan vel ikke akkurat tenke seg at effektøkningen ble så veldig stor. Volvos bruk av turbo løsnet vel ikke skikkelig før 740-en kom 1-2 år etterpå. Når en sugemotor får påmontert turbo slutter man å definere den som sugemotor, av den enkle grunn at hovedprinsippet med turbo på en bilmotor er at man tvangsforer motoren med luft. Likevel fungerer alle turbomotorer som sugemotor inntil turboen sørger for overtrykk når turtallet overstiger et visst nivå.

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 21 jan 2006, 22:30

Var eier av en alfa romeo alfetta 78 mod med 2 dobble 50mm dellorto og turbo, var aldi under 2,5 liter på mila den å da var den justert å stellet som det skulle, fartet felt men å du for en møkka bil der var det lite el som virket som det skulle.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Svar