Bytting til 4 vxl kokillkasse på og900
Moderator: Moderatorer
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Skal skjekke med epc etterpå jeg. Se litt på bilder. Er ikke så lett å skjønne når jeg ikke veit hvordan det ser ut.. Skal blåse opp epc bilde mer også... Har de forresten EPC til 99 på saab? Har bare ned til 900 jeg...
-Og de delene som dere lister opp. Er det deler som jeg MÅ ha, eller blir det veldig slakk i giringa hvis jeg ikke har det?
Takk for hjelp sålangt.
Er det noen som har noen av disse delene liggende forresten?
Petter. Du har vel brukt Spakstellet til Jørgen E. Pris? (fant ikke hjemmesiden hans) Hvis jeg kjøper et sånt. Slipper jeg å kjøpe noe av det andre da. Eller er spakstellet BARE spakstellet.. (tenkte at det kansje ble så presist at du ikke trengte å kjøpe noe av det andre jeg.)
-Og de delene som dere lister opp. Er det deler som jeg MÅ ha, eller blir det veldig slakk i giringa hvis jeg ikke har det?
Takk for hjelp sålangt.
Er det noen som har noen av disse delene liggende forresten?
Petter. Du har vel brukt Spakstellet til Jørgen E. Pris? (fant ikke hjemmesiden hans) Hvis jeg kjøper et sånt. Slipper jeg å kjøpe noe av det andre da. Eller er spakstellet BARE spakstellet.. (tenkte at det kansje ble så presist at du ikke trengte å kjøpe noe av det andre jeg.)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Den jeg hentet bildet fra er Mikael "Diket" Borggren
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=87620
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=87620
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Da har jeg og Lars vært å skrudd litt idag. Dro på den lokale huggeren. Der sto det en 4 trinns 900. Skrudde av den boksen under, så den er i boks
Et lite problem bare. På bildet ser dere den svarte "boksen". Den er det ikke noe sånn kant på. Regner med at denne har noe med reverssperra å gjøre?!? Limte den på med fett så dere skulle få se biten.
Må jeg ha denne biten?
Svart plastikk = 4 trinns
Hvit plastikk = 5 trinns



Her ser dere giroverføringa mi. Hva trenger jeg?



Må jeg ha denne biten?
Svart plastikk = 4 trinns
Hvit plastikk = 5 trinns



Her ser dere giroverføringa mi. Hva trenger jeg?


1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
mulig jeg er trett, men jeg ser ingen "kant".. uansett.. HEFTIGT prosjekt du har på gang 

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Datapaal N526 skrev:mulig jeg er trett, men jeg ser ingen "kant".. uansett.. HEFTIGT prosjekt du har på gang

Du ser på den svarte, så er det ca midt på, "limt" på en plastikk-sak. Denne hadde brekt av på den svarte. På den hvite er de en sånn vegg også. Enda vanskligere å se..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Ser du skriver at du i TILEGG har doble fjører. Hvordan fikk du til det?gul900_N169 skrev:Du bør ha sentreringsfunksjonen (42) men den plastbiten som sitter på gearoverføringa (som 42 fungerer imot) får du ikke satt på i etterkant uten å presse ut foringen (20) tror jeg, så det er nok enklest å få tak i "allt" fra en 4 girs bil. I tillegg er det en stor fordel å bruke en nyere gearspak (ca 91->) som har Uniball lagring. På min bil har jeg i tillegg doble fjærer (42A) for bedre sentrering og fjernet den koniske "bolten (68), borret opp og erstattet med en større bolt for å unngå glapp. var en tur på Gjøvik i helga og kassa/overføringa fungerte bra.
Hva med å bruke en girspak fra en 4 trinns, er det noe fremtid? Eller burde jeg ha fra en 91-->
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Styringen (42) der fjæra sitter består av 2 plåtbiter som er klemt sammen, jeg bøyde disse fra hverandre slik at de ser ut som en "V" opp ned, og da har man plass til 2 stk fjærer (litt vanskelig å forklare)alex_ander3@hotmail.com skrev:Ser du skriver at du i TILEGG har doble fjører. Hvordan fikk du til det?gul900_N169 skrev:Du bør ha sentreringsfunksjonen (42) men den plastbiten som sitter på gearoverføringa (som 42 fungerer imot) får du ikke satt på i etterkant uten å presse ut foringen (20) tror jeg, så det er nok enklest å få tak i "allt" fra en 4 girs bil. I tillegg er det en stor fordel å bruke en nyere gearspak (ca 91->) som har Uniball lagring. På min bil har jeg i tillegg doble fjærer (42A) for bedre sentrering og fjernet den koniske "bolten (68), borret opp og erstattet med en større bolt for å unngå glapp. var en tur på Gjøvik i helga og kassa/overføringa fungerte bra.
Hva med å bruke en girspak fra en 4 trinns, er det noe fremtid? Eller burde jeg ha fra en 91-->
*EDIT* Bilde.

Syntes det ble litt slappt med bare en fjær,enda den var ny, prøvde også med EN strammere fjær,men syntes det ble litt for stramt i sidebevegelsene. Ser at du mangler sentrerings"plasten" på gearstanga di. Denne er nok ikke lett å montere i etterkant, ikke på orginal måte i alle fall. hadde jeg vært deg hadde jeg plukket med meg en gearstang eldre enn -87 fra skroten også, 4 eller 5 trinns spiller ingen rolle her. Det er ingen ide å bruke en 4 trinns spak, mye bedre med en uniballlagret 91->.
*EDIT* Bilde (obs, ødelagt reverssperre)

Jeg bygde i tillegg om reverssperren slik at jeg har sperren på 4 girs posisjon for å slippe at fjærene står i spenn i reversstilling(heller ingen bilder

Ang. plastbiten, så kan jeg ikke huske at mitt lokk hadde noen sånn. Reverssperra er jo å løfte "piggen" på gearspaken sidelengs til venstre og opp i lokket (på nedsiden av plastbiten). reverssperra er jo høydeforskjellen der.
Håper du får noe nytte av infoen

To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.