Bytting til 4 vxl kokillkasse på og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 24 mai 2006, 10:21

Skal skjekke med epc etterpå jeg. Se litt på bilder. Er ikke så lett å skjønne når jeg ikke veit hvordan det ser ut.. Skal blåse opp epc bilde mer også... Har de forresten EPC til 99 på saab? Har bare ned til 900 jeg...

-Og de delene som dere lister opp. Er det deler som jeg MÅ ha, eller blir det veldig slakk i giringa hvis jeg ikke har det?

Takk for hjelp sålangt.

Er det noen som har noen av disse delene liggende forresten?




Petter. Du har vel brukt Spakstellet til Jørgen E. Pris? (fant ikke hjemmesiden hans) Hvis jeg kjøper et sånt. Slipper jeg å kjøpe noe av det andre da. Eller er spakstellet BARE spakstellet.. (tenkte at det kansje ble så presist at du ikke trengte å kjøpe noe av det andre jeg.)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 24 mai 2006, 13:07

Ikke EPC til 99 desverre, kun ned til -86 900.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 25 mai 2006, 23:05

Bilde
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 26 mai 2006, 08:23

Bilde

8)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 26 mai 2006, 11:51

hoho. hvilken/hvem sin "raser"bil er detta a?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 26 mai 2006, 12:26

Den jeg hentet bildet fra er Mikael "Diket" Borggren
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=87620
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 30 mai 2006, 00:59

Da har jeg og Lars vært å skrudd litt idag. Dro på den lokale huggeren. Der sto det en 4 trinns 900. Skrudde av den boksen under, så den er i boks :lol: Et lite problem bare. På bildet ser dere den svarte "boksen". Den er det ikke noe sånn kant på. Regner med at denne har noe med reverssperra å gjøre?!? Limte den på med fett så dere skulle få se biten.

Må jeg ha denne biten?

Svart plastikk = 4 trinns
Hvit plastikk = 5 trinns

Bilde

Bilde

Bilde

Her ser dere giroverføringa mi. Hva trenger jeg?
Bilde

Bilde
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 30 mai 2006, 01:31

mulig jeg er trett, men jeg ser ingen "kant".. uansett.. HEFTIGT prosjekt du har på gang :D
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 30 mai 2006, 12:22

Datapaal N526 skrev:mulig jeg er trett, men jeg ser ingen "kant".. uansett.. HEFTIGT prosjekt du har på gang :D
:wink:
Du ser på den svarte, så er det ca midt på, "limt" på en plastikk-sak. Denne hadde brekt av på den svarte. På den hvite er de en sånn vegg også. Enda vanskligere å se..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 30 mai 2006, 14:14

gul900_N169 skrev:Du bør ha sentreringsfunksjonen (42) men den plastbiten som sitter på gearoverføringa (som 42 fungerer imot) får du ikke satt på i etterkant uten å presse ut foringen (20) tror jeg, så det er nok enklest å få tak i "allt" fra en 4 girs bil. I tillegg er det en stor fordel å bruke en nyere gearspak (ca 91->) som har Uniball lagring. På min bil har jeg i tillegg doble fjærer (42A) for bedre sentrering og fjernet den koniske "bolten (68), borret opp og erstattet med en større bolt for å unngå glapp. var en tur på Gjøvik i helga og kassa/overføringa fungerte bra.
Ser du skriver at du i TILEGG har doble fjører. Hvordan fikk du til det?

Hva med å bruke en girspak fra en 4 trinns, er det noe fremtid? Eller burde jeg ha fra en 91-->
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 31 mai 2006, 12:57

Skal dere liksom gå under jorda nå da! Nå som jeg endelig har fått ut bilder og sånn :D
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 31 mai 2006, 14:28

alex_ander3@hotmail.com skrev:
gul900_N169 skrev:Du bør ha sentreringsfunksjonen (42) men den plastbiten som sitter på gearoverføringa (som 42 fungerer imot) får du ikke satt på i etterkant uten å presse ut foringen (20) tror jeg, så det er nok enklest å få tak i "allt" fra en 4 girs bil. I tillegg er det en stor fordel å bruke en nyere gearspak (ca 91->) som har Uniball lagring. På min bil har jeg i tillegg doble fjærer (42A) for bedre sentrering og fjernet den koniske "bolten (68), borret opp og erstattet med en større bolt for å unngå glapp. var en tur på Gjøvik i helga og kassa/overføringa fungerte bra.
Ser du skriver at du i TILEGG har doble fjører. Hvordan fikk du til det?

Hva med å bruke en girspak fra en 4 trinns, er det noe fremtid? Eller burde jeg ha fra en 91-->
Styringen (42) der fjæra sitter består av 2 plåtbiter som er klemt sammen, jeg bøyde disse fra hverandre slik at de ser ut som en "V" opp ned, og da har man plass til 2 stk fjærer (litt vanskelig å forklare)
*EDIT* Bilde.
Bilde

Syntes det ble litt slappt med bare en fjær,enda den var ny, prøvde også med EN strammere fjær,men syntes det ble litt for stramt i sidebevegelsene. Ser at du mangler sentrerings"plasten" på gearstanga di. Denne er nok ikke lett å montere i etterkant, ikke på orginal måte i alle fall. hadde jeg vært deg hadde jeg plukket med meg en gearstang eldre enn -87 fra skroten også, 4 eller 5 trinns spiller ingen rolle her. Det er ingen ide å bruke en 4 trinns spak, mye bedre med en uniballlagret 91->.
*EDIT* Bilde (obs, ødelagt reverssperre)
Bilde
Jeg bygde i tillegg om reverssperren slik at jeg har sperren på 4 girs posisjon for å slippe at fjærene står i spenn i reversstilling(heller ingen bilder :oops: )
Ang. plastbiten, så kan jeg ikke huske at mitt lokk hadde noen sånn. Reverssperra er jo å løfte "piggen" på gearspaken sidelengs til venstre og opp i lokket (på nedsiden av plastbiten). reverssperra er jo høydeforskjellen der.

Håper du får noe nytte av infoen :)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar