Disse "#!%¤#&% Magnetventilene.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 02 jul 2006, 11:17

Skal prøve å få satt sammen ei grei forklaring til FAQ. Skal sies at jeg bare har åpnet T5 ventilene. Har ikke sett på Og900 og T7 ventilene.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jul 2006, 18:42

Greit for meg!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 30 mai 2007, 14:22

Løfter en gammel tråd her nå. :oops: :P

Ble det noe av denne T5-mangnetventilrenovering-FAQ'n? :D

Har et par liggende her også, skjønner du :(
9³ TurboX

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 01 jun 2007, 17:41

til dere som får ødelagt altfor mange magnetventiler og vet ikke hvorfor:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=113657
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 02 jun 2007, 08:29

Vel, Jeg har søkt rundt, og det er jo ikke til å oppdrive nye skiver til å bruke i senter av ventilen. Men hvis du har endel ventiler liggende kan du jo bruke de beste delene til å sette sammen en fungerende ventil.

Start med å finne skjøten på ventilen. Den er delt helt bakerst mot skruefestene. Sett en kniv på høykant i skjøten, og slå på den med en hammmer. Det må ganske god kraft til for å få delt ventilen. Snu ventilen slik at du deler jevnt rundt.
Når du har åpnet ventilen, ta vare på o ringen som sitter i senter.
Nå må du finne frem en loddebolt. Lodde av lederene som sitter der. Husk hvilke som skal hvor. (Viktig siden den trekker fra begge sider)
Når lederne er løse, kan du trekke ut innmaten i ventilen. Pass på å ikke miste o ringen som sitter under innmaten.
Nå setter du den ene enden av innmaten i ei skruestikke, ikke for hardt.
Ta en god tang, og ta fatt på den andre enden og bøy frem og tilbake til ventilen er delt. Litt vanskelig akkurat dette. Da har du en skive i midten. Det er denne som tar kvelden. Sørg for å planslipe endene på spolene mot skiven, slik at de er helt plane før du setter sammen ventilen igjen.
Montering er motsatt rekkefølge.

Skivene mine var delt på midten, en var direkte knust ( 8 biter), og en hadde misten en knast på kanten. Den som hadde mistet en knast på midten har jeg brukt om igjen, og den renoverte ventilen har nå fungert knirkefritt siden jeg startet denne tråden, så det er håp!

Lykke til!
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 03 jun 2007, 19:46

Ett litet tips från mig...
Jag har flyttat min MV så att den inte sitter så nära varm turbo och downpipe.
Inte för att jag "vet" att det är bättre, men för att den skulle få ett behagligare klima att jobba i!
Kanske hjålper det oxo på levetiden, vad vet jag...

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar