Disse "#!%¤#&% Magnetventilene.
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
- Joachim N370
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
til dere som får ødelagt altfor mange magnetventiler og vet ikke hvorfor:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=113657
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=113657
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- john n04
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Vel, Jeg har søkt rundt, og det er jo ikke til å oppdrive nye skiver til å bruke i senter av ventilen. Men hvis du har endel ventiler liggende kan du jo bruke de beste delene til å sette sammen en fungerende ventil.
Start med å finne skjøten på ventilen. Den er delt helt bakerst mot skruefestene. Sett en kniv på høykant i skjøten, og slå på den med en hammmer. Det må ganske god kraft til for å få delt ventilen. Snu ventilen slik at du deler jevnt rundt.
Når du har åpnet ventilen, ta vare på o ringen som sitter i senter.
Nå må du finne frem en loddebolt. Lodde av lederene som sitter der. Husk hvilke som skal hvor. (Viktig siden den trekker fra begge sider)
Når lederne er løse, kan du trekke ut innmaten i ventilen. Pass på å ikke miste o ringen som sitter under innmaten.
Nå setter du den ene enden av innmaten i ei skruestikke, ikke for hardt.
Ta en god tang, og ta fatt på den andre enden og bøy frem og tilbake til ventilen er delt. Litt vanskelig akkurat dette. Da har du en skive i midten. Det er denne som tar kvelden. Sørg for å planslipe endene på spolene mot skiven, slik at de er helt plane før du setter sammen ventilen igjen.
Montering er motsatt rekkefølge.
Skivene mine var delt på midten, en var direkte knust ( 8 biter), og en hadde misten en knast på kanten. Den som hadde mistet en knast på midten har jeg brukt om igjen, og den renoverte ventilen har nå fungert knirkefritt siden jeg startet denne tråden, så det er håp!
Lykke til!
Start med å finne skjøten på ventilen. Den er delt helt bakerst mot skruefestene. Sett en kniv på høykant i skjøten, og slå på den med en hammmer. Det må ganske god kraft til for å få delt ventilen. Snu ventilen slik at du deler jevnt rundt.
Når du har åpnet ventilen, ta vare på o ringen som sitter i senter.
Nå må du finne frem en loddebolt. Lodde av lederene som sitter der. Husk hvilke som skal hvor. (Viktig siden den trekker fra begge sider)
Når lederne er løse, kan du trekke ut innmaten i ventilen. Pass på å ikke miste o ringen som sitter under innmaten.
Nå setter du den ene enden av innmaten i ei skruestikke, ikke for hardt.
Ta en god tang, og ta fatt på den andre enden og bøy frem og tilbake til ventilen er delt. Litt vanskelig akkurat dette. Da har du en skive i midten. Det er denne som tar kvelden. Sørg for å planslipe endene på spolene mot skiven, slik at de er helt plane før du setter sammen ventilen igjen.
Montering er motsatt rekkefølge.
Skivene mine var delt på midten, en var direkte knust ( 8 biter), og en hadde misten en knast på kanten. Den som hadde mistet en knast på midten har jeg brukt om igjen, og den renoverte ventilen har nå fungert knirkefritt siden jeg startet denne tråden, så det er håp!
Lykke til!
lawicel CanUsb, og Tech2!
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Ett litet tips från mig...
Jag har flyttat min MV så att den inte sitter så nära varm turbo och downpipe.
Inte för att jag "vet" att det är bättre, men för att den skulle få ett behagligare klima att jobba i!
Kanske hjålper det oxo på levetiden, vad vet jag...
Mvh
Jag har flyttat min MV så att den inte sitter så nära varm turbo och downpipe.
Inte för att jag "vet" att det är bättre, men för att den skulle få ett behagligare klima att jobba i!
Kanske hjålper det oxo på levetiden, vad vet jag...
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!