dumpventil *2005 mod* 93 ss
Moderator: Moderatorer
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1271
- Registrert: 16 mar 2006, 18:27
- Medlemsnummer: 634
- Navn: jan magnus
- Sted: Jessheim
- Kontakt:
men den lager jo lydHenrik N449 skrev:den dumpen er såkalt sekvensiell, uten at jeg vet noe mer om akkurat det.
det var vel uansett ikke noe lyd å rope hurra for spør du meg!
den burde strammes litt hvertfall


Jan magnus
9-3SS "Aero"
edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab
9-3SS "Aero"


Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Skal ikke skryte på meg å være kjent i motorrommet på SS, men den har iallfall turboen mot torpedoveggen som en annen Opel...FleskepupP skrev:men det er vel ca likt med rør, så er nå berre å se seg litt om der nede eller?

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1271
- Registrert: 16 mar 2006, 18:27
- Medlemsnummer: 634
- Navn: jan magnus
- Sted: Jessheim
- Kontakt:
det er riktig, og ikke likt,. men finner nok ut av detIngvar N629 skrev:Skal ikke skryte på meg å være kjent i motorrommet på SS, men den har iallfall turboen mot torpedoveggen som en annen Opel...FleskepupP skrev:men det er vel ca likt med rør, så er nå berre å se seg litt om der nede eller?Så likt er det iallfall ikke.
Jan magnus
9-3SS "Aero"
edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab
9-3SS "Aero"


Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1271
- Registrert: 16 mar 2006, 18:27
- Medlemsnummer: 634
- Navn: jan magnus
- Sted: Jessheim
- Kontakt:
her er en som har monter bov (blow off valve) på 93'n sin , men det er jo en aero v6 da, men alikevel, han har fått det til!
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=99156
fikk vite på stcs at resirk ventilen på 93ss sitter intergrert på turboen, noe som sier meg at det er ganske håpløst å få bytta den ut med en annen.. eller`?
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=99156
fikk vite på stcs at resirk ventilen på 93ss sitter intergrert på turboen, noe som sier meg at det er ganske håpløst å få bytta den ut med en annen.. eller`?
Sist redigert av jan magnus n634 den 26 des 2007, 19:38, redigert 1 gang totalt.
Jan magnus
9-3SS "Aero"
edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab
9-3SS "Aero"


Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab
- utengen
- 1,5 bar
- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Hei
Om du skal montere eller bytte ut den originale dumpventilen på en 207 motor (4 sylindret turbo bensin motorer i nye 93) så sitter den integrert i turboens kompressor, det finnes ikke noen av du du har der som passer bolt on, den originale ventilen klarer høye trykk, og denne kan og er styrt åpnings tid via styresystemet i både T7 og T8, om du nå absolutt skal bytte den ut behøver du og ta bort den som sitter der, plugge det hullet med en plate, eller en plate med hull/rør som du kan montere den nye ventilen på, men jeg skjønner ikke helt vitsen med og bytte den ut, men ønsker man mer ptsshhh lyd så………………
Men sørg alltid og få den luften som du slipper ut, inn så det ikke blir borte noe av den allrede målte luftmengden, en std dumpventil som sitter på T5 og T7 klarer nok mer en 1,1bar da en original Aero kan som mest lade opp i mot 1,4bar under ekstreme forhold.
Mvh
Tommy Utengen
Om du skal montere eller bytte ut den originale dumpventilen på en 207 motor (4 sylindret turbo bensin motorer i nye 93) så sitter den integrert i turboens kompressor, det finnes ikke noen av du du har der som passer bolt on, den originale ventilen klarer høye trykk, og denne kan og er styrt åpnings tid via styresystemet i både T7 og T8, om du nå absolutt skal bytte den ut behøver du og ta bort den som sitter der, plugge det hullet med en plate, eller en plate med hull/rør som du kan montere den nye ventilen på, men jeg skjønner ikke helt vitsen med og bytte den ut, men ønsker man mer ptsshhh lyd så………………
Men sørg alltid og få den luften som du slipper ut, inn så det ikke blir borte noe av den allrede målte luftmengden, en std dumpventil som sitter på T5 og T7 klarer nok mer en 1,1bar da en original Aero kan som mest lade opp i mot 1,4bar under ekstreme forhold.

Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

93SC 1,9 TID M07
STCN 038
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1271
- Registrert: 16 mar 2006, 18:27
- Medlemsnummer: 634
- Navn: jan magnus
- Sted: Jessheim
- Kontakt:
endelig!!! endelig kom det svar fra en som kan det han prater om!utengen skrev:Hei
Om du skal montere eller bytte ut den originale dumpventilen på en 207 motor (4 sylindret turbo bensin motorer i nye 93) så sitter den integrert i turboens kompressor, det finnes ikke noen av du du har der som passer bolt on, den originale ventilen klarer høye trykk, og denne kan og er styrt åpnings tid via styresystemet i både T7 og T8, om du nå absolutt skal bytte den ut behøver du og ta bort den som sitter der, plugge det hullet med en plate, eller en plate med hull/rør som du kan montere den nye ventilen på, men jeg skjønner ikke helt vitsen med og bytte den ut, men ønsker man mer ptsshhh lyd så………………
Men sørg alltid og få den luften som du slipper ut, inn så det ikke blir borte noe av den allrede målte luftmengden, en std dumpventil som sitter på T5 og T7 klarer nok mer en 1,1bar da en original Aero kan som mest lade opp i mot 1,4bar under ekstreme forhold.![]()
Mvh
Tommy Utengen

men det hørtes egentlig ganske omfattende ut da ekke gjort på 1.2.3 det der virker det som, planen var å bare bytte ut den som satt der med en ny en , men gidder jo ikke det da der er så omfattende
takk for svar
Jan magnus
9-3SS "Aero"
edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab
9-3SS "Aero"


Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1271
- Registrert: 16 mar 2006, 18:27
- Medlemsnummer: 634
- Navn: jan magnus
- Sted: Jessheim
- Kontakt:
ble ganske bra lyd med originaldumpen alikevel, laget en liten videofil for de som er interesert
viewtopic.php?p=127689#127689
viewtopic.php?p=127689#127689
Jan magnus
9-3SS "Aero"
edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab
9-3SS "Aero"


Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab