kjenner jeg blir litt gæren her... noen fler?Singsaker skrev:
Litt rett og litt feil, luft og rulle motstanden vil nekte/forhindre turtallet ved høye hastigheter, toppfarten begrenses av enten turtallet som når max eller i den farten hvor luft og rullemotstand utligner effekten av motoren!
http://www.welltall.com/ymc/discovery/car/maxspeed.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En saklig og oppklarende debatt.....
Toppfart?
Moderator: Moderatorer
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Toppfart?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
Re: Toppfart?
Jeg har løsningen som sannsynligvis blir den rette.
1. Monter gps i bilen
2. Finn den lengste rette sletta du vet om
3. Gi jernet, og se hvor mye øsa klarer
1. Monter gps i bilen
2. Finn den lengste rette sletta du vet om
3. Gi jernet, og se hvor mye øsa klarer

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: Toppfart?
Morti skrev:Jeg har løsningen som sannsynligvis blir den rette.
1. Monter gps i bilen
2. Finn den lengste rette sletta du vet om
3. Gi jernet, og se hvor mye øsa klarer


M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Toppfart?
Skal det.. sletta er på Nürburgring. Men det blir ikke før tidligst neste år, og girkassa ligger fortsatt i en pose og håper på å få være med til Gatebil...Morti skrev:Jeg har løsningen som sannsynligvis blir den rette.
1. Monter gps i bilen
2. Finn den lengste rette sletta du vet om
3. Gi jernet, og se hvor mye øsa klarer
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: Toppfart?
Ser at noen mener at girkassa di er ei 38-kasse, men er litt usikker på dette. Frem til M93 gikk alle sugere på 38 kasse. Men fra M94 hadde 9000 kun 2 utvekslinger: 40 på sugere og 2,0t, 45 på alle 2,3t og T og Aero. V6 hadde en egen kasse, men slike avvikere vil jeg ikke omtale her. Skal lese meg opp på dette, men er det en 40-kasse så har Tor og et dusin svensker testet ut dette for deg. Da er fasiten ca 40*6=240.
Blir utrolig mye morsommere med 40-kasse. Litt slitsomt når en ligger jevnt i timevis i 200 i Tyskland, men supert for dere andre
Blir utrolig mye morsommere med 40-kasse. Litt slitsomt når en ligger jevnt i timevis i 200 i Tyskland, men supert for dere andre

Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Toppfart?
Hvilken kasse er det i min 86 9000 Turbo? Og hva vil toppfarten (teoretisk..
) være?

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- utengen
- 1,5 bar
- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Re: Toppfart?
Hei
Formelen er beregnet uti fra en standard 9000, så frontarea og luftmotstand er tatt med i beregningene, dette er en teoretisk formel hvor fort en slik bil kan gå, eller hvor mye effekt som kreves, med underlag som luftmotstand og frontarea på bilen.
Du må da selvsagt ha effekten ved det turtall du når toppfarten ved og derunder, og selvsagt valgt dekk og rett lufttrykk til disse.
Har du effekt til og nå 300km/h og maks effekten ligger ved 5500rpm og du regner ut at du når 300km/ved 7000rpm og effekten er kanskje 40% lavere ved 7000rpm, så når du så klart ikke den toppfarten som er tenkt, men regner du litt på utveksling og hvor maks effekten befinner seg på turtallet kan du se om det er teoretisk mulig og nå denne hastigheten eller hvor mye effekt som kreves for og komme dit, eller hvilken utveksling du må ha for og få utnyttet din maks effekt best mulig for og nå en høy toppfart.
Men har du dekk som er klasset til 180km/h og skal kjøre 270km/h da vil varmen og friksjonen øke betraktelig og effekten må økes deretter, om ikke dekken går i stykker av varme før du kommer dit da.
Ta bilen og se, kjør med en GPS og ved 1500rpm på 5gir så ser du hvor mye du har i km/h og så kjører du 3000rpm på samme gir, du vil bli overasket hvor nære du kommer en dobling av hastigheten.
Om man bruker utregningen med normale tall, la oss si opp til 280km/h så stemmer det helt ok, hva som skjer over der kan jeg ikke svare på da jeg aldri eller vet om noen som har kjørt fortere en 290km/h i en 9000 Turbo.
Girkassene som fantes til 9000 4sylindret turbo m94- var 40, 42 og 44,5km/h på 5gir ved 1000rpm.
Høyeste toppfart som er registrert med måleutstyr av en 9000, er en snittfart på 282,86 km/h over 1km i begge retninger, dette ble kjørt i 1987 på en avstengt vei uten for Gävle i Sverige, dette var en 9000 turbo, Björn Svallner ( RIP ) fra Trollhättan kjørte bilen, tror høyeste hastighet som ble notert var 287, eller 289km/h.
Det fantes en artikkel om dette i et gammelt Teknikens värld fra 1987, husker ikke hvilket nr.
Utmerkelsen finnes her http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/awards_9000.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Ps. på den bilen var utvendige speil fjernet, og alle hull ved dører, panser med mer gjenteipet, alt for å minske luftmotstand.
Mvh
Tommy Utengen
Formelen er beregnet uti fra en standard 9000, så frontarea og luftmotstand er tatt med i beregningene, dette er en teoretisk formel hvor fort en slik bil kan gå, eller hvor mye effekt som kreves, med underlag som luftmotstand og frontarea på bilen.
Du må da selvsagt ha effekten ved det turtall du når toppfarten ved og derunder, og selvsagt valgt dekk og rett lufttrykk til disse.
Har du effekt til og nå 300km/h og maks effekten ligger ved 5500rpm og du regner ut at du når 300km/ved 7000rpm og effekten er kanskje 40% lavere ved 7000rpm, så når du så klart ikke den toppfarten som er tenkt, men regner du litt på utveksling og hvor maks effekten befinner seg på turtallet kan du se om det er teoretisk mulig og nå denne hastigheten eller hvor mye effekt som kreves for og komme dit, eller hvilken utveksling du må ha for og få utnyttet din maks effekt best mulig for og nå en høy toppfart.
Men har du dekk som er klasset til 180km/h og skal kjøre 270km/h da vil varmen og friksjonen øke betraktelig og effekten må økes deretter, om ikke dekken går i stykker av varme før du kommer dit da.


Ta bilen og se, kjør med en GPS og ved 1500rpm på 5gir så ser du hvor mye du har i km/h og så kjører du 3000rpm på samme gir, du vil bli overasket hvor nære du kommer en dobling av hastigheten.
Om man bruker utregningen med normale tall, la oss si opp til 280km/h så stemmer det helt ok, hva som skjer over der kan jeg ikke svare på da jeg aldri eller vet om noen som har kjørt fortere en 290km/h i en 9000 Turbo.
Girkassene som fantes til 9000 4sylindret turbo m94- var 40, 42 og 44,5km/h på 5gir ved 1000rpm.
Høyeste toppfart som er registrert med måleutstyr av en 9000, er en snittfart på 282,86 km/h over 1km i begge retninger, dette ble kjørt i 1987 på en avstengt vei uten for Gävle i Sverige, dette var en 9000 turbo, Björn Svallner ( RIP ) fra Trollhättan kjørte bilen, tror høyeste hastighet som ble notert var 287, eller 289km/h.
Det fantes en artikkel om dette i et gammelt Teknikens värld fra 1987, husker ikke hvilket nr.
Utmerkelsen finnes her http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/awards_9000.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Ps. på den bilen var utvendige speil fjernet, og alle hull ved dører, panser med mer gjenteipet, alt for å minske luftmotstand.

Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

93SC 1,9 TID M07
STCN 038
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Toppfart?

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Toppfart?
hmm, jeg har hørt en fugl hviske at en svenske har kjørt 9000 i 300km/h..
bare rykter da kanskje.. husker ikke hvem det var, men var visst en av de svenske trimgutta. han hadde dessuten gjort det samme i en 9-5 som han fortsatt har?
bare rykter da kanskje.. husker ikke hvem det var, men var visst en av de svenske trimgutta. han hadde dessuten gjort det samme i en 9-5 som han fortsatt har?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- utengen
- 1,5 bar
- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Re: Toppfart?
Hei
Det er sikkert mulig at en og flere sier de har kjørt 300km/h og over.
Men denne rekorden er målt og godkjent over en strekning på 1km som man har målt gjennomsnittshastigheten på begge veier. Altså 282,86km/h.
Og for ikke og glemme, dette var i 1987, altså over 20 år siden.
Mvh
Tommy Utengen
Det er sikkert mulig at en og flere sier de har kjørt 300km/h og over.
Men denne rekorden er målt og godkjent over en strekning på 1km som man har målt gjennomsnittshastigheten på begge veier. Altså 282,86km/h.
Og for ikke og glemme, dette var i 1987, altså over 20 år siden.


Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

93SC 1,9 TID M07
STCN 038
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: Toppfart?
Trond N47 skrev:Ser at noen mener at girkassa di er ei 38-kasse, men er litt usikker på dette. Frem til M93 gikk alle sugere på 38 kasse. Men fra M94 hadde 9000 kun 2 utvekslinger: 40 på sugere og 2,0t, 45 på alle 2,3t og T og Aero. V6 hadde en egen kasse, men slike avvikere vil jeg ikke omtale her. Skal lese meg opp på dette, men er det en 40-kasse så har Tor og et dusin svensker testet ut dette for deg. Da er fasiten ca 40*6=240.
Blir utrolig mye morsommere med 40-kasse. Litt slitsomt når en ligger jevnt i timevis i 200 i Tyskland, men supert for dere andre
Hmm.. Utvekslinga på "45kasse" er 3,61 eller noe sånnt. "40 kasse" har 4,05. (etter metallappen som står oppå girkassehuset med girkassenummer) Må har jeg for en tid siden vært borti ei sugerkasse (M95 2,0i) der det sto utveksling 4,35. Da burde det vel være ei lavere utveksling enn "40 kassa" ?
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)