[LØST] Vann i olja ved toppakningsbytte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Tor N12 » 29 des 2008, 23:46

Du skal ikke ha hull i toppakningen på alle de plassene det egentlig er kjølekanaler i blokka..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Skaten N671 » 30 des 2008, 00:39

Du har vel ikkje lagt han feil vei då..?
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 30 des 2008, 01:09

Sammenlignet den med den gamle (som sto Saab på, og sannsynligvis er den originale?) og var bare et fåtall av hullene på den nye som var tilstede.

Legger opp et bilde :wink:

Bilde
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Tor N12 » 30 des 2008, 01:31

Studerte den ikke skikkelig jeg nå men det ser da rett ut det der... om du ser på din gamle så ser du jo at flere av hullene i den rett og slett har kommet fordi pakningen har tært opp ;)
Ellers, som et tips... om du vil at flere skal se på bildene dine så ville i allefall jeg funnet meg en annen side å laste opp bildene på.. Jeg HATER i allefall en masse pop-up-dritt!! ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Pål N526 » 30 des 2008, 01:39

sikker på at toppen i det heletatt er ordentlig på plass? Litt teit spm + oddsen er LAV, men må jo høre. Kan jo være at det ligger noe i styre sporet som toppen skal føres ned på. Sjekk NØYE etter før du evt. monterer noe :o

Stramma du i rett rekkefølge? er toppen plan? ta og sjekk om den er det før montering av ny pakning.

Ang. hullene i pakninga, så skal det være slik.

På min OG900 så var det også slik. Mener og huske at de endra litt på hullene på pakninga da sylinder nr 4(fremst) fikk ALT for mye kjøing kontra syl 1.

dette er noe jeg ikke kan bekrefte :roll:

Men jeg kan bekrefte at hullene er ulike på nye pakninger kontra old one's 8)
Sist redigert av Pål N526 den 30 des 2008, 01:50, redigert 1 gang totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 30 des 2008, 01:46

Kan da umulig være rett? Hvorfor har den nye mange færre hull enn den gamle? Blant annet hullene hvor vannet skal gå gjennom (de med en slags sil) er ikke tilstede.

Og ang. bildene: jeg bruker jo Imageshack! er bare å klikke på linken for å se bildet i stor størrelse, kommer da ingen pop-up til meg.. Eller er det kanskje bedre at jeg linker det slik at de ligger i full størrelse på forumet slik at siden tar en evighet å laste? :roll:

Stramma i rett rekkefølge (sirkelstramming) etter instruksjonen, og stramma med rett moment. Har som sagt ikke hatt motoren i gang, vannet piplet ut mellom blokk og topp bare ved at jeg fylte vann i kjølesystemet. Det er jo ikke trykk en gang så noe må være steikende galt!
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Edward N812 » 30 des 2008, 02:38

om du ikke har hull der det skulle ha vært hull, ville jo det ført til forstoppelse, ikke lekkasje ;) som om du er så dønn sikker på at toppakningen er feil så sitter du faktisk på to problemer, hehe
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 30 des 2008, 02:51

Gandulf N1535 skrev: Har som sagt ikke hatt motoren i gang, vannet piplet ut mellom blokk og topp bare ved at jeg fylte vann i kjølesystemet. Det er jo ikke trykk en gang så noe må være steikende galt!
Toppen kan jo umulig vere helt ned på blokka viss det pipler ut i mellom motor og blokk uten trykk?? :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 30 des 2008, 03:25

Edward N812 skrev:om du ikke har hull der det skulle ha vært hull, ville jo det ført til forstoppelse, ikke lekkasje ;) som om du er så dønn sikker på at toppakningen er feil så sitter du faktisk på to problemer, hehe
Nei sant det, vannet vil vel neppe greie å bane seg vei ut gjennom toppen av seg selv? Men hvor kommer det ifra da? Hele toppakningen var dekket med dråper da jeg tok av toppen.. Og hva med hullene i den gamle pakningen hvor det er en form for "sil"? Denne må da være for vannet. Disse hullene har jeg som sagt ikke på den nye pakningen..
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Skaten N671 » 30 des 2008, 10:26

Det er iaf ikkje pakningen som har ført til at vatnet fant veien til olja. Ville nok satsa ein hundrings på at han ikkje sto skikkelig på styretappane, som nevnt tidlegare her...
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 30 des 2008, 14:54

Skaten N671 skrev:Det er iaf ikkje pakningen som har ført til at vatnet fant veien til olja. Ville nok satsa ein hundrings på at han ikkje sto skikkelig på styretappane, som nevnt tidlegare her...
Nei jeg får sjekke styretappene ordentlig.

Fikk ikke med meg det Datapaal skrev om at nye vs. gamle pakninger er ulike, så det kan jo forklare noe. Er det slik at også min tverrstilte motor får mer kjøling på en av sylindrene, og at dette har ført til forandring av toppakingen? Eller er det bare på langsgående (heter det det? :oops: ) ?

Er nok ikke tært hull noen steder på den gamle, det kan jeg gå god for :wink:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Tor N12 » 30 des 2008, 15:14

Gandulf N1535 skrev:
Og ang. bildene: jeg bruker jo Imageshack! er bare å klikke på linken for å se bildet i stor størrelse, kommer da ingen pop-up til meg.. Eller er det kanskje bedre at jeg linker det slik at de ligger i full størrelse på forumet slik at siden tar en evighet å laste? :roll:
Ja, nettopp :( grrr !!!! Fikk pop-up hjemme og her på jobb så kommer også partypoker.com opp :twisted: Når det da finnes f.eks Geting.se samt en mengde andre plasser som ikke har den dritten da skjønner ikke jeg hvorfor man velger imagemøkk.com ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 30 des 2008, 15:49

Tor N12 skrev:Når det da finnes f.eks Geting.se samt en mengde andre plasser som ikke har den dritten da skjønner ikke jeg hvorfor man velger imagemøkk.com ;)
Uvitenhet rett og slett, tenkte imageshack funket greit jeg :o Har aldri fått noe pop-up.. men men.

Kan styrehylsene ha blitt for lange etter planing av toppen? De sto i alle fall i sporene når vi løftet av toppen.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 30 des 2008, 19:32

Nå har jeg og min stefar vært ute å studert mer.

Må nok bite i det sure eplet og innrømme at dere nok har rett likevel :oops:
Toppakningen ser ut til å være rett. De hullene med "sil" som jeg kalte det er rett og slett bare at pakningen har blitt slitt helt ned til metallet. Synes det så ut som det skulle være slik, men tok nok feil.

Styrehylsene er ikke for lange, en kjapp måling viste plass i massevis. Da finner jeg ingen annen løsning enn at toppen ikke har vært ordentlig på. Men må ha vært små marginer for styrehylsene var på plass, og toppboltene er vel nærmest umulig å skru inn hvis toppen har stått skeivt?

Nå begynner jeg å bli sånn høvelig frustrert :worry:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Tor N12 » 30 des 2008, 22:24

På det bildet så ser det jo nesten ut som at den ene styrehylsa står skjevt... og er det bare meg eller står den feil vei?? Den har jo en kon som skal gjøre at toppen entrer lett (mulig det er kon i begge ender men på bildet så ser den ene rettere ut i kanten).
Hvor kom vannet ut da? (jeg så du skrev mellom topp og blokk, men på hvilken side ? )
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar