Kj?pe bil i Sverige

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 15 sep 2004, 14:47

3 & 4: Du betaler ingenting på grensa. Men du må betale MVA på ditt lokale tollkontor innen 1-3dager (etter hva de sier på grensa). Engangsavgift + vrakpant betales også hos tollkontoret.

Prøveskilter henter du på Biltilsynet FØR du drar. Du trenger ch.nr på bilen for å få det. Prøveskilter er gyldige i Norden, og settes på der du henter den. De fleste forsikringsselskap kan også ordne kaskoforsikring på ch.nr dersom det er en dyr bil og du ønkser det. (prøveskilter inkluderer kun ansvarsfors.)

Ikke sikkert at Tollen godtar kopi av det org reg.beviset. Jeg måtte få fakset over en bekreftelse fra Vägvärket direkte til Tollen i Oslo.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 sep 2004, 14:59

Freshmaker skrev:Neida, ingen Aero med dne gamle fronten... Men som sagt, turboS i norge.. Het Carlsson i sverige og noen andre land... Var lagd noen førseriebiler av Aero..
No rotar du, Carlsson var KUN for UK, dette gjaldt meg bekjent både 900 og 9k. Når det gjaldt 900 var det lakkerte Airflow-fangarar istaden for den vanlige Aero-satsen.

I Sverige heitte CC med den nye fronten, og CD med den gamle fronten Aero, i Norge og Tyskland bla. heitte det turbo S.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 sep 2004, 15:07

Børre N17 skrev:Ikke sikkert at Tollen godtar kopi av det org reg.beviset. Jeg måtte få fakset over en bekreftelse fra Vägvärket direkte til Tollen i Oslo.
Tollkontoret i Konsvinger City godtok kopi av svensk reg. papir utan noko spørsmål, eller spørsmålet var igrunnen om eg hadde papir i det heile tatt. Stod som nr. 3 i køa, dei to frammom meg hadde ikkje dette dokumentet, dermed måtte dei returnere med uforuretta sak. Det kan også løysast med at selgar bestiller eit utdrag av VV's register før du overtek bilen, mulig det held som dokumentasjon også.

Eg ville nok ha spurt det tollkontoret han skal bruke om kva dokumentasjon dei krev, slik at han ikkje står der den dagen avgifter skal betalast...

Til "Blivende 900 eier"; du er vel klar over at du må benytte ein betjent grenseovergong, stoppe på grensa (mao, køyr på raud sone) og fylle i transittdokument. So det er viktig å benytte ein stasjon som er betjent når du kryssar grensa, både Svinesund og Charlottenberg er opne 24t i døgnet og 7 dagar i veka.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 sep 2004, 21:28

Hjelle: Ok, legger meg flat her.. Men jeg lurer ennå på hva da en M90 heter med gamle fronten og denne stylingen? Jeg har hørt tidligere at 9000 oså het Carlsson i Sverige dette året, men finner ikke noe bekreftelse (eller avkreftelse) på dette på nettet..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 16 sep 2004, 10:27

9000 kom med Aero i 1990, ble markedsført i rød og svart med 2,0t og
177 hk. Doble eksosrør bak originalt og alt utstyr fra Talladega-
modellene med unntak av svart grill og stripes. Den hadde byttet ut 16"
cross-spoke felgene med 16" aero i grått med høyglanspolert felghorn,
samme felg som satt på Aero og turbo S -modellene fram til og med
1993. I tillegg kom den nye flate spoileren som er delvis lakkert og overtok etter bridgespoileren på Talladega.

Fant en svensk brosjyre fra 90 hjemme i går kveld, bildene er de samme
som i den norske med unntak av merkene bak.


Det eneste jeg nå lurer på er om svenskene kalte 1992 modellene av
9000 CS 2,3 turbo S for Aero. Da hadde de ikke laget aero-styling til
CS ennå. I 1993 kom Aero med 225 hk, Trionic, Mitshubishi turbo og full
Aero-styling. Noen som vet om 92 modellen ble markedsført som Aero
og SPG?
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 16 sep 2004, 13:18

i følge sikre kilder har det ikke vært orginal, ny 9000 Aero i Norge før 1995, den har hatt andre navn...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 sep 2004, 15:35

Freshmaker skrev:i følge sikre kilder har det ikke vært orginal, ny 9000 Aero i Norge før 1995, den har hatt andre navn...
Det stemmer nok, SAAB brukte ikkje Aero-namnet før rundt 1994-1995 på nybilar. Tidligare bilar som motsvarte svenske Aeroar (like specs på motor og styling), heitter her i landet turbo S.
Sist redigert av Hjelle, N6 den 16 sep 2004, 19:22, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 16 sep 2004, 16:41

Ok.. Samtidig at Aero på 9000 først ble brukt med CD front på CC... Har dette klart for meg nå, tror jeg... I Sverige da..
Styrer med DAB og AUX

Svar