Anbefalt olje. Merke og viskositet...
Moderator: Moderatorer
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Det er riktig det Skilpadda og Øystein sier,NATO krav: ALL motorolje på markedet skal kunne blandes uten å reagere med hverandre, men selvsagt vil du forringe kvaliteten dersom du blander billi-oljer med høykvalitets.Dette gjelder motoroljer, vet ikke om det samme gjelder innen girolje, der må man uansett passe på API-GL- gruppe(extreme pressure- tilsetninger, forskjellige mengder og typer på forskjellig nr. fra 1 til5) GL1 tilsvarer motorolje, GL5 er hypoid kardangolje(for sånne som har drift bak...)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Man trenger jo ikke starte motoren, det holder sikkert med å ta ut pluggene og la motoren kjøre noen runder på starter`n. Får jo sirkulert endel diesel på denne måten.GunR skrev:Har du prøvd å vaske motordeler i rein motorolje? Kan du tenke deg hvor mye tilsetninger det er i (all) moderne motorolje for å bl.a. holde på "black sludge" og bringe det til filteret, sånn at det blir mindre avleiringer i motoren? Tenk deg så den tynne dieselen som du har hellt nedi oljepåfyllinga: Det er egentlig drivstoff for lastebiler, det inneholder bl.a. svovel og voks, dersom du starter en motor med diesel i stedet for olje, vil (olje)filmen på sylinderveggen bestå av diesel, som jo brenner ved sånne temperaturer.... Det blir for varmt i forbrenningsrommet selv om det ikke merkes ellers på motoren! TENK nøye før dere gjør noe sånt, dersom det har blitt brist i en oljefilm under et sånt stunt, kan det ta lang tid før skaden blir åpenbar. Det gikk kanskje fint på motorer som var gamle for 25 år siden, men ved bruk av moderne oljer skal ikke våre motorer trenge klyster..
Eventuelle koksavleiringer i turboen vil nok løses opp

Hvis man gjør dette, tapper ut, repeterer til det kommer gullende ren diesel ut ved avtapping, deretter fyller i billig olje, kjører på tomgang en stund til restene av diesel har blandet seg med oljen, tapper ut - da har man tatt motorvask innvendig...