Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Gunni9-5
Innlegg: 19
Registrert: 02 feb 2016, 01:37
Navn: Gunni

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Gunni9-5 » 21 feb 2016, 15:59

Som sagt har en 99mod 9-5 og som går perfekt har tatt tennkasetten fra denne og luftmengdemåleren, nye ngk plugger, nei alt er 2004 untatt selve blokken,oljeventen,å spjeldhuset, jeg hadde jo den 2004 blokken med hull rett fra oljeluftingen å rett in i blokken, 99mod går så ei kule forsatt me alle di delene jeg har byttet om, men jeg har potlet litt å sett i dag me tanke på å sette på 2004 spjeldhuset igjen, jeg ser jo en Stor forsjell nå på disse to spjeldhusene, 04 huset går vakumslangen fra over gasspjeldet å bort på ventilen på torpedoveggen å på 00spjeldhuse går slangen fra under gasspjeldet, dette må vel ha en stor betydning på vacumet in til ventilen ??

Gunni9-5
Innlegg: 19
Registrert: 02 feb 2016, 01:37
Navn: Gunni

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Gunni9-5 » 21 feb 2016, 16:14

har hatt ute pluggene å sett på di nå etter en del kjøring etter jeg satte di inn alle har fin gyllenbrun farge, så får ikke mager blanding heller. men kan caten vere litt tett ? kan bilen oppføre seg sånn da ?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Ingvar N629 » 21 feb 2016, 17:52

Hvis du har koblet slange fra under/etter spjeldet til magnetventilen på torpedoveggen, så har du koblet feil! Det er to 4mm nipler på den gamle typen spjeldhus, den under vannslangene skal til den lille nippelen på koblinga til veivhusvent på ventilkåpa (som jeg regner med du har montert fra en bil eldre enn 2004?) med enveisventil med pila pekende mot spjeldhuset, mens den andre som er koblet mot oversiden/før spjeld skal til ventilen på torpedoveggen, nippelen som peker mot passasjersiden. Det er ingen funksjonsforskjell på dette med det ene eller det andre spjeldhuset, men det må jo selvsagt kobles riktig...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Gunni9-5
Innlegg: 19
Registrert: 02 feb 2016, 01:37
Navn: Gunni

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Gunni9-5 » 21 feb 2016, 18:41

Hei Ingvar var ute å kjørte en tur nå på et par mil å følgte me på LTFT den låg stabilt på 0 helt til slutten av turen da jeg låg jevnt i 80kmt da steg den gradvis opp til -17 0til -17 på en strekning på 2km sakket da av i et kryss kjørte videre låg stabilt på 0 resten av turen ? hva betyr dette ?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Ingvar N629 » 21 feb 2016, 18:50

-17 eller -170? Er det et komma noe sted?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Gunni9-5
Innlegg: 19
Registrert: 02 feb 2016, 01:37
Navn: Gunni

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Gunni9-5 » 21 feb 2016, 19:10

angående 4mm vacum nippel/slanger. det er 1stk 4mm nippel på 2004 spjeldhuset denne gikk til torpedoveggen, denne nippelen får vacum/trykk mellom interculeren og gass spjeldet. mens 4mm vacumslangen som går til torpedoveggen nå fra 2000 spjeldhuset får vacum/trykk mellom insugsmanifoil og gass spjeldet, kan det ver pga. dette hjernen får feil avlesning ?

Gunni9-5
Innlegg: 19
Registrert: 02 feb 2016, 01:37
Navn: Gunni

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Gunni9-5 » 21 feb 2016, 19:11

står på måleren -17 ingen , måleren går fra +25 til -25

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Ingvar N629 » 21 feb 2016, 20:10

Gunni9-5 skrev:angående 4mm vacum nippel/slanger. det er 1stk 4mm nippel på 2004 spjeldhuset denne gikk til torpedoveggen, denne nippelen får vacum/trykk mellom interculeren og gass spjeldet. mens 4mm vacumslangen som går til torpedoveggen nå fra 2000 spjeldhuset får vacum/trykk mellom insugsmanifoil og gass spjeldet, kan det ver pga. dette hjernen får feil avlesning ?
Da er det koblet feil, sett slangen så det blir likt med 04. Den andre nippelen skal til veivhusventilasjonen, med enveisventil. Eller har du latt denne stå åpen?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Ingvar N629 » 21 feb 2016, 20:12

Gunni9-5 skrev:står på måleren -17 ingen , måleren går fra +25 til -25
Da er det 17%, noe som er MYE. Som jeg har skrevet mer utførlig i tidligere innlegg, dette tyder på falsk luft (som nevnt sjekk bremsekraftforsterker dersom alt annet er tett, men siden det virker som om du har koblet vakuumslangene feil så er nok det årsaken), feil avlesning fra LMM evt feil korreksjon fra lambda men det er sjelden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Gunni9-5
Innlegg: 19
Registrert: 02 feb 2016, 01:37
Navn: Gunni

Re: Problemer etter motorbytte 9-5 2.0t 2004model

Legg inn av Gunni9-5 » 21 feb 2016, 21:01

hadde håpet jeg hadde koblet det feil . 4mm nippel under vannslangene går til t-nippelen i toppdekselet å den lille vite returventilen står rett vei. den andre 4mm nippelen går til torpedoveggen

Svar