Bilpleie

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 01 jun 2005, 06:32

Ole-P skrev:Til alle dere som er like "makelige" som meg:
Perma shine er tingen.
Husk medlemmer får rabatter hos en av de som utfører dette!
Har rabatter på det gjennom jobben.. Men ser ikke vitsen på en såpass gammel bil.. Er ikke like bra resultat der som på en nyere bil.. Dette er det perma shine sine konsulenter i bergen som sier,og de er dyktig..
Styrer med DAB og AUX

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Ole-P-N154 » 01 jun 2005, 08:21

Og de har helt rett! Det gis 5 års garanti, men kun til nye (og nesten nye) biler.
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 01 jun 2005, 09:20

Så på når de tok en Chevrolet fra slutten av 80-tallet, ble utrolig bra, emn det holder ikke i 5 år for å si det sånn.. Men på en ny bil hadde jeg tatt enten perma shine eller tefcar behandling, og de vil jo helst gjøre dette før forhandler vokser bilen.. Men en kollega har fått dette gjort på den forrige Renault Lagunaen sin, kjørte ca. 200000 på 2 år og bilen var fremdeles bra i lakken da han byttet den inn i januar.. Den var også vasket i maskin hele perioden.. Han har nå fått samme behnadling på den nye bilen..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 01 jun 2005, 10:35

Vedlikehold er bra, vask og polering er en viktig del av vedlikeholdet. Men det går faktisk an å polere bilen sin i hjel. Husk at boning er et slags slipemiddel som fjerner det oksyderte laget på lakken, gjørest det ofte og lenge nokk blir lakken tynnere. På en bil som aldrig har vert lakkert mer en enn gang er lakken ganske tynn i utgangspunktet. Så etter min mening må det vises litt måte hold også. Jeg mener det er viktig å bevare det laget man legger med voks så lenge som mulig, slik at man slipper å vokse ofte. min oppskrift blir derfor : Poler 1 gang i året med en ordentlig voks,(legge et godt grunnlag for resten av året) selv bruker jeg turtle, bevar polishen ved å vaske med bil shampo av samme merket som du bruke til voksingen, bruk "Wax it WET" mens bilen er våt og tørk av. "Wax it wet " lager en matt skjoldet hinne til å begynne med, og det er da man må vere tålmodig og la den tørke helt, da blir lakken sikkelig feit og glatt, slik at skitt og vann ikke henger på. Samme effekt på lakk som RAIN X har på vinduer. Dett funker veldig bra på min bil, den er fra 2001 og rullet 100 000 nå.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 01 jun 2005, 11:22

På min er det 3 ganger i året, muligens bare voks også (ikke lakkrens)..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 jun 2005, 09:26

frkristiansen skrev:Vedlikehold er bra, vask og polering er en viktig del av vedlikeholdet. Men det går faktisk an å polere bilen sin i hjel. Husk at boning er et slags slipemiddel som fjerner det oksyderte laget på lakken, gjørest det ofte og lenge nokk blir lakken tynnere. På en bil som aldrig har vert lakkert mer en enn gang er lakken ganske tynn i utgangspunktet. Så etter min mening må det vises litt måte hold også. Jeg mener det er viktig å bevare det laget man legger med voks så lenge som mulig, slik at man slipper å vokse ofte. min oppskrift blir derfor : Poler 1 gang i året med en ordentlig voks,(legge et godt grunnlag for resten av året) selv bruker jeg turtle, bevar polishen ved å vaske med bil shampo av samme merket som du bruke til voksingen, bruk "Wax it WET" mens bilen er våt og tørk av. "Wax it wet " lager en matt skjoldet hinne til å begynne med, og det er da man må vere tålmodig og la den tørke helt, da blir lakken sikkelig feit og glatt, slik at skitt og vann ikke henger på. Samme effekt på lakk som RAIN X har på vinduer. Dett funker veldig bra på min bil, den er fra 2001 og rullet 100 000 nå.
Ert ein smule uenig med deg her, er enig i at en bør legge eit god grunnlag ein gong eller to i året, og deretter berre bruke voks, eller lakkforsegling som det også vert kalla. Sjølv gjer eg det på den måten, brukar minst mulig av polish med slipemiddel (som Super Resin og Ultra Deep Shine, rubbing som Paint Renovator enno sjeldnare, den brukar eg kun ved alvorlige skader på lakk), men brukar i størst mulig grad Extra Gloss Protection som er kun voks og ikkje innheld slipemiddel. Brukar også Bodywork Conditioner Shampoo som innheld voks til vask av bilen. Alle sjølvsagt av merkjet AutoGlym om det fortsatt er nokon som lurer... ;)

Slike vidundermiddel som "Wax it wet" som du nevner er eg veldig skeptisk til, då dette innheld ein stor del silikon, som igjen er noko dritt om en skulle kome til å måtte utføre noko lakkarbeid på bilen. Er sikkert fleire fordelar/ulemper med stoffet, men det skal eg ikkje gå inn på her, men om nokon føler seg kalla til å opplyse oss må dei gjerne gjere det.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 jun 2005, 09:36

Er enig med deg Hjelle.. Jeg kommer nok bare til å bruke voks nå denne gangen, utenom felgene, der tar jeg full pakke.. Jeg regner med å vokse 3-4 ganger i året.. En ekspert mente jeg burde ta det rolig med lakkrens, pga. ikke klarlakk på bilen..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 02 jun 2005, 10:16

Slike vidundermiddel som "Wax it wet" som du nevner er eg veldig skeptisk til, då dette innheld ein stor del silikon, som igjen er noko dritt om en skulle kome til å måtte utføre noko lakkarbeid på bilen
Skal man lakkere noe må man selvsakt altid vaske det stedet man skal lakke med silikonfjerner, da blir ikke det no problem. :wink:
Og ja jeg hører til de litt makelig annlagte, så derfor Wax it wet, men ren voks og lakkforsegler funker nokk bedre viss man gjør den jobben ordentlig, men det er mye mere jobb.... :oops:
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 04 jun 2005, 22:47

Polerte bilen med AutoGlym UltraDeep shine i går. Her er resultatet (en dag senere) :D

Er selv godt fornøyd med resultatet! :D:D 8)

Bilde
9³ TurboX

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 05 jun 2005, 10:11

Saabcab#370 skrev:Polerte bilen med AutoGlym UltraDeep shine i går. Her er resultatet (en dag senere) :D

Er selv godt fornøyd med resultatet! :D:D 8)

http://i7.photobucket.com/albums/y273/s ... 6399be.jpg
Sånn var min ganske lenge sist, er kanonfint..
Styrer med DAB og AUX

Svar