Legg inn
av doc N544 » 10 des 2005, 16:18
Får en gammel mann ( er faktiskt den stolte eier av en hatt ) - ha synspunkter på bremser?
Jeg tror ( mener ) at kjørestilen er nok det viktigste ved valg av bremser.
Om man tillhører de som akselererer for fullt og siden bremser for fullt in i svingen, behøver man skiver med bra ventilasjon og ett belegg som tåler høy temperatur. Og så bør bremsevæsken byttes minst en gang hvert annet år - slik som det står i serviceanbefalingen.
Problemet er att om man av noen anledning søndagskjører en dag, kan slike belegg gi dårlig bremsevirkning når de er kalde.
Selv tilhører jeg de som bruker bremsene så lite som mulig, det skal dog ikke tolkes slik att jeg helt har glemt hvor gasspedalen sitter...
Jeg kjører ca 80 000 km/år og det er jo en rimelig bra strekning som gjennom årene har gitt meg gode muligheter til å experimentere med forskjellige bremsebelegg, fra Ferodo DS 11 ( noen som husker det ?) till dagens " Green stuff ".
Jeg tilhører de som bytter bremseveske hvert år, har man en gang fått problem med fading lærer man for livet.
For normal kjøring ( min normale kjøring ) fungerer i mine øyne SAAB's originalbelegg best, har aldrig hatt problem selv ved lange strekninger ned fra fjellet tex. ( Bakdelen med disse beleggene er att de soter en hel del )
Men skivene kjøper jeg faktisk fra Biltema, har brukt Speedpart og Saab original - men Biltemas fungerer like bra. Tross en og annen høyfartsinnbremsning ( fra 200-250 km ) har jeg aldri hatt problem med skjeve skiver. Jeg ser derfor ingen anledning til å kjøpe annet en de billige skivene fra Biltema.
For å skåne skivene fra væske velger jeg i regel ganske " tette " felger, noe som jo egentligt burde gi meg extra problem ved harde innbremsninger...
På den tiden det begav seg, dvs da vi kjørte rallycross og rally, brukte vi ferodobelegg og Saab-skiver ( med god rabatt ). Tross att de lyste pent illrøtt i mørkret hade vi ingen større problem med skjeve skiver da heller.
Jeg har lært att alle bremseskiver har en slags selvherdning under lagring og att de ikke skall være for ferske når de settes på bilen ( kanskje en overtro ? ) og har derfor ett lite lager hemma. ( Omtrent som med årgangsvin - de ligger bare der ett år eller to, før jeg setter de på. )
Ved kjøring på vanlig vei, tror jeg personlig det absolutt viktigste er att man bytter skiver når de begynner å bli slitte, for tynne skiver slår seg ganske lett - det er ett kjent faktum. Finns jo egentlig ingen anledning å spare på noe som er så billig som bremsedelene.
Dessuten kan man kanske ha en og annen anledning å kikke over kjørestilen, planlegge kjøringen noe bedre om man sier det slik.
Det gir bonus både i lommeboka ( mindre bensin ) og fra passagerene som synes reisen blir mer behagelig.
Tenk også på talesettet - det er flere som kjører seg ihjel med foten på bremsen enn med foten på gassen......
Så ble jeg visst litt moralist på slutten - men det var jo ikke akkurat meningen. For jeg er ikke noen engel selv, hverken i den ene eller andre meningen, selv om det har vært nært noen gang.