[LØST] Vann i olja ved toppakningsbytte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ? (prøver med ny topp!)

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jan 2009, 22:27

Skiller da på kammene fra en suger og en turbo...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ? (prøver med ny topp!)

Legg inn av Gandulf N1535 » 09 jan 2009, 22:57

Ingvar N629 skrev:Skiller da på kammene fra en suger og en turbo...
Ja nå når jeg fikk sett litt nærmere på de ser det ut som at kammene på til turbo-toppen er litt spissere. Right?

Idag har jeg tatt av toppen igjen etter forsøk nr (3? :roll: ) i går. Har fjernet eksos- og innsugsmf., og tatt ut pinneboltene siden de er helt nye. På den "nye" toppen har jeg fjernet begge manifoldene og pinneboltene.
Fikk Haynes boka idag så nå tror jeg kanskje innleggsraten min tar et drastisk dropp.. :lol:

I morgen er det jobb og deretter nærmest rett på julebord, så blir liten tid til skruing :P Spørs om det blir noe særlig skruing på søndagen også :mrgreen:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ? (prøver med ny topp!)

Legg inn av Ronny_N169 » 10 jan 2009, 09:21

Ingvar N629 skrev:Skiller da på kammene fra en suger og en turbo...
Ja, leste litt for fort, så ikke at det var fra en 900i. Innsugskammen skiller jo da litt.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Fremdeles vann i olja ved toppakningsbytte (og ny topp)!!

Legg inn av Gandulf N1535 » 12 jan 2009, 18:51

Nå begynner jeg F*** meg å bli noget lei av dette! :x

Satt på ny topp idag, og alt virket i orden til jeg fylte på vann. Lekker FREMDELES! :headache:
Iflg. bilopphuggern skulle motoren i delebilen være i god stand (siste eier sa dette). Blokk og topp er altså utelukket.

Det må være en helt simpel ting vi orverser, men hva??
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Fremdeles vann i olja ved toppakningsbytte (og ny topp)!!

Legg inn av na_X » 12 jan 2009, 19:04

Drar du på nok moment da, og i rekkefølge på boltene? Vet ikke jeg hvor det lekker da men, er det imellom topp og blokk?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Fremdeles vann i olja ved toppakningsbytte (og ny topp)!!

Legg inn av Gandulf N1535 » 12 jan 2009, 19:22

na_X skrev:Drar du på nok moment da, og i rekkefølge på boltene? Vet ikke jeg hvor det lekker da men, er det imellom topp og blokk?
Med mindre jeg har misforstått momentnøkkelen helt så er det rett moment og i rett rekkefølge (sirkelstramming).
Fatter rett og slett ikke hva som kan være feil. Hvor lett er det å koble feil på slangene/rør, og evt. hvilke er det som kan føre til nevnte problem?

Leste i Haynes-boka at termostaten skal stå en bestemt vei (luftehull opp eller noe slikt). Dette kan vel umulig ha noe å si?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Endre88 N1527
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 477
Registrert: 04 mai 2008, 10:34
Medlemsnummer: N1527
Navn: Endre Listhaug
Bil: SAAB 9000cc
Sted: Måløy

Re: Fremdeles vann i olja ved toppakningsbytte (og ny topp)!!

Legg inn av Endre88 N1527 » 12 jan 2009, 19:28

Ikkje for å vere frekk.. Men...
Ring ett verksted å få dei te å komme å sjå på ka du styre me so du sleppe endå fleire utgifte :wink:
Har nesten kosta de samme som å bytte topp-pakning på verksted allikavela :P
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Fremdeles vann i olja ved toppakningsbytte (og ny topp)!!

Legg inn av Eirik » 12 jan 2009, 19:53

Som Endre sier: få sakkyndige folk til å se på saken, før du kopierer en viss Mercedes-mekaniker.

viewtopic.php?f=16&t=22577&p=161193&hil ... es#p161193" onclick="window.open(this.href);return false;
25 Year anniversary of Saab 9000

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Fremdeles vann i olja ved toppakningsbytte (og ny topp)!!

Legg inn av na_X » 12 jan 2009, 20:24

viewtopic.php?f=29&t=9626" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne skulle være grei å følge om du ikke har fått noe lesestoff enda.. Det er viktig å dra til i rekkefølge og i 3 sett, 2 med moment og den siste er 90 grader. Da vet man at det burde funke etterpå, du har vel ikke noe pakningsmiddel imellom topp og blokk men rengjort skikkelig blokk og topp og kun toppakningen der?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Fremdeles vann i olja ved toppakningsbytte (og ny topp)!!

Legg inn av Gandulf N1535 » 12 jan 2009, 21:49

Eirik skrev:Som Endre sier: få sakkyndige folk til å se på saken, før du kopierer en viss Mercedes-mekaniker.

viewtopic.php?f=16&t=22577&p=161193&hil ... es#p161193" onclick="window.open(this.href);return false;

Hehe, så håpløs anser jeg meg da ikke for å være :rofl:
na_X skrev:Det er viktig å dra til i rekkefølge og i 3 sett, 2 med moment og den siste er 90 grader. Da vet man at det burde funke etterpå, du har vel ikke noe pakningsmiddel imellom topp og blokk men rengjort skikkelig blokk og topp og kun toppakningen der?
Jepp, har fulgt dette alle (!) gangene jeg har dratt til toppen(e). først 60, så 80 nm. Skal egentlig dra til 90 grader etter at motoren er varm, men prøvde uten med den forrige toppen bare for å være sikker på at det ikke var der problemet lå.

Ikke noe pakningsmiddel selvfølgelig [-X Har rengjort blokka med fiberbørste til drill (anbefalt av mekaniker). Da ble blokka gullende ren :wink:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Fremdeles vann i olja ved toppakningsbytte (og ny topp)!!

Legg inn av Vegars » 12 jan 2009, 22:09

Kanskje du skulle tatt noen bilder av motoren sånn som den er nå og legge dem ut.
Mulig at noen kan se om det er noe som er koblet feil eller lignende!?
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Fremdeles vann i olja ved toppakningsbytte (og ny topp)!!

Legg inn av Eirik » 12 jan 2009, 22:53

Gandulf N1535 skrev: Hehe, så håpløs anser jeg meg da ikke for å være :rofl:
Hehe. Jeg sier heller ikke at du er så håpløs, men det kan hjelpe å få ferske hender til problemet.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Fremdeles vann i olja ved toppakningsbytte (og ny topp)!!

Legg inn av Gandulf N1535 » 12 jan 2009, 23:09

Neida jeg skjønner, og ikke minst noen som holder på med dette til vanlig. Men det skal sies at min stefar på over 50 år har noen års erfaring med skruing på biler, traktorer, motorsykler osv. og selv han fatter ikke hva vi gjør galt :?

Naboen vår er som sagt mekaniker, skal spørre ham om han kan komme å ta en titt neste gang han er hjemme.

Er det mulig å få en mekaniker oppover hit for å se på dette, eller må jeg ha bilen nedover på verkstedet?

Ang. å legge ut bilder tror jeg kanskje ikke at folk gidder å se over det? :wierdface: Beste hadde vært å fått en ryddig oversikt over alle tilkoblingene.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Fremdeles vann i olja ved toppakningsbytte (og ny topp)!!

Legg inn av Tor N12 » 12 jan 2009, 23:20

Jeg har jo tidligere anbefalt deg å kontakte Skilpadda her på forumet, han har skrudd turbosaab leeenge ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Fremdeles vann i olja ved toppakningsbytte (og ny topp)!!

Legg inn av Gandulf N1535 » 12 jan 2009, 23:25

Tor N12 skrev:Jeg har jo tidligere anbefalt deg å kontakte Skilpadda her på forumet, han har skrudd turbosaab leeenge ;)
Jaaa.. stemmer det. Han har jeg glemt helt av :o Tror det er på tide å ta i bruk lokale ressurser :D

Begynner forresten å bli rimelig lang denne tråden 8-[ :-$
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Svar