Side 1 av 2

Speedparts steg 1 Bensintrykk-regulator

Lagt inn: 17 jul 2006, 22:03
av kevin86
Har akuratt fått speedparts steg 1, har Open Air kit fra før av, men det eneste som skjedde var at apc boksen ble sendt inn. Men skal jeg ikke få ny sånn Bensintrykk-regulator? Eller trenger man ikke det?

Lagt inn: 17 jul 2006, 22:22
av Hjelle, N6
Det er vel ikkje BTR inkludert på Steg1 ifrå Speedparts. Det som er inkludert er vel bensinchip. Bensinchipet skal vel monterast i LH-boksa?

Men om du vil bytter BTR skadar vel ikkje det akkurat. Originalt får en ei 185hk boks, der skal det byttast til 3bars BTR. 3bar BTR finn du på alle 2.3-motorar og alle 2.0i. Eg ville ihvertfall vurdert å montere 3bar BTR.

Lagt inn: 17 jul 2006, 22:28
av kevin86
Hjelle, N6 skrev:Det er vel ikkje BTR inkludert på Steg1 ifrå Speedparts. Det som er inkludert er vel bensinchip. Bensinchipet skal vel monterast i LH-boksa?

Men om du vil bytter BTR skadar vel ikkje det akkurat. Originalt får en ei 185hk boks, der skal det byttast til 3bars BTR. 3bar BTR finn du på alle 2.3-motorar og alle 2.0i. Eg ville ihvertfall vurdert å montere 3bar BTR.
Men det eneste som har blitt gjort er å endre på apcen, har ikke blitt montert noe bensinchip. Hva er forskjell på bensinchip og btr?
Men er det ikke nødvending med bensinchip?

Lagt inn: 17 jul 2006, 22:36
av Hjelle, N6
Eg les berre ut av Speedparts sine sider at på steg 1 er det modifisert APC, luftfilter og bensinchip som inngår.

Bensinchip er som det ligg i namnet eit chip som vert montert i LH-boksa og vel står for "porsjoneringa" (mengda) av bensinen, medan ein BTR (bensintrykksregulator) bestemmer bensintrykket i systemet.

Lagt inn: 17 jul 2006, 22:38
av kevin86
Men hvis jeg ikke har bensinchipen får jeg vell ikke den mengden bensin som apcen er beregnet for? Takker vennlig for svar :)

Lagt inn: 18 jul 2006, 11:00
av Petter 900 T
APC = Automatic Perormance Control

Den Sjekker kun etter tenningsbank, og justerer ladetrykket ned om så intreffer. Kan optimeres for å oppnå høyere ladetrykk.

BTR = bensintrykkstegulator, denne må stå i forhold til dyser og program i hjernen. for høyt bensintrykk gjør at bilen går for fett.

Chip, optimerer hjernen etter effekt, ikke etter økonomi som er standard.

Altså, 3 forskjellige ting som skal harmonere, Ta kontat med din trimleverandør for evt. spørsmål. det er jo de som har kompetanse på egne varer! :wink:

Lagt inn: 18 jul 2006, 11:15
av Ingvar N629
Dette er jeg ingen ekspert på, men lambdasonden og LMM vil til en viss grad kompensere for mer luft inn. Skal du ha "nok" bensin til den økningen du får etter å ha skrudd opp trykket til rundt 1 bar må du ha chip i tillegg. Om jeg har skjønt det rett regulerer ikke lambdaen blandinga på maxlast(full gass), så den vil gå for magert.
BTR vil øke bensintrykket, slik at mer bensin presses igjennom dysene med den åpningstida boksen regner ut. Vil m.a.o. gå fett hvis boksen ikke vet om den. På lav belastning vil LMM og lambdaen til en viss grad kompensere for det. Jeg husker ikke tallet, men det skal en ganske lav feilprosent til i lambdaverdi i forhold til "forventet" verdi beregnet av boksen før check engine lyser opp. Så bare større BTR uten chip vil neppe funke bra.

Arrester meg om noe ikke stemmer helt.

Det som iallfall er sikkert er at det ikke er noen direkte forbindelse mellom APC og innsprøytningssystemet. Så en orginal boks til bensinsyst. vil ikke "vite om" økningen i trykk, annet enn gjennom LMM (mer luft inn) og lambda (blandingsforhold).
Du vil helt sikkert få tenningsbank med >1 bar ladetrykk og orginal bensinboks.

Lagt inn: 18 jul 2006, 11:58
av Ole-P-N154
Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hadde det ikke vært en ide å tenke seg om! Hvorfor begynne å trimme en 17 år gammel bil? Spar trimpengene, selg bilen, og så kan du kjøpe en bil som bare er ca 10 år gammel. Og så spare til trim :)
Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.

Lagt inn: 18 jul 2006, 12:26
av Saab900STCR
Ole-P-N154 skrev:Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hadde det ikke vært en ide å tenke seg om! Hvorfor begynne å trimme en 17 år gammel bil? Spar trimpengene, selg bilen, og så kan du kjøpe en bil som bare er ca 10 år gammel. Og så spare til trim :)
Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.
Enig!!

Mvh

Lagt inn: 18 jul 2006, 14:41
av kevin86
Ole-P-N154 skrev:Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hadde det ikke vært en ide å tenke seg om! Hvorfor begynne å trimme en 17 år gammel bil? Spar trimpengene, selg bilen, og så kan du kjøpe en bil som bare er ca 10 år gammel. Og så spare til trim :)
Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.
Det som skjedde var at jeg ble påkjørt i vinter og hadde kun forsikringspenger å bruke på bil. Og er avhengig av bil og måtte ty til en bil for 20000. Tviler på å få en 96 modell for den summen.
Men syns ikke å bruke 2000kr på trim fra speedparts er mye, er kun det jeg har tenkt å påkoste av trim. Har bare lyst å få en ekstra liten dytt. Er jo ikke akuratt ekstrem trim å få steg 1?

Mvh Roy-kevin Utsi

Lagt inn: 18 jul 2006, 15:05
av Petter 900 T
9000 er mye bil for pengene, kos deg med bilen din du!

Petter

Lagt inn: 18 jul 2006, 16:33
av kevin86
Petter 900 T skrev:9000 er mye bil for pengene, kos deg med bilen din du!

Petter
Tusen takk :)
Syns det er en veldig god bil å kjøre :)
Gleder meg til alt er i stand 8)
Snakka med trim leverandøren, han skulle sjekke opp det med bensin chip, men han hadde ikke fått noe av leverandøren hans.
Håper bilen går litt jevnere med bensinchip :lol:

Ps. hadde ikke lyst å ta opp det med bensinchip når jeg ikke ante hva det var=) Og om det kanskje var innstalert :)

Lagt inn: 18 jul 2006, 16:58
av oddi N108
Ole-P-N154 skrev:Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hadde det ikke vært en ide å tenke seg om! Hvorfor begynne å trimme en 17 år gammel bil? Spar trimpengene, selg bilen, og så kan du kjøpe en bil som bare er ca 10 år gammel. Og så spare til trim :)
Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.
¨

Det er vel en kjent sak at gamle biler tåler mer juling og trim enn nyere biler, med tanke på toleransenivåer, økonomisk tenking osv.. Greit at selv nye saab er solide saker, men GM har fremdeles vært der med sparkeniven:)

mvh oddi
16 år gammel trimma saab:)

Lagt inn: 18 jul 2006, 17:33
av Joachim N370
oddiN108 skrev:
Ole-P-N154 skrev:Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hadde det ikke vært en ide å tenke seg om! Hvorfor begynne å trimme en 17 år gammel bil? Spar trimpengene, selg bilen, og så kan du kjøpe en bil som bare er ca 10 år gammel. Og så spare til trim :)
Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.
¨

Det er vel en kjent sak at gamle biler tåler mer juling og trim enn nyere biler, med tanke på toleransenivåer, økonomisk tenking osv.. Greit at selv nye saab er solide saker, men GM har fremdeles vært der med sparkeniven:)

mvh oddi
16 år gammel trimma saab:)
9000 motorene er vel de mest solide motorene Saab har byggd?! :wink: 8)

Lagt inn: 18 jul 2006, 19:10
av Eirik N396
Ja, som Petter sier - Kos deg med bilen din du! :)

Det er ikke alle som rynker på nesen av å skru litt på egen bil. Selv liker jeg godt å skru, men feilsøking er ikke alltid like gøy..
Og jeg liker faktisk bedre de gamle bilene, de har mer sjarm ;) Jeg støtter deg i valget av gammel bil!