Side 1 av 2
Chip tuning til 9000CSE
Lagt inn: 26 jul 2006, 17:17
av Kim_H N822
Lurer på hvor godt chip tuning virker på bilen og om d sliter veldig på automat girkassa. Har en 9000CSE 2.3T Automat som jeg gjerne skulla gjort noen små oppgraderinger for å få opp farta på den. Så hvis noen har noen tips tar jeg gjerne imot

Lagt inn: 26 jul 2006, 17:40
av Joachim N370
Speedparts
Maptun
RaceStuff
Her har du noen firmaer som leverer trim til din bil. Hvordan det funker med automat vet jeg ikke
Lykke til!

Lagt inn: 26 jul 2006, 20:36
av Morten N88
Pass på så du får momentbegrensing på 1. og 2. gear.. Ikke alle legger inn dette,og da blir det tøft å være automat.
Lagt inn: 26 jul 2006, 20:42
av Hjelle, N6
Husk på at SAAB aldri har levert meir guffe enn 200hk på automatkassene til 9000. Sjølv Aero-en vart levert med 200hk med automatgir, kontra 225 med manuell. Aero med automat hade også den vanlige turboen, ikkje TD04 som manuellgira Aeroar hadde.
Eg hadde ihvertfall vore litt skeptisk til å trimme ein bil med automat, då kassene ikkje er dei sterkaste i utgongspunktet.
Lagt inn: 26 jul 2006, 21:14
av Morten N88
Det er ikke levert mer enn 225hk på manuell heller,selv om kassa tåler mer..

Automaten er ikke skuddsikker,men det er heller ikke den manuelle. Kjører man med hodet og ikke på død og liv skal vinne hvert lyskryssrace,ser jeg ikke noe problem i å trimme automat. Bilen blir i allefall mer lettkjørt,min brukte mindre bensin som en bonus..

Lagt inn: 26 jul 2006, 22:21
av Kim_H N822
Kunna så absolutt trengt mindre bensinforbruk på den ja. Tror chip prosjektet blir utsatt, røyk nettopp en radiatorslange inn til varmeanlegget. Må nok ta sykkelen fatt i morgen tidlig :S
Lagt inn: 26 jul 2006, 22:39
av ottorasmussen N242
Trim og automat på 200 hk 9000 har neppe noe for seg om formålet er grisekjøring.
200 hk klarer fint å ødelegge kassen, du trenger ikke mer for å klare det.
En kompis av meg med samme opplegget ødela 2, en uten trim, og en med trim.
Da den ble trimmet hadde jeg akkurat hentet en ny kasse til ham, og det gikk vel kanskje 1000-2000 km. før den slitter nye kassen var ødelagt.
Lagt inn: 26 jul 2006, 22:46
av Kim_H N822
Høres ut som det bare er å droppe trimming da, har jo ikke råd til å bytte automatkasse i tid og utid. Har blitt fra råda dette av flere Saab folk. Takk for hjelpa uansett alle samme!
Lagt inn: 26 jul 2006, 23:30
av PerI
Kan anbefale MapTun! På vår forrige '95 9000 CS aut. (170 hk) var det programvare fra Abbot Racing. Fungerte ikke helt bra... MapTun slettet denne programvaren og la inn 9000 Aero (tilpasset aut.) Fungerte meget bra!! Hadde "vifte" fra 9-5 Aero i bilen... Den var veldig lettbeint! Hehe

Lagt inn: 27 jul 2006, 09:10
av Ingvar N629
Det er ikke motoren som dreper girkassa, det er sjåføren! Trim i vei, men kjør med hodet! Selv om du kjører forsiktig får du gleden av en mer lettkjørt bil som virker mye lettere og som du kan kjøre billigere.
Lagt inn: 27 jul 2006, 11:17
av ottorasmussen N242
Ingvar N629 skrev:Det er ikke motoren som dreper girkassa, det er sjåføren! Trim i vei, men kjør med hodet! Selv om du kjører forsiktig får du gleden av en mer lettkjørt bil som virker mye lettere og som du kan kjøre billigere.
Ja, det er lett å si, men ikke alltid like lett å huske på når man står der.
Jeg har selv en 9-5 2,3 t med aut. Selvfølgelig hadde det vært kjekt med trim, men nå har jeg hatt mye andre problemer, og slik jeg ser det så trenger jeg ikke betale for å få enda flere.
Jeg liker girkassen min.
Det hadde vært dumt om den gikk i stykker.
Ikke må jeg glemme slitasjen på akslinger/ knuter heller.
Det finnes ingenting på bilen min som ber om trim.
Enda mindre på en gammel 9000 med svakere girkasse.
Lagt inn: 27 jul 2006, 14:00
av Ole-P-N154
Jeg har en onkel som for kort tid siden var hos et firma i Uddevalla og fikk en liten effektøkning i sin 2,3 9000 med automat.
Den går greit, og har et godt drag hele veien (jeg har ikke vært over 5200 o/min dog).
Kan vanskelig tenke meg at de 30 hk han fikk ekstra er det som gjør at kassa tar kvelden. Det er nok som andre her har sagt innsiden av sjåførens hode som knekker kasser....... (ja da, noen er sikkert meget uheldige, shit happends, jeg vet det!).
Lagt inn: 27 jul 2006, 14:13
av lie_N509
Hvordan bruker man huet når man kjører automat? Aldri pedalen i bånn?
Lagt inn: 27 jul 2006, 16:45
av Eirik N396
Det er vel noe med å unngå gassen i bånn på lave turtall/lave gir?
Lagt inn: 27 jul 2006, 17:11
av lie_N509
Men hvordan får man kjørt forbi da? En automat kjører jo stort sett på lave turtall
