Side 1 av 2
Tips mot begynnende rust 9000
Lagt inn: 28 jul 2006, 16:08
av 9000 Geir N371
Hei
Ser på min 9000 nå at det er kommet en del rustflekker noen steder. Spesielt hjulbuen bak ser eg et par plasser at brunfargen kommer krypende fra listen.
Må vel av med listen og pusse litt og grunne og lakke. Har ikkje så mye peiling på dette, så tar gjerne imot litt tips om anbefalt grunning og lakk, gjerne merke og hvor det kan kjøpes.
Er et par sår under dørene som også bør taes i samme slengen...så det blir en overhaling nå.
Takker for svar.
Lagt inn: 28 jul 2006, 16:40
av ottorasmussen N242
Jeg kan ikke hjelpe deg så mye med rusten, da det samme tok min bil, men jeg kan selge deg noen greie dører billig.

Lagt inn: 28 jul 2006, 16:57
av 9000 Geir N371
ottorasmussen N242 skrev:Jeg kan ikke hjelpe deg så mye med rusten, da det samme tok min bil, men jeg kan selge deg noen greie dører billig.

Dørene er ikke så gale...litt under...det greier eg å ta vekk...
Dessuten vil eg ikkje ha hvite dører på en svart bil...lakke koster vel en del eller blir stygt hvis du gjør det selv...tehe
Men bensinpumpen din funker ennå.

Det eg trenger no e fremre eksosrør. Det røk i flensen, men har tatt en hurtifiks nå så det er nå tett så lenge det varer... Med det e vel foskjellig på bilenen våre tippe eg... Eg har 2.3 og du 2.0... Kanksje de e like...
Lagt inn: 28 jul 2006, 16:59
av ottorasmussen N242
Dørene er svarte, og den ene delebilen her ute er en 2,3i, 1990 modell.
Du skal bare se at jeg har et frontrør som passer.
Nummeret mitt er 40222459.
Jeg reiser på mandag, så ting må skje fort i så fall, er ved bilen nå.
Lagt inn: 28 jul 2006, 23:56
av 9000 Geir N371
ottorasmussen N242 skrev:Dørene er svarte, og den ene delebilen her ute er en 2,3i, 1990 modell.
Du skal bare se at jeg har et frontrør som passer.
Nummeret mitt er 40222459.
Jeg reiser på mandag, så ting må skje fort i så fall, er ved bilen nå.
Ååå... Du har flere biler altså... Dørene er ikke så gale...de får vente. Er hjulbuene bak eg først må ta...
Frontrøret får vi ta på sikt... Har fikset det så det holder en stund. Tar kontakt senere..
Lagt inn: 29 jul 2006, 04:55
av ottorasmussen N242
Problemet med å ta det senere er at bilen skal i bosset.
Lagt inn: 29 jul 2006, 14:16
av Hjelle, N6
Ta handel&vandel på PM/mail/telefon...
Lagt inn: 29 jul 2006, 19:38
av ottorasmussen N242
Kom igjen, hjelle, moderer oss.

Lagt inn: 31 jul 2006, 09:45
av alex_ander3@hotmail.com
Ontopic.. Hvis du har mulightet til det, er punktsandblåsing det absolutt beste. Da får du tatt ordentlig gravrust.
Å bruke en GOD grunning er meget viktig. Syregrunning går vel for å være bra.
Du pusser med sandpapir. 240 hvis det er ripete, og 400 hvis det er slett. Dette bruker lakereren min. Så må du vannslipe lakken før du har på klarlakk..Hvis dette er underlista har det jo ikke noe å si..
Alex
Lagt inn: 31 jul 2006, 20:48
av 9000 Geir N371
alex_ander3@hotmail.com skrev:Ontopic.. Hvis du har mulightet til det, er punktsandblåsing det absolutt beste. Da får du tatt ordentlig gravrust.
Å bruke en GOD grunning er meget viktig. Syregrunning går vel for å være bra.
Du pusser med sandpapir. 240 hvis det er ripete, og 400 hvis det er slett. Dette bruker lakereren min. Så må du vannslipe lakken før du har på klarlakk..Hvis dette er underlista har det jo ikke noe å si..
Alex
Takk for svaret på det eg egentlig lurte på.
Skal se om eg kan finne en god grunning ja. Vet ikkje om eg har tilgang til sandblåsing, men skal få det slipt godt ned.
Men lakk? Er det bare å kjøpe spraylakk en plass? Noe merker som kan anbefales? Har en lakkstift til småskader fra Saab, men bør vel spraye på større flater.
Lagt inn: 01 aug 2006, 06:41
av Ottar N398
Lakkstift er så absolut ikke enkelt å få fint samme hvor lite flaten er.. Så du får satse på spraylakk, Hvis du har kompressor vil jeg anbefale deg å kjøpe en sprøyte da det er lettere å få bra resultater

Lagt inn: 01 aug 2006, 08:22
av alex_ander3@hotmail.com
9000 Geir N371 skrev:alex_ander3@hotmail.com skrev:Ontopic.. Hvis du har mulightet til det, er punktsandblåsing det absolutt beste. Da får du tatt ordentlig gravrust.
Å bruke en GOD grunning er meget viktig. Syregrunning går vel for å være bra.
Du pusser med sandpapir. 240 hvis det er ripete, og 400 hvis det er slett. Dette bruker lakereren min. Så må du vannslipe lakken før du har på klarlakk..Hvis dette er underlista har det jo ikke noe å si..
Alex
Takk for svaret på det eg egentlig lurte på.
Skal se om eg kan finne en god grunning ja. Vet ikkje om eg har tilgang til sandblåsing, men skal få det slipt godt ned.
Men lakk? Er det bare å kjøpe spraylakk en plass? Noe merker som kan anbefales? Har en lakkstift til småskader fra Saab, men bør vel spraye på større flater.
Du kan kjøpe lakk en plass ja. Du bestiller til fargekoden på bilen din. Merket akkurat der er vel ikke SÅ viktig, viktigere med en veldig bra grunning. Eller så kommer det igjen, noe osm desverre skjer ofte
Du har ikke noen bilder da?
Jeg ville invistert i et punktsandblåsersett fra biltema f. eks. Ellers blir det trolig ikke helt reint!
Lagt inn: 01 aug 2006, 09:24
av Morten N88
Saab selger jo spraybokser med orginalfarge de også... Er ikke store boksen,men det holder lenge til slike reparasjoner.
Lagt inn: 01 aug 2006, 09:59
av Ottar N398
Har de alle fargekodene da? de hadde ikke min 213

Lagt inn: 01 aug 2006, 11:11
av Dag_N353
husk bare på å bruke mange lag om en skal bruke lakk ifra slik lakk boks, da dem er tynne i konsitens. dvs mye tynner og lite lakk.
beste er spryte som nevnt før her.