Side 1 av 1

side med masse nyttig informasjon om trimming

Lagt inn: 17 des 2003, 23:01
av alex_ander3@hotmail.com
http://q111.ryd.student.liu.se/~popeye/ ... imtips.htm

er ikke så sikker på de tallene hans om hk men:)

Lagt inn: 18 des 2003, 10:15
av Mortimer-N18
Han tar kanskje litt hardt i å si at du må porte en korttopp 2,3liter for å få muligheten til å dra ut mer enn 300hk.. Uhr kjørte jo originaltopp og dro ut 450hk.. menmen, jeg skal nå prøve å få 300 ut av en upreparert 2,3 langtopp jeg da.. Får se hvordan det går :)

Lagt inn: 18 des 2003, 18:05
av alex_ander3@hotmail.com
Mortimer skrev:Han tar kanskje litt hardt i å si at du må porte en korttopp 2,3liter for å få muligheten til å dra ut mer enn 300hk.. Uhr kjørte jo originaltopp og dro ut 450hk.. menmen, jeg skal nå prøve å få 300 ut av en upreparert 2,3 langtopp jeg da.. Får se hvordan det går :)
tror nok du klarer det VELDIG fett ja... skal du slipe opp kammene eller. da er det i hvertfall ikke noe problem.

det står en 900i 16v 2,1l et sted her åå internett. hvordan er toppen på den a? er den noe tilsvarene 900 2,3 toppen? han skal ha 5000 for motoren:) men det får han ikke:)

Lagt inn: 18 des 2003, 18:35
av Mortimer-N18
2,1literen har identisk topp med 2,3literen.
Og det at han skal ha 5000,- for den betyr jo bare at han vet hva slags deler han sitter på og at det er verdt litt.. Han kan nok få det for den motoren.

Innsug: 1000-1500,- + at det er vanskelig å få tak i.. ->kan presse prisen litt.
Topp: 2500-3000,-
Girkasse: Det er 456-14 kassa som er den beste = 1000,-
Bunndel: 500-1000,-

Dermed er du oppe i 5000,- med en gang. Så du kan være glad om du får den til den prisen. Det sitter også de samme kammene som det er på 9000 turbo mellom 86-88 på den så der har du jo også de grommeste kammene. Dermed er du veldig langt på vei til å få tak i alle delene til en meget potent motor :)

Jeg fikk jo tak i en 2,1liter og den bruker jeg stort sett alt i fra untatt bunndelen. Blir spennende å se hvordan det går :)

Lagt inn: 18 des 2003, 18:54
av alex_ander3@hotmail.com
skal ringe han jeg, hvis jeg ikke kjøper den eller den er solgt, legger jeg ut en link her. så andre kan få sjansen.

Lagt inn: 18 des 2003, 19:01
av Gjest
Mortimer skrev:Han tar kanskje litt hardt i å si at du må porte en korttopp 2,3liter for å få muligheten til å dra ut mer enn 300hk.. Uhr kjørte jo originaltopp og dro ut 450hk.. menmen, jeg skal nå prøve å få 300 ut av en upreparert 2,3 langtopp jeg da.. Får se hvordan det går :)
tjena vänner från norge! :)

kul sidan redan hamnat på andra sidan gränsen.

angående portning av topparna så skall det modifieras, jag, precis som ni säger, "tog nog i lite väl mycket" men att tänka på är att uhr:s bil och en og900 är vitt skilda saker. saabs orginalbränsle och orginal tändning sätter stopp för oerhört mycket. att få möjlighet att mappa in t.ex. prospark, t5, t7 osv gör enorma skillnader. det finns en anledning till att det är väldigt få människor med en og900 som har över 300hk... det är helt eneklt rätt kämpigt :)

men precis som ni säger, portnings-delen ska ändras.

mvh popeye

Lagt inn: 18 des 2003, 19:29
av Gjest
alex_ander3@hotmail.com skrev:skal ringe han jeg, hvis jeg ikke kjøper den eller den er solgt, legger jeg ut en link her. så andre kan få sjansen.
da har jeg ringt han. ingen hadde ringt han på de 9 mådene annonsen har stått, bortsett fra meg.

han skal prøve å annonsere den i lokalavisa, hvis ikke så selger han toppen og innsuget for 1500 til meg..

Lagt inn: 18 des 2003, 21:26
av Mortimer-N18
Anonymous skrev:
tjena vänner från norge! :)

kul sidan redan hamnat på andra sidan gränsen.

angående portning av topparna så skall det modifieras, jag, precis som ni säger, "tog nog i lite väl mycket" men att tänka på är att uhr:s bil och en og900 är vitt skilda saker. saabs orginalbränsle och orginal tändning sätter stopp för oerhört mycket. att få möjlighet att mappa in t.ex. prospark, t5, t7 osv gör enorma skillnader. det finns en anledning till att det är väldigt få människor med en og900 som har över 300hk... det är helt eneklt rätt kämpigt :)

men precis som ni säger, portnings-delen ska ändras.

mvh popeye
Hei popeye!

Kjempeside det du har laget. Jeg har fått brukt en del av de tipsa du har skrevet på din side. Bla APC modifisering. Genialt :)

Hva har du gjort med din for å få over 300hk i din og900?
Jeg har tenkt til å gjøre dette:

Montere original 2,1l topp og innsug med 85mod 900T16 (175hk) kamaksler.
Trionic T5 mappet for min motor på gata.
Viggen dyser på 4-4,5bar bensintrykk eller grønne Volvo dyser på 3-3,5bar.
Større bensinpumpe selvsagt.
2,0liter blokk med originale stempler og råder. Allt nytt av lager/ringer.
Selvdesignet og sveiset ekstraktorgrenrør med 35mm innerdiameter.
Mitsubishi TD04 19T #7 avgasshus eller tilsvarende.
3" eksos. Det blir ingen batteribøy da jeg skal flytte plassering på turbo for å rette ut bøyen helt. Snur Turbo 90 grader.
Rimelig stor IC i front.

Girkassa er jeg usikker på ennå. Har du noen gode forslag? Håper jo på 300hk og 350-400Nm.

Lagt inn: 20 des 2003, 15:15
av Lars_N289
Eg har lært veldig mykje av sida til popeye, det står jo alt mulig om saab900 der!! Særlig bra med so mykje bilder so han har :D