Side 1 av 2

Bedre respons?

Lagt inn: 08 aug 2006, 11:22
av SledgeN685
Pratet med en mekaniker og for å få bedre respons på bilen,for at turboen skulle slå inn tidligere så skulle eg sette inn ett rør på slangen som går inn på turboen!! eg tok ett bremserør, bårte ett hull på 1.5mm og satt det inn på slangen og vipps så slo turboen inn under 2000 o\min!! Enkleste eg har vert med på, så visst andre sliter med at di synst turboen slår inn for seint så er dette en enkel måte å gjøre d på! Og visst man ikkje er fornøyd kan man bore 2 hull for eks og prøve da...

Lagt inn: 08 aug 2006, 11:23
av Saab900STCR
Bilder på vad du gjort hade varit fint!

Mvh

Lagt inn: 08 aug 2006, 12:04
av KarsteN536
Ikke verst... Dette burde nesten jeg gjøre også...

Lagt inn: 08 aug 2006, 12:42
av Macgeier
Dette er det samme som å sette inn en "blåkran" eller bleeding valve og samtiding beholde APC på en OG900.
Ved å gjøre dette blir det lekkasje mellom trykksiden og wastgate, og da "leser" wastgate lavere verdi enn det er i virkeligheten, med andre ord øker grunnladetrykket uten fysisk justering på wastgate stanga.
I stedet for å borre to hull er det mye mer effektivt å innsnevre inngangen på røret på trykksiden (før hullet), noe som demper trykket mot wastgate betraktelig. Skal du ekseprimentere så kjøp heller en justerbar "blåkran" så har du bedre kontroll.

Kjenner ikke systemt på 9-3 (bare OG900),så jeg kan ikke kommentere virkningene av denne "lekkasjen" på 9-3, annet enn at grunnladetrykket øker. Og jeg har ikke prøvet dette på OG900 m. APC.

Lagt inn: 08 aug 2006, 12:56
av Hjelle, N6
Typisk japsetrim.
Eg ville ihvertfall ha modifisert Trionic-boksa (evt. APC på eldre bilar) istaden for å drive på slik. En har ikkje akkurat kontroll med ladetrykket...

Lagt inn: 08 aug 2006, 13:10
av Ingvar N629
Skikkelig jalla! Her er et annet knalltriks; sett på ei spiralfjør på WG-staget, slik at den får større motstand! Funker som fjell!

Ellers kan jeg anbefale chiptrimminga til gutta på http://hejbilist.nu

Går du til en dyktig trimleverandør og legger fram dine ønsker, så fikser de det på en ordentlig måte. Det koster mer enn en bit bremserør og et standard plug-and-play trimprogram, men har du ikke råd til å gjøre det ordentlig, har du ikke råd til å kjøre det i filler heller.

Det er iallfall min personlige mening, men det er sikkert noen som mener noe annet, og folk velger nå sjøl. Men jeg blir rammeskeiv av slike løsninger, og hadde jeg sett noe sånt på en bruktbil jeg hadde vurdert, hadde jeg snudd med en gang.

Lagt inn: 08 aug 2006, 19:05
av Saab900STCR
Nu gör alla som dom vill, men jag menar bestämt:
ALL förändring på hårdvara måste följas upp med mjukvara!
Kom inte till mig och grina när turbo eller motor rykit!
Det finns inga genvägar när det gäller trim!

Mvh Anders

Lagt inn: 08 aug 2006, 19:14
av Tor N12
Ingvar N629 skrev: men har du ikke råd til å gjøre det ordentlig, har du ikke råd til å kjøre det i filler heller.
Word...

Sledge: med 2002-modell bil så må du vel ha råd til å gjøre dette skikkelig? Man nærmest trygler om trøbbel med denne typen trim!!!

Den dagen du sitter der med hull i stemplet eller råden ut av blokka så tror jeg at du vil angre saftig på dette...

Har bare en ting å si om du er glad i bilen: Fjern dette igjen umiddelbart!!!

Er faktisk så ille at jeg har lyst å be deg forandre overskrifta på innlegget for dette er i allefall ikke noe godt tips...

Re: Bedre respons tips!

Lagt inn: 08 aug 2006, 20:26
av Tor N12
SledgeN685 skrev:Pratet med en mekaniker ..
Lurer på om den "mekanikeren" betaler eventuelle motorskader du får??

Lagt inn: 08 aug 2006, 22:29
av Gunnar N326
Ingvar N629 skrev:Skikkelig jalla! Her er et annet knalltriks; sett på ei spiralfjør på WG-staget, slik at den får større motstand! Funker som fjell!

Ellers kan jeg anbefale chiptrimminga til gutta på http://hejbilist.nu
:D :censored: :lol:

Re: Bedre respons tips!

Lagt inn: 08 aug 2006, 22:39
av ottorasmussen N242
TT N12 skrev:
SledgeN685 skrev:Pratet med en mekaniker ..
Lurer på om den "mekanikeren" betaler eventuelle motorskader du får??
Og motorskader er dyrt.
Veldig dyrt.
Du bør ikke gamble med den motoren din, da det fort kan koste en ufrivillig Sverige-tur i varebil.

Lagt inn: 08 aug 2006, 23:35
av Ingvar N629
TT N12 skrev:Er faktisk så ille at jeg har lyst å be deg forandre overskrifta på innlegget for dette er i allefall ikke noe godt tips...
Definitivt! Evt kan vel en moderator endre litt på overskrifta?

Mye motgang her nå, sledge ](*,)

Lagt inn: 09 aug 2006, 00:04
av Ingvar N629
Og en ting til: Grunnen til at du synes turboen kommer tidligere med modifikasjonen du har gjort, er nok at du ved å øke grunnladetrykket til en viss grad omgår momentbegrensninga som er lagt inn i trionic for å spare girkassa di. Er med andre ord ikke bare motoren din som lever farlig.

Lagt inn: 09 aug 2006, 00:30
av Pål N526
slangen til wg klokka på min bil datt av i sommer på vei til bodø. det endte med sprekk i 3 av 4 stempel.. det siste stempelet som det ikke var sprekk i, hadde rådelageret gått føyken.. VELDIG føyken:s (kommer tråd)

Lagt inn: 09 aug 2006, 08:48
av Jens P. N024
Trodde tråden ble startet som en fleip jeg..... :-)