Brekk (ikke tyveri)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
HappyTurbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 18 nov 2003, 01:00

Brekk (ikke tyveri)

Legg inn av HappyTurbo » 19 des 2003, 14:35

Hallo folkens!

Jeg lurte på om jeg skulle skifte brekket fra forran til bak på min 85 900 turbo,noen som har gjort dette før og vet hva jeg evt trenger og hvor stor jobb det er? evt hvilken bil jeg bør ta fra?
Det er jo mye morrore med brekket bak! 8)

Emil

Brukeravatar
Jens P. N024
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Ja

Legg inn av Jens P. N024 » 19 des 2003, 15:02

unødvendig med brekk bak,har du ikke hørt om venstrebremsing.....
Ge mig en gammal Saab 99:a......

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 19 des 2003, 15:24

Hehe, sant det Jens Petter, men for oss som har lyst på brekk bak:
Skifte komplett bakaksling til 88->
Sveise inn nye fester for håndbrekket og wire inne i kupeen
Lage hull og trekke nye hånbrekkwire.

Og i og med at bakakslingen fra 88 har 4*108, bør du skifte nav foran også...
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 19 des 2003, 15:29

Hørtes ut som "prosjekt gi F***" spør du meg :)
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 19 des 2003, 15:36

Næsj, går da fint det. :P
Iflg STCS er den største jobben å få til festet og wirene..
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Gjest

Legg inn av Gjest » 19 des 2003, 17:55

Jens P. N024 skrev:unødvendig med brekk bak,har du ikke hørt om venstrebremsing.....
Jeg har ikke hørt om venstrebremsing....Hva er det?

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 19 des 2003, 18:06

Anonymous skrev:
Jens P. N024 skrev:unødvendig med brekk bak,har du ikke hørt om venstrebremsing.....
Jeg har ikke hørt om venstrebremsing....Hva er det?
hvordan ligge "brei'ern" :D teknikken må andre fortelle deg:)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Gjest

Legg inn av Gjest » 19 des 2003, 18:29

alex_ander3@hotmail.com skrev:
Anonymous skrev:
Jens P. N024 skrev:unødvendig med brekk bak,har du ikke hørt om venstrebremsing.....
Jeg har ikke hørt om venstrebremsing....Hva er det?
hvordan ligge "brei'ern" :D teknikken må andre fortelle deg:)
Kan du teknikken?

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 19 des 2003, 21:10

Anonymous skrev:
alex_ander3@hotmail.com skrev:
Anonymous skrev: Jeg har ikke hørt om venstrebremsing....Hva er det?
hvordan ligge "brei'ern" :D teknikken må andre fortelle deg:)
Kan du teknikken?
jeg er altfor redd for bilen min til å lære meg den teknikken:)

edit: kan den ikke heller
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 19 des 2003, 21:17

Enkelt og greit, venstrebrems benytter du for å flytte tyngdepunktet på bilen fremover slik at du får bedre feste (mer vekt) foran og omvendt bak.

har blitt fortalt at du må ha turtall (dermed ladetrykk), bremse. og deretter gi gass igjen..


ville ikke hørt på meg. er ikke en troverdig kilde:)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
HappyTurbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 18 nov 2003, 01:00

Legg inn av HappyTurbo » 20 des 2003, 01:29

Det er greit å ha brekk bak hvis man skulle komme ut av kontroll og heller ta døra en fronten. Jeg synes det virket litt vel tungvint å bytte om men,det går nok!

Det skulle være oppskriften det alex_ander3, men det funker litt dårlig nå når det høyre fremhjulet mitt bremser litt før det venstre :shock:

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

bremser

Legg inn av Petter 900 T » 21 des 2003, 14:27

Forbremsene etter 87 er vel ventilerte? :roll: Bytt alt når du først er i gang! Boltinndelingen stemmer heller ikke, 88-93 har 4x108

Litt teit å ha forskjellige felger foran og bak eller?(2 reservehjul o.s.v.) :oops:
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
HappyTurbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 18 nov 2003, 01:00

Legg inn av HappyTurbo » 21 des 2003, 16:38

Jeg har ventilerte skiver på min 85 mod. Lurte på å få tak i en 88- 9000 turbo 2.0 cdi (har jeg hørt) så jeg kan bygge om til DI. Da burde det være mulig å også ta bremser og oppheng fra den. Felger og alt det der fixer jeg (exDekkmann) så det skulle være greit. Det vanskligste med dette er vel å skaffe donor bilen?

Noen som forresten vet hvor lang tid man bruker på å restaurere en c900 turbo ? Jeg tenkte å ta hele bilen skikkelig :roll:

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 22 des 2003, 00:15

Oppussing kommer jo an på deg selv, hva du gjør selv og hvor fort det går unna det.. :wink:

Oppheng fra 9000 passer ikke, kun kalippere foran.

DI funker bra, anbefales! :lol:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
HappyTurbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 18 nov 2003, 01:00

Legg inn av HappyTurbo » 22 des 2003, 02:25

Børre N17 skrev:Oppussing kommer jo an på deg selv, hva du gjør selv og hvor fort det går unna det.. :wink:
Da tar det nok tid for jeg må først finne meg en jobb og få rydda garasjen.
Jeg bruker heller lang tid å får det helt strøkent. Burde jo ta alt selv synes jeg :roll:

Svar