Fjusking ved pådrag og900 Aero

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Fjusking ved pådrag og900 Aero

Legg inn av Skaten N671 » 11 aug 2006, 13:30

Har no endelig fått Saab'en i samen igjen etter div rustsveising rundt frontrute, skjermbytte+innerskjerm, montert johanssons frontfanger ++.
Men, hadde same problem før eg parkerte den i vinter, ved pådrag, når ladetrykket er på plass, så fusker den litt av og til.
Har også problem med høgt bensinforbruk, 1,5 l /mil på så fin kjøring det går an å få 8) , kjedlig men måtte prøve for å bekrefte :wink: .
Har bytta motortempføleren til lh-boksen. men det hjelpte ikkje. Lurer no på om det kan vera bensintrykksregulatoren. Kan dette ha nåken samanheng, at han gir for møkje bensin ved fin kjøring, og for lite ved hard kjøring?


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 aug 2006, 13:49

Prøv:
Plugger
Bensinfilter
Lambda
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 11 aug 2006, 14:21

Eller så kan det være i nærheten av hva jeg opplevde i sommerferien nordpå: En slange i forbindelse med bensinpumpa var morken. Merket først fusking ved pådrag / turbotrykk og senere ble jeg stående da pumpa ikke lenger greide å opparbeide trykk og bensinmengde nok til start.
Kipt. Måtte leie meg en Opel Corsa mens jeg ventet på reparasjon. Diesel til og med :(

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 12 aug 2006, 11:24

Sjekk fremre del av eksosanlegget for lekkasjer..skal ikke alltid så mye til.. :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 22 aug 2006, 16:22

Har no bytta bensintrykksregulator, og det ser ut som forbruket har roa seg ganske kraftig. Har no kjørt 35 mil, og har halv tank igjen :lol: .
Men har fortsatt problemet med fjusking etter start. Bilen startar veldig lett, går ei stund på tomgang, høyrest så ut som han går på tre sylindrar, og av og til sløknar han heilt, viss eg ikkje får litt gass.

Nåken so har vore borti lignande? evt peiling på ka da kan vera?

So lure eg på ein ting te. Bilen går for høgt på tomgång når han er varm. ca 1100 r/min. Har prøvd å justera han ned, men da går ikkje lengre ned. Kan da vera tomgångsregulator eller spjeldhus? har ein tomgångsregulator frå ein 900i 90 mod liggande, passar den?


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 22 aug 2006, 16:37

Et bra tips er å bare rense tomgangsregulatoren! :) Jeg har gjort dette flere ganger. Det har ihvertfall hjulpet. Har spylt gjennom den, fjernet rust og drit inni der, og så smurt mekanismen inni der litt.

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 22 aug 2006, 16:47

Takker for svar. Skal prøva dette. Kan da vera da so gjera at han nesten sløkna etter start og?


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 22 aug 2006, 17:03

det er den som regulere mangde luft til motor på tomgang.. så det kan være den, men ved høyt ladetrykk, så kan det være tenning eller bensinproblemer.. veldig vanskelig å finne ut av det her i fra (bodø)..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 22 aug 2006, 21:44

Vegard_Skaten skrev:Har no bytta bensintrykksregulator, og det ser ut som forbruket har roa seg ganske kraftig. Har no kjørt 35 mil, og har halv tank igjen :lol: .
Men har fortsatt problemet med fjusking etter start. Bilen startar veldig lett, går ei stund på tomgang, høyrest så ut som han går på tre sylindrar, og av og til sløknar han heilt, viss eg ikkje får litt gass.

Nåken so har vore borti lignande? evt peiling på ka da kan vera?

So lure eg på ein ting te. Bilen går for høgt på tomgång når han er varm. ca 1100 r/min. Har prøvd å justera han ned, men da går ikkje lengre ned. Kan da vera tomgångsregulator eller spjeldhus? har ein tomgångsregulator frå ein 900i 90 mod liggande, passar den?


Vegard
Tror jeg skal prøve å bytte min BTR også=)
Hvor kjøpte du din?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 23 aug 2006, 08:09

Kjøpte hos Saab-forhandler, scanauto i bergen. Var dyr. kåm på over 2 tusen :shock:


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 aug 2006, 13:04

Vegard_Skaten skrev:Kjøpte hos Saab-forhandler, scanauto i bergen. Var dyr. kåm på over 2 tusen :shock:


Vegard
2 laken??? For en BTR??? Du la ikke ut en "Deler kjøpes" her på forumet, da? Jeg har iallfall en liggende, og det er det sikkert flere som har også!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 31 aug 2006, 22:32

Vegard_Skaten skrev:Kjøpte hos Saab-forhandler, scanauto i bergen. Var dyr. kåm på over 2 tusen :shock:


Vegard
Funnet ut noe mer?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 02 sep 2006, 18:19

Forbruket har roa seg ganske kraftig. Ligg no godt under liter'n. Han fjuskar heller ikkje ved pådrag. Men har fortsatt problem med for høg tomgång, og at han stoppar/nesten stoppar viss eg ikkje gjer gass 10-15 sek etter start.


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 sep 2006, 18:23

Har du prøvd å bytte tomgangsmotor? Mulig det holder å demontere den og rense den også, prøv det først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 02 sep 2006, 20:04

Er det tomgångsmotor på denne utenom tilskuddsluftsventilen? Har prøvd å rensa den uten at det hjelpte.

Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Svar