Side 1 av 1

Luftfilter på 9.5

Lagt inn: 11 aug 2006, 16:53
av Vector_95
Stemmer det at det er lutfilteret som er fremme til venstre (når man står ) foran på en vector 9.5 stv, 2002 modell? (det ligger inni en slags gummi beskyttelse ?)

Og at det er kun to slangeklemer som holder det på plass??

eller er det mer avansert å skifte det selv? noe jeg bør være obs på?

Lagt inn: 11 aug 2006, 17:25
av Rune N35
du skifter det fra undersiden, og det er helt riktig at det sitter nede i venstre hjørne(når du står foran bilen).

1. Finn fram torx-trekker'n
2. Legg deg ned på bakken og løsne 3 (eller var det 4) skruer, så detter lokket på luftfilterboksen og filteret ned i hånda di.
4. Sett det nye filteret på plass i lokket, skyv oppi og skru fast. :P

Gjort på 4 minutter, inkl kildesortering av det gamle filteret og esken det nye lå i.

Lagt inn: 11 aug 2006, 17:55
av Vector_95
ah ikke værre...tøft

da skal jeg sporenstreks ta en tur ned i garasjen og se om jeg finner den :) ¨Må bare ta få kjøpt meg en torkz skru trekker :D

Takker og bukker :=)

Lagt inn: 11 aug 2006, 19:25
av Vector_95
Ja det dette så jo veldig greit ut..da mangler man bare filteret og torx'n. men om jeg setter inne noe annet filter enn feks det org. til saab, feks ett sports filter, vil det ha noe effekt økning på effekt / kraftigere akselrasjon feks?

Eller er det mer som må gjøres da`? :wink:

Lagt inn: 11 aug 2006, 19:32
av Ingvar N629
Vector_95 skrev:Ja det dette så jo veldig greit ut..da mangler man bare filteret og torx'n. men om jeg setter inne noe annet filter enn feks det org. til saab, feks ett sports filter, vil det ha noe effekt økning på effekt / kraftigere akselrasjon feks?

Eller er det mer som må gjøres da`? :wink:
Null effekt (eller jo, placebo-effekten får du!) så lenge bilen ikke er HARDT trimmet. Dessuten renser sportsfiltrene mye dårligere enn originalfilter. Men du får litt tøff lyd, da...

Litt OT til allmenheten: Det er mange som har trimspørsmål, software, eksos, sportsfilter osv osv.. Og mange av de som spør er ikke medlemmer i klubben. Kanskje vi skulle ha en tråd i FAQ som omhandler trim, en slags "smørbrødliste" der vi starter i "rett" ende og forklarer litt generelt om hva en kan gjøre med bilen for å få den til å gå bedre på en fornuftig måte? Gjerne oppdelt etter modell, er jo forskjellig hva som er tilgjengelig og hva som kan gjøres/gjøre selv med de forskjellige. Trenger ikke være så veeeldig dyptgående, de fleste spm er jo ganske enkle. Når det gjelder hvor ting og tang kan kjøpes kan det jo bare refereres til dem vi har rabattavtaler med.
Når folk kommer med trimspørsmål, kan vi da henvise til FAQ (ev en klistret tråd i "Trimming"), samt innmeldingsskjema for de som ikke alt er medlem.

Lagt inn: 11 aug 2006, 19:50
av Vector_95
Det hørtes ganske fornuftig ut ja.. =) jeg har en chip som sier at det er toppen 220 (muligens 215) hk i bilen, så den går godt nok for min del :)

Da satser vi på org. saab filter, for best mulig rensing av lufta :)

Lagt inn: 14 aug 2006, 08:45
av Ole-P-N154
Noen få tanker rundt dette med luftfilter:
En av fordelene med et sportluftfilter er vel at eieren vasker dette med jevne mellomrom (minimum ved hver 10k), dvs at det ikke blir spesielt tett. Mens man med orginalfilter kun får det byttet når "serviceboken sier det".
Og et orginalfilter som har vært med en (kort) stund, fungerer vel mest som en propp for luft? Prøv å bla i en avis som har vært fuktig/våt noen ganger!
Hvis sportluftsfilter er så "farlig" som enkelte har klart å overbevise endel andre om, skulle vel skandinavia vært full av "ødelagte" Saab`er......!
Men det er jo alltids greit å ha som en unnskjyldning når man har vært slurvete med service-intervaller og skifte av slitte "ting".

Lagt inn: 14 aug 2006, 10:47
av Ingvar N629
http://www.stcf.net/intake/Filter_comparison.htm

I en annen test jeg har lest (finner ikke linken nå) ble flowen gjennom 15 forskjellige luftfilterbokser målt, med og uten filter. Forskjellen i flow med og uten filter var i gjennomsnitt 10%!!
Modding av boksen og rør inn og ut av den vil m.a.o. gi mye større gevinst enn å bytte til innsatsfilter!
Når det gjelder åpne filter blir det jo så klart bedre, men les testene i linken over...

Lagt inn: 14 aug 2006, 14:21
av Tor N12
Diskusjonen om hva som kan skje med LM er ikke bare noe vi i Saab-milijøet har funnet på som unnskyldning for at LM ryker på T7-motorene... Søker man litt kjappt på Google så finner man denne problemstillingen på flere merker.. Så f.eks. her om dagen at det amerikanske tilbehørs-firmaet Summit har advarsel i sin katalog...

Lagt inn: 14 aug 2006, 15:23
av ottorasmussen N242
Selv safer jeg med kun å kjøre originalfilter.
Jeg er overbevist om at jeg hadde glemt filter og bestyret med det ved oljeskift.
Så her i gården taes det ingen sjanser i det hele tatt.
Jeg vet hva det koster å skifte motor.