Side 1 av 1

Bytte slavesylinder

Lagt inn: 15 aug 2006, 10:34
av Martin Aronsen
Nå har jeg funnet ut at å bytte den på verksted skjer ikke før griser flyr, marsboerne kommer, norsk blir verdensspråk, osv.

Har hatt et problem med clutchen min siden starten på sommeren, men i juli har jeg ikke hatt et eneste problem.
Så skjedde det, hadde noen kamerater som kom på besøk sørra, og vi tok da en tur til Nordkapp. På tur hjem fra Nordkapp hadde vi _ingen_ clutch. Hjalp litt om man pumpa, men ikke lenge.

Ringte da til Saab i Alta(som er min nærmeste forhandler og Saabverksted).
10000 skulle han ha for å bytte den. Om det var med i beregningene at hele clutchen skulle byttes, vet jeg ikke.

Derfor, er dette så enkelt at Ola Nordmann kan bytte denne selv? Uten å ha fagbrev i diverse mekaniske yrker? Og jeg kan såpass at jeg vet hva både clutch og slavesylinder er ;)


-Martin

Lagt inn: 15 aug 2006, 14:53
av Saab900STCR
I grunn så är det en enkel jobb.
Men du må ut med girkassa.

Mvh

Lagt inn: 15 aug 2006, 15:08
av Martin Aronsen
Og hvor vanskelig er det om man ikke har tilgang til andre ting enn garasjejekk?
Hva trengs av utstyr? Vanlig verktøy med de fleste piper og fastnøkler?

Nye pakninger trengs sikkert.

Lagt inn: 15 aug 2006, 16:18
av Saab900STCR
Du må upp med bilen ca. 60cm.
Du må ha en motorbock som håller motorn när du tar ner subframen.
Ganska lätt, men mycket arbete!

Mvh

Lagt inn: 16 aug 2006, 15:03
av Martin Aronsen
Da var det ikke noe jeg kan gjøre selv. Har hverken kunnskapen eller verktøyet. Får prøve å lufte systemet, og evnt overhalle hovedsylinder.

Og SpeedParts viste jo heller ikke hvilke deler jeg skulle ha når jeg spurte etter repsatser, så da får det bare være.

Lagt inn: 17 aug 2006, 20:45
av ut218
Hvorfor ta sorgene på forskudd. Luft kløtsjen, og hvis ikke det virker, få bilen inn til sjekk, og se hva du trenger å kjøpe. Saab verkstedet finner jo det ut. Kan jo bli dyrt å kjøpe feil deler. Kan hende bare er noe veldig enkelt.
Og så ett spørsmål her. Trenger man motorbukk for å holde motoren. Kan man ikke henge kraftige bagasje-stropper i garasjetaket, og holde den oppe på den måten, og sikre med tau. Den veier jo maks 150kg..

Lagt inn: 17 aug 2006, 20:47
av Hjelle, N6
ut218 skrev:Og så ett spørsmål her. Trenger man motorbukk for å holde motoren. Kan man ikke henge kraftige bagasje-stropper i garasjetaket, og holde den oppe på den måten, og sikre med tau. Den veier jo maks 150kg..
Kjøp heller krokstropper (slike som vert brukt til lastsikring) om en vil gjere det på denne måten. Og dei får en då ganske kraftige om en vil, både fire og fem tonn bruddstyrke er vanlig :)

Lagt inn: 17 aug 2006, 20:55
av Joachim N370
Funker det med støttebukk under motoren også? :idea:

Lagt inn: 17 aug 2006, 21:00
av ut218
Hjelle, N6 skrev:
ut218 skrev:Og så ett spørsmål her. Trenger man motorbukk for å holde motoren. Kan man ikke henge kraftige bagasje-stropper i garasjetaket, og holde den oppe på den måten, og sikre med tau. Den veier jo maks 150kg..
Kjøp heller krokstropper (slike som vert brukt til lastsikring) om en vil gjere det på denne måten. Og dei får en då ganske kraftige om en vil, både fire og fem tonn bruddstyrke er vanlig :)
Jepp slike jeg tenkte på, med sånn jekkanordning? Finnes jo i ganske kraftige utgaver.

Lagt inn: 17 aug 2006, 21:50
av Hjelle, N6
Jepp, slike med "jekke-stramming". Fks. Biltama har slike til ein rimlig pris, ellers er det og oppsøke lastebilforhandlarar og andre som sel tilbehør til bransjen.