Side 1 av 1
besiktige og 900 93 turbo
Lagt inn: 17 aug 2006, 14:13
av t-solu
Hei !
Jeg skal se på en 93 mod turbobil. Hva bør jeg se/høre etter? Burde jeg helst bestille en NAF-test ? Bilen har gått 2000 mil.
Torgeir.
Re: besiktige og 900 93 turbo
Lagt inn: 17 aug 2006, 15:07
av Tor N12
t-solu skrev:Hei !
Jeg skal se på en 93 mod turbobil. Hva bør jeg se/høre etter? Burde jeg helst bestille en NAF-test ? Bilen har gått 2000 mil.
Torgeir.
Hva

2000mil.... 20000km??? Mangler det en null her eller??
Hvis ikke så er det jo helt ekstremt!!!!
Men til det du spør om:
Sjekk rust i dører, dørstokker, hjulbuer og ved innfestinger til bærebruer fram.
Hør etter ulyder i girkassa, spesielt på 3,4 og 5 gir... Kjenn også etter at giroverføringen føles grei.
Nå er ikke og900 min sterke side men Hjelle og Ingvar kommer sikkert med flere tips

Lagt inn: 17 aug 2006, 15:13
av Eirik N396
2000 mil ? altså 20 000 km? Det var da veldig lite til å være en 13år gammel bil!
Men selv om det ikke er bra med biler som har gått langt, er det ikke alltid så greit med biler som har kjørt veldig lite heller. Jeg vet ikke helt hvor grensa går da.. Det hørtes jo ihvertfall veldig interessant ut! Du får se etter rust på de vanlige stedene - inni dørene, under bilen ved drivaksler, kanaler, og ellers rundt omkring i hjulbuer o.l. For den kan jo ha rusta en del, selv om den er lite kjørt, om den f.eks. har stått mye ute.
Lykke til
EDIT: TT kom meg i forkjøpet

Lagt inn: 17 aug 2006, 15:24
av Ingvar N629
Ligger sjekkliste før kjøp for og900 i FAQ.
Lagt inn: 17 aug 2006, 15:26
av Tor N12
Ingvar N629 skrev:Ligger sjekkliste før kjøp for og900 i FAQ.
Men man må være medlem for å få tilgang til den...

Lagt inn: 17 aug 2006, 15:42
av alex_ander3@hotmail.com
TT N12 skrev:Ingvar N629 skrev:Ligger sjekkliste før kjøp for og900 i FAQ.
Men man må være medlem for å få tilgang til den...

Da er det bare å melde seg inn for å få neon goder
Ontopic.. Det som jeg syntes er viktig, å ha en full gjennomgang av bilen.. Ta med jekk og bukker, og skjekk ordentlig under og slikt..
-Å skjekke at alt av brytere og vindusheisere, låser osv kan spare deg for masse bryderi.
Har du ikke så god peiling, ville jeg tatt turen til naf..
Lykke til i hvertfall

Lagt inn: 17 aug 2006, 15:57
av Ingvar N629
alex_ander3@hotmail.com skrev:TT N12 skrev:Ingvar N629 skrev:Ligger sjekkliste før kjøp for og900 i FAQ.
Men man må være medlem for å få tilgang til den...

Da er det bare å melde seg inn for å få neon goder
Enig! Er vel en grunn til at de sidene ikke er åpne for alle!
Lagt inn: 17 aug 2006, 16:15
av Hjelle, N6
I fall bilen har gått 2000 mil er det ingenting å stusse i, då er det berre å handle, om den ikkje har vorte seriøst misshandla
Men som TT seier er det rust du skal være mest å jakt etter. Sjekk dørene, dempartårna, innerbakskjermane (spesiellt rundt innfestninga til dempar), innfestning til berebru framme og bak i reservehjulsbrønnen. Det er det mest vanlige. Husk at rusta på 900 er ærlig, rusta er stort sett enkel å sjå.
Ellers er det gir som er mest vanlig, er det ein M93 er det fjerdegiret som er svakast, høyr etter ulyd på fyran. Få også klarheit i om det er bytta olje på kassa, og når. Om bilen virkelig har gått 2000mil skal giroverføringa være heilt tight og fin. Ellers skal turboen lade heilt til skillet mellom det gule og raude på turbotrykksmålaren inne i bilen, kontroller at det er i orden. Ellers er det ting som vindusheis som brukar å ikkje virke, kontroller at den går lett og fint. Sjekk også for vasslekasjer. Drivknutar er også lurt og sjekke, køyr i sirklar med nesten fullt rattutslag og høyr etter ulydar. Burde være dei grøvste tinga dette. Ellers kan en seie at ein '93 T16 som er bra påpassa er eit av dei beste SAAB-kjøpa en kan gjere.
Og om du skal ha den på NAF-test? Tja. Er ofte like bra å sette bilen på eit lokalt verksted, og be dei gå over bilen. NAF-testen kostar tros alt ein god tusenlapp...