Side 1 av 1
Kapysssj! ..og så ble det kveld
Lagt inn: 18 aug 2006, 13:11
av Rufati
Som du leser i overskriften ble saaben daff i går. Jeg holdt på å akselerede med min 9k t16 88' etter en rundkjøring i 2 gir da jeg fikk lyden som vanligvis er forbeholdt de med åpen dump. Når jeg rundet ca 1 bars trykk hørte jeg altså: Kapyssssshj. Jeg slapp gassen og hørte om bilen gikk, og det gjorde den. Jeg ga på litt igjen men turbotrykksmåleren viser at jeg nå har en helt vanlig sugemotor, altså 0bar.
Jeg trodde den originale resirkventilen hadde sprukket eller noe, så jeg tettet igjen den og testet igjen: fortsatt ikke noe trykk.
Jeg har hatt litt blårøyk siden jeg kjøpte bilen for 1 år siden, og det er ikke noe mindre nå for å si det slik. Jeg finner ingen åpenbare plasser der luft har presset igjennom fra turbo-intercooler-innsugsrør eller på manifolden.
Det eneste jeg kan tenke på som kan gjøre noe slikt på turboen er om akslingen har knekt tvers av. Er det dette som ofte tar livet av turboer?
Får foresten en hvesende lyd om jeg gir på, så håper såklart at det er på luftsiden... Men hvor er det vanlig å lekke ut? Hvordan feilsøke?
Lagt inn: 18 aug 2006, 13:32
av Hjelle, N6
Det enklaste du kan gjere er då å ta av luftrøret til turboen og sjekke om akslingen fortsatt er heil

Ellers kan du sjekke at wastegatestaget er på turboen, eg trur nok akkurat det er iorden, men kan være greit å sjekke alikavel.
Lagt inn: 18 aug 2006, 13:39
av Rufati
Hjelle, N6 skrev:Det enklaste du kan gjere er då å ta av luftrøret til turboen og sjekke om akslingen fortsatt er heil

Ellers kan du sjekke at wastegatestaget er på turboen, eg trur nok akkurat det er iorden, men kan være greit å sjekke alikavel.
Sjekke akslingen kan jeg såklart gjøre, men det med wastegaten er kanskje også verdt å nevne. Den var ikke påkoblet når jeg kjøpte bilen, og jeg har ikke koblet den på selv heller. Men hva kan det ha å si? Den vil vel ligge inne (stengt) ettersom wg'klokken ikke flytter staget?
Lagt inn: 18 aug 2006, 13:47
av Hjelle, N6
Hm.
På kva måte vert turbotrykket regulert då, om ikkje wastegatestaget er montert?
Lagt inn: 18 aug 2006, 14:02
av Rufati
Hjelle, N6 skrev:Hm.
På kva måte vert turbotrykket regulert då, om ikkje wastegatestaget er montert?
Det er ikke regulert. Bilen er ombygd til turbo av forrige eier og jeg har ikke satt på blåkran. Den har til vanlig ladet 1.3bar på maks, noe som ikke har gitt noen problemer utover en gåen toppakning.
Lagt inn: 18 aug 2006, 14:56
av Ingvar N629
Rufati skrev:Hjelle, N6 skrev:Hm.
På kva måte vert turbotrykket regulert då, om ikkje wastegatestaget er montert?
Det er ikke regulert. Bilen er ombygd til turbo av forrige eier og jeg har ikke satt på blåkran. Den har til vanlig ladet 1.3bar på maks, noe som ikke har gitt noen problemer utover en gåen toppakning.
Uten WG vil er det turboaggregatet som vil være begrensningen. Blåkran kan du ikke ha hvis du ikke har WG.
Hvis turboen er hel kan du jo sjekke om du har skutt løs noen overganger, og sjekk spesielt om plast-endene på intercooleren sitter skikkelig på. Spray med startgas med motoren på tomgang. Srayer du på et sted det lekker vil motoren ruse seg opp.
På den annen side er det sannsynligvis ingen lekkasje hvis du har normal tomgang og normal gange på motoren ellers. LH pleier ikke å gå noe særlig hvis den drar falskluft.
Lagt inn: 18 aug 2006, 15:24
av Rufati
Ingvar N629 skrev:Rufati skrev:Hjelle, N6 skrev:Hm.
På kva måte vert turbotrykket regulert då, om ikkje wastegatestaget er montert?
Det er ikke regulert. Bilen er ombygd til turbo av forrige eier og jeg har ikke satt på blåkran. Den har til vanlig ladet 1.3bar på maks, noe som ikke har gitt noen problemer utover en gåen toppakning.
Uten WG vil er det turboaggregatet som vil være begrensningen. Blåkran kan du ikke ha hvis du ikke har WG.
Hvis turboen er hel kan du jo sjekke om du har skutt løs noen overganger, og sjekk spesielt om plast-endene på intercooleren sitter skikkelig på. Spray med startgas med motoren på tomgang. Srayer du på et sted det lekker vil motoren ruse seg opp.
På den annen side er det sannsynligvis ingen lekkasje hvis du har normal tomgang og normal gange på motoren ellers. LH pleier ikke å gå noe særlig hvis den drar falskluft.
Missforstå meg riktig her, hehe. Komplett WG er montert på turboen, men det er ikke noen slange mellom turbo og trykklokken på WG. Der jeg isåfall skulle satt en kran.
Jeg kjørte bilen hjem fra jobb nå, og ruset den opp litt på gårsplassen. Det ryker friskt (blå røyk) fra turboen nede i motorrommet når jeg ruser opp på tomgang, samt at en kvass skarp lyd kommer og jeg gir på. Jeg vil tro turboen er gåen, på et eller annet viset, men den er for varm i noen timer enda til å plukke på den.
However, jeg fikk med en turbo fra forrige eier, som han hadde kjøpt for 2k på en skrot i svergie når han bygde bilen. Dette i tilfellet noe slikt som det som hendte meg skulle skje. Denne "nye" turboen er ikke 100% lik den gamle så jeg håper noen kan fortelle meg litt mer som hvilken bil den kommer fra, om den passer osv.
Legger ved noen bilder jeg knipset nå, så kanskje noen har noe info. Merkingen er slik jeg tyder den: Garret A/R 42 BCC2.

Lagt inn: 18 aug 2006, 17:27
av Tor N12
Når man skal legge inn bilder så er det en fordel om de er på maks 800x600, disse ble så store at man ikke får med alt på skjermen og dermed er det faktisk vanskeligere å se hva slags turbo det er.
Jeg synes den virker mistenkelig lik en T25 fra 9000 men det er det sikkert andre som vet bedre enn meg...
Lagt inn: 18 aug 2006, 18:14
av Peter
Det står TB0356 på bilde, og i følge lista over standar turboer på speedparts, så er det turbo fra en 9000 2,0l 87-89.
Re: Kapysssj! ..og så ble det kveld
Lagt inn: 18 aug 2006, 19:04
av Ronny_N169
Rufati skrev:Missforstå meg riktig her, hehe. Komplett WG er montert på turboen, men det er ikke noen slange mellom turbo og trykklokken på WG. Der jeg isåfall skulle satt en kran.
En eller annen trykkregulering burde du jo ha. Om turboen ladder helt "fritt" uten regulering, er det bare flaks at ikke motoren raser helt. Kjøp f.eks en
sånn for å kunne stille trykket (ned), eller mye bedre, montèr Saabs eget APC system
Re: Kapysssj! ..og så ble det kveld
Lagt inn: 19 aug 2006, 12:43
av Rufati
TT N12 skrev:Når man skal legge inn bilder så er det en fordel om de er på maks 800x600
Jupp, beklager den der. De er forandret.
gul900_N169 skrev:Rufati skrev:Missforstå meg riktig her, hehe. Komplett WG er montert på turboen, men det er ikke noen slange mellom turbo og trykklokken på WG. Der jeg isåfall skulle satt en kran.
En eller annen trykkregulering burde du jo ha. Om turboen ladder helt "fritt" uten regulering, er det bare flaks at ikke motoren raser helt. Kjøp f.eks en
sånn for å kunne stille trykket (ned), eller mye bedre, montèr Saabs eget APC system
Raser helt sier du, hva i motoren kan briste egentlig? For lite bensin i forhold til luft og smelta stempler som resultat? Jeg vet skummelt lite om APC systemet og dets oppbygging. Hvordan det jobber sammen med elektronikken osv. Det pluss at dette er min første turbobil gjør at jeg ikke er blandt de skarpeste kvinene i skuffen å tørr å begynne på et slikt prosjekt.
Da jeg kjøpte bilen lugget den forferdelig ved rundt 1 bars trykk, som om noe kuttet bensin eller en slags tenningsforskyvning, men dette ga seg etter at jeg byttet toppakningen i fjor høst. Kanskje tenningsjusteringen gjorde susen. Men nå har den fungert utmerket i ca 1 år, og har laddet på rundt 1.3 ved rundt 3.5k rpm, og synker til rundt 0.9 opp mot 6k rpm.
Så da har jeg tenkt som følger: Hvorfor skru på noe som fungerer?
Nå har jeg ikke stort valg derimot, og har begynt demonteringen av den gamle turboen. Den turbotrykksregulatoren du linket til virket lovende, og ikke for dyr. Men man får vel hva man betaler for

Litt offtopic: Kan du foresten fortelle meg om
denne vil passe til saaben. Er "linjär" det samme som progressiv?
Takk for svar=) Nå er det bare å få løs den siste bolten ned til venstre på eksosmanifolden.. ekkel liten sak den der.
Re: Kapysssj! ..og så ble det kveld
Lagt inn: 19 aug 2006, 16:25
av Ronny_N169
Rufati skrev:TT N12 skrev:Når man skal legge inn bilder så er det en fordel om de er på maks 800x600
Jupp, beklager den der. De er forandret.
gul900_N169 skrev:Rufati skrev:Missforstå meg riktig her, hehe. Komplett WG er montert på turboen, men det er ikke noen slange mellom turbo og trykklokken på WG. Der jeg isåfall skulle satt en kran.
En eller annen trykkregulering burde du jo ha. Om turboen ladder helt "fritt" uten regulering, er det bare flaks at ikke motoren raser helt. Kjøp f.eks en
sånn for å kunne stille trykket (ned), eller mye bedre, montèr Saabs eget APC system
Raser helt sier du, hva i motoren kan briste egentlig? For lite bensin i forhold til luft og smelta stempler som resultat? Jeg vet skummelt lite om APC systemet og dets oppbygging. Hvordan det jobber sammen med elektronikken osv. Det pluss at dette er min første turbobil gjør at jeg ikke er blandt de skarpeste kvinene i skuffen å tørr å begynne på et slikt prosjekt.
Da jeg kjøpte bilen lugget den forferdelig ved rundt 1 bars trykk, som om noe kuttet bensin eller en slags tenningsforskyvning, men dette ga seg etter at jeg byttet toppakningen i fjor høst. Kanskje tenningsjusteringen gjorde susen. Men nå har den fungert utmerket i ca 1 år, og har laddet på rundt 1.3 ved rundt 3.5k rpm, og synker til rundt 0.9 opp mot 6k rpm.
Så da har jeg tenkt som følger: Hvorfor skru på noe som fungerer?
Nå har jeg ikke stort valg derimot, og har begynt demonteringen av den gamle turboen. Den turbotrykksregulatoren du linket til virket lovende, og ikke for dyr. Men man får vel hva man betaler for

Litt offtopic: Kan du foresten fortelle meg om
denne vil passe til saaben. Er "linjär" det samme som progressiv?
Takk for svar=) Nå er det bare å få løs den siste bolten ned til venstre på eksosmanifolden.. ekkel liten sak den der.
Flaks at den ikke raser sa jeg vel

Men 1,3bar med senking til 0,9 bar@6000rpm er vel forsåvidt ikke all verden. Kanskje du nå setter inn en friskere turbo som klarer >1,5bar (det bør en frisk en gjøre) og det har du orginalt ikke bensin til. APC er ett enkeltstående system som overvåker motorens tendenser til knakking og senker ladetrykket-> redder motoren. En lineær bensintrykkregulator (BTR) har du orginalt, dvs 1 bar ladetrykk gir 1 bar høyere bensintrykk. En progressiv BTR gir høyere bensintrykk, dvs en prog. BTR 1:1,2 gir 1,2bar høyere bensintrykk ved 1 bar ladetrykk. Lykke til med turbobyttet, og passerer ladetrykket 1,5bar, slipp gassen

Lagt inn: 19 aug 2006, 18:23
av Rufati
Fant feilen:
Det må vel kan kalles en fatal error.
Så var det bare å begynne å skruve da. Jeg vet hva denne dagen gikk med på vertfall. 4 timer tok jobben. Her er ny og gammel turbo:
Og tilslutt på plass med snellen:
Prøvekjøringen gikk greit, og for sikkerhets skyld slapp jeg opp når jeg rundet 1 bar, som forøverig gikk akkurat like bra som før utifra det jeg kjente:)
Puuh! Nå blir det noen pils før jeg avslutter dagen med Seigmen på Steinkjerfestivalen!