Side 1 av 2
Ng 900 2.0T 97" trenger ny gearkasse hvilke passer?
Lagt inn: 18 aug 2006, 18:16
av turban
Gearkassa begynner å synge på siste værs nå, jeg er derfor på utkikk på en ny kasse, gjerne en kasse som ikke er like langbeint som den orginale. Jeg lurer derfor på hvilke kasser som passer.
passer f.eks. FM57-505? tåler denne mere deng i og med at den sitter i 93 turbo DIESEL?
Finnes det andre kasser som tåler deng uten store modifikasjoner
Mvh.
Turban
Re: Ng 900 2.0T 97" trenger ny gearkasse hvilke passer?
Lagt inn: 18 aug 2006, 18:52
av Tor N12
turban skrev:Gearkassa begynner å synge på siste værs nå, jeg er derfor på utkikk på en ny kasse, gjerne en kasse som ikke er like langbeint som den orginale. Jeg lurer derfor på hvilke kasser som passer.
passer f.eks. FM57-505? tåler denne mere deng i og med at den sitter i 93 turbo DIESEL?
Finnes det andre kasser som tåler deng uten store modifikasjoner
Mvh.
Turban
Kan lite om kassene til ng900 men du skal i allefall ikke ha diesel-kassa om du ikke vil ha en som er fryyyktelig langbeint;)
Lagt inn: 19 aug 2006, 16:01
av turban
Hvilke kasser er det isåfall som har et tettere register, syntes org. kassa er alt for langbeint. Kunne kanskje fungert med org. kassa hvis Tyskland hadde vært hjemstedet mitt, men nå bor jeg riktignok i Norge så en tett girkasse hadde vært tingen.
Har en kasse for hånden nå, utvekslingen er på 3,82, noen som kan forklare meg forholdene med tallene??
Takker for alle svar!
Mvh.
Turban
Lagt inn: 19 aug 2006, 19:45
av Saab900STCR
Vill du ha tätare register så bör du välja en kasse från en bil med sugmotor!
Mvh
Lagt inn: 19 aug 2006, 20:14
av Ingvar N629
Er ikke 2-litern kjent for å veldig lang utveksling? Iallfall de eldste. Mener 2,3 sugemotoren har kortere utveksling.
Lagt inn: 20 aug 2006, 00:21
av turban
Hva menes egentlig med verdien på utvekslinga. Sliter litt med å sette det i forhold til noe.
Lurer også på om FM57 505 kassa passer, sitter orginalt i og93 2.2 tid, det sitter en FM55 505 orginalt i min.
Mvh.
Turban
Lagt inn: 20 aug 2006, 03:47
av Saab900STCR
Verdien som står på kassa är slutväxelns utväxling i förhållande till motorvarvet på högsta växeln.
FM55 505 är Saabs eget nummer på kassa.
Inom GM knoncernen heter den egentligen F25 och sitter i många andra bilar från GM.
Mer info finns under FAQ för Ng900/9-3, men det är bara medlemar som har tillgång dit!
Bara ännu en fördel att bli medlem!
Mvh
Lagt inn: 21 aug 2006, 06:41
av turban
Giroen ligger foran meg ja... har bare ikke fått fingeren ut av det stedet der sola aldri skinner

.
Lurer forsatt på om FM57-505 kassa passer på 900se 2.0t, trenger å vite det i dag, da det er idag/morgen den evt. blir kjøpt.
Prøver å regne ut hastighet ved 1000rpm utv. 3.82
1000rpm*60min = 60000 rph Runder i timen inn til gearkasse
60000/3,82 = 15706.8 rph Runder i timen ut av gearkasse
(18*2,54)*3,14 = 1,435 m Hjulomkrets i meter
1,435/1000 = 0,001435 km Hjulomkrets i km
15706.8*0,001435 =
22,5 km/t
Mvh.
Turban
Lagt inn: 21 aug 2006, 08:49
av Ingvar N629
Regnestykket ser rett ut. 22 km/t er ikke så høyt at det gjør noe.
Lagt inn: 21 aug 2006, 10:27
av Saab900STCR
Den ska passa!
Mvh
Lagt inn: 21 aug 2006, 12:17
av Tor N12
Noe jeg ikke får med meg her??
Ser ikke at dere tar høyde for den totale utvekslingen.... det aktuelle giret må jo taes med....
Saab har vel ingen kasser med så lav hastighet som det der i femte gir...
Slik jeg skjønner det så er det utvekslingstallet kun på selve diffen.
Lagt inn: 21 aug 2006, 12:51
av Børre N17
Jeg har nå hatt en slik 9-3 2,2 TiD, og på tomgang (~1000rpm) i femte gir gikk den da over 40km/t mener jeg å huske.

Lagt inn: 21 aug 2006, 13:20
av Tor N12
Børre N17 skrev:Jeg har nå hatt en slik 9-3 2,2 TiD, og på tomgang (~1000rpm) i femte gir gikk den da over 40km/t mener jeg å huske.

Ja.. Diesel-kasser har jo lengre utveksling... På den gule så har vi vel 55km/t på 1000rpm i sjette gir... Helt håpløst for banekjøring men fryktelig økonomisk på langkjøring, 135km på 2250rpm
Lagt inn: 21 aug 2006, 15:19
av turban
Hvilke kasser er da å anbefale, som passer.
Mvh.
Turban
Lagt inn: 21 aug 2006, 17:54
av Ingvar N629
TT N12 skrev:Noe jeg ikke får med meg her??
Ser ikke at dere tar høyde for den totale utvekslingen.... det aktuelle giret må jo taes med....
Saab har vel ingen kasser med så lav hastighet som det der i femte gir...
Slik jeg skjønner det så er det utvekslingstallet kun på selve diffen.
Selvsagt har du rett, så meg blind på at selve regnestykket så riktig ut, og hadde 3,82 vært total utveksling, hadde det jo vært riktig..
Formelen ser iallfall sånn ut:
Hastighet=
Rpm*0,06*Dekkets omkrets i meter
Total utveksling
Total utveksling får du ved å multiplisere sammen utvekslingen på giret du vil regne ut farten på, utveksling på diffen og evt primæren.
EDIT: Håpløst å skrive inn den formelen så den ser OK ut, men regner med dere skjønner at understrekinga skal være brøkstrek..
EDIT 2: På og900 er det iallfall sånn at primæren ikke regnes inn i total utveksling på 5. gir.