Spørsmål om Saab 9-3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
AJF
Innlegg: 13
Registrert: 20 aug 2006, 18:59

Spørsmål om Saab 9-3

Legg inn av AJF » 20 aug 2006, 19:15

Hei

Vurdere og anskaffe meg en Saab 9-3 turbo ca 2000modell (2l, 154hk) da jeg trenger bil med litt plass og samtidig ønsker litt pulver til en fornuftig pris

Siden jeg er uerfaren med Saab lurer jeg på hva jeg bør se på/tenke på i forhold til denne modellen, hvilke svakheter har den?

I tilleg har jeg noen konkrete spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg:
Hva er skifteintervall på reg.reim og vannpumpe?
Har hørt om noen sabb som har problemer med forkalkning i oljesytemet, er det et problem på motoren i denne bilen?
Hvilke slitedeler bør være byttet på en bil som har kjørt ca 120000km? Hva kan jeg forvente at må byttes på de neste 30000km??
Er det mulig å ettermontere tilhengerfeste på disse bilen uten å bruke et "halvt statsbudsejett" ?
Hvordan er plassen i bagasjerommet med tanke på barnevogn?
Hva er ca benisinfrobruk på 2l turboen (154Hk)?
Har sett i noen annonser at noen annonsere med at det er sports pakke på bilen, hva innebærer dette?

Takknemlig for alle svar :D
Sist redigert av AJF den 21 aug 2006, 00:53, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: Spørsmål om Sabb 9-3

Legg inn av KongerudN344 » 20 aug 2006, 19:53

For det første så staves det S-A-A-B og ikke Sabb...

Bilen har regkjede som i utgangspunktet ikke skal skiftes.

Når det gjelder disse forkalkningene, kalt oil sludge, så er det andre som kan mer enn meg om det, men dette er et problem som er mest utbredt på SAAB 9-5. Men man skal jo alltid være nøye med at alle servicer er fulgt på en såpass ny bil. Spesielt viktig er det med oljeskift. Søk på forumet finnes MASSE info.

Når det gjelder deler som bør være byttet så er det vel først og fremst bremser jeg tenker på, i alle fall hadde NG900 dårlige bremser, sjekk spesielt håndbrems. Ellers bør vel foringer, dempere og fjærer holde en stund til.

Når det gjelder plass så har jeg ikke prøvd med barnevogn, men generelt vil jeg si at det er veldig god plass i denne bilen. I tillegg har man jo mulighet til å dele baksetet og legge det ned sånn man ønsker, noe dustete patent, men det funker.

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Spørsmål om Sabb 9-3

Legg inn av oddi N108 » 20 aug 2006, 20:07

AJF skrev:Hei
Hei.
Ikke glem at du får chippa bilen til litt over 200 hk for ca 7000 kr!:) Men bilen er vel ganske "mykt" satt opp, så litt avstivinger her&der i form av fjærer, dempere og kanskje foringer er vel og anbefalle. Når det gjelder oil sludge er vel dette et problem kun relatert til 9-5.

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 20 aug 2006, 20:22

Bensinpumpa har en tendens til å gå ca 120000km, ellers er det tut & kjør. Har selv hatt en 9-3 med den motoren, den tåler juling.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
KarsteN536
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 673
Registrert: 13 aug 2005, 01:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av KarsteN536 » 20 aug 2006, 20:31

Jeg har en 9-3 og baggasjerommet sluker barnevogner og barnesykler. Det er gigantisk og du blir overrasket over hvor mye du får nedi. Jeg hadde tidligere en Golf stasjonsvogn og kan trygt å si at Saaben tar mer baggsje. I tillegg er det igjen god plass til passasjer (Jeg regner med du ser etter 5 dør?)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Spørsmål om Sabb 9-3

Legg inn av Ingvar N629 » 20 aug 2006, 22:31

AJF skrev:
Har hørt om noen sabb som har problemer med forkalkning i oljesytemet, er det et problem på motoren i denne bilen?
Den dagen "oljesystemet" kalker igjen tror jeg det er værre ting å bekymre seg for, som f eks snø i hæl**.

Men fra spøk til revolver, kjøp bilen hvis den er velholdt, det er en bra bil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
AJF
Innlegg: 13
Registrert: 20 aug 2006, 18:59

Legg inn av AJF » 21 aug 2006, 01:03

Takk for nyttige svar! Har rettet opp den stygge "trykkleifen" min i første post :oops:

Fortsatt intressert i tibakemldinger rundt denne bilen og de spørsmålene jeg listet i første posten min i denne tråden, om noen sitter på info som ennå ikke har kommet frem.

bilen jeg vurdere sies å være en Sport utgave med orginalt sportsunderstell og stabstag i motorrom, noen som kjenner til dette understellet kontra det som sitter på standard 9-3, Senker det, stivere dempere???

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 aug 2006, 08:57

Den har kanskje sportpakke? I så fall er det en del ekstra utstyr på den, skinnratt bl. a. Sportsunderstellet senker litt, og gjør den litt stivere, hvor mye det senker er det sikkert noen andre som vet.

154hk vil forresten si T5-motor, og ikke T7 som har oil-sludge problemene som nok var de du har hørt om (uansett stort sett et problem på 9-5). Problemet er ikke-eksisterende på T5-motorene, og den motoren er dessuten mye mer holdbar, bedre stempler og råder bl. a. Mange som trimmer T7 bytter til de eldre T5-stemplene.

Og et kjempetips; kjøper du bilen, så meld deg inn i klubben!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar