Side 1 av 1
Spørsmål om Saab 9-3
Lagt inn: 20 aug 2006, 19:15
av AJF
Hei
Vurdere og anskaffe meg en Saab 9-3 turbo ca 2000modell (2l, 154hk) da jeg trenger bil med litt plass og samtidig ønsker litt pulver til en fornuftig pris
Siden jeg er uerfaren med Saab lurer jeg på hva jeg bør se på/tenke på i forhold til denne modellen, hvilke svakheter har den?
I tilleg har jeg noen konkrete spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg:
Hva er skifteintervall på reg.reim og vannpumpe?
Har hørt om noen sabb som har problemer med forkalkning i oljesytemet, er det et problem på motoren i denne bilen?
Hvilke slitedeler bør være byttet på en bil som har kjørt ca 120000km? Hva kan jeg forvente at må byttes på de neste 30000km??
Er det mulig å ettermontere tilhengerfeste på disse bilen uten å bruke et "halvt statsbudsejett" ?
Hvordan er plassen i bagasjerommet med tanke på barnevogn?
Hva er ca benisinfrobruk på 2l turboen (154Hk)?
Har sett i noen annonser at noen annonsere med at det er sports pakke på bilen, hva innebærer dette?
Takknemlig for alle svar

Re: Spørsmål om Sabb 9-3
Lagt inn: 20 aug 2006, 19:53
av KongerudN344
For det første så staves det S-A-A-B og ikke Sabb...
Bilen har regkjede som i utgangspunktet ikke skal skiftes.
Når det gjelder disse forkalkningene, kalt oil sludge, så er det andre som kan mer enn meg om det, men dette er et problem som er mest utbredt på SAAB 9-5. Men man skal jo alltid være nøye med at alle servicer er fulgt på en såpass ny bil. Spesielt viktig er det med oljeskift. Søk på forumet finnes MASSE info.
Når det gjelder deler som bør være byttet så er det vel først og fremst bremser jeg tenker på, i alle fall hadde NG900 dårlige bremser, sjekk spesielt håndbrems. Ellers bør vel foringer, dempere og fjærer holde en stund til.
Når det gjelder plass så har jeg ikke prøvd med barnevogn, men generelt vil jeg si at det er veldig god plass i denne bilen. I tillegg har man jo mulighet til å dele baksetet og legge det ned sånn man ønsker, noe dustete patent, men det funker.
Re: Spørsmål om Sabb 9-3
Lagt inn: 20 aug 2006, 20:07
av oddi N108
AJF skrev:Hei
Hei.
Ikke glem at du får chippa bilen til litt over 200 hk for ca 7000 kr!:) Men bilen er vel ganske "mykt" satt opp, så litt avstivinger her&der i form av fjærer, dempere og kanskje foringer er vel og anbefalle. Når det gjelder oil sludge er vel dette et problem kun relatert til 9-5.
mvh oddi
Lagt inn: 20 aug 2006, 20:22
av Rune N35
Bensinpumpa har en tendens til å gå ca 120000km, ellers er det tut & kjør. Har selv hatt en 9-3 med den motoren, den tåler juling.
Lagt inn: 20 aug 2006, 20:31
av KarsteN536
Jeg har en 9-3 og baggasjerommet sluker barnevogner og barnesykler. Det er gigantisk og du blir overrasket over hvor mye du får nedi. Jeg hadde tidligere en Golf stasjonsvogn og kan trygt å si at Saaben tar mer baggsje. I tillegg er det igjen god plass til passasjer (Jeg regner med du ser etter 5 dør?)
Re: Spørsmål om Sabb 9-3
Lagt inn: 20 aug 2006, 22:31
av Ingvar N629
AJF skrev:
Har hørt om noen sabb som har problemer med forkalkning i oljesytemet, er det et problem på motoren i denne bilen?
Den dagen "oljesystemet" kalker igjen tror jeg det er værre ting å bekymre seg for, som f eks snø i hæl**.
Men fra spøk til revolver, kjøp bilen hvis den er velholdt, det er en bra bil.
Lagt inn: 21 aug 2006, 01:03
av AJF
Takk for nyttige svar! Har rettet opp den stygge "trykkleifen" min i første post
Fortsatt intressert i tibakemldinger rundt denne bilen og de spørsmålene jeg listet i første posten min i denne tråden, om noen sitter på info som ennå ikke har kommet frem.
bilen jeg vurdere sies å være en Sport utgave med orginalt sportsunderstell og stabstag i motorrom, noen som kjenner til dette understellet kontra det som sitter på standard 9-3, Senker det, stivere dempere???
Lagt inn: 21 aug 2006, 08:57
av Ingvar N629
Den har kanskje sportpakke? I så fall er det en del ekstra utstyr på den, skinnratt bl. a. Sportsunderstellet senker litt, og gjør den litt stivere, hvor mye det senker er det sikkert noen andre som vet.
154hk vil forresten si T5-motor, og ikke T7 som har oil-sludge problemene som nok var de du har hørt om (uansett stort sett et problem på 9-5). Problemet er ikke-eksisterende på T5-motorene, og den motoren er dessuten mye mer holdbar, bedre stempler og råder bl. a. Mange som trimmer T7 bytter til de eldre T5-stemplene.
Og et kjempetips; kjøper du bilen, så meld deg inn i klubben!