Turbotrykk justering vs chiptuning/softwaretuning
Lagt inn: 25 aug 2006, 22:00
Hei, har nettopp blitt den fornøyde eier av en 2000 modell 9-5 2.3t som i følge den gamle eieren er trimmet til 200hk.
Bilforetningen jeg kjøpte den i solgte den som 170hk og det var først når jeg pratet med den forrige eieren at jeg fikk vite at han hadde trimmet den(ikke det at det er meg i mot
).
Jeg tenkte det var greit å vite hva slags trimming han hadde brukt så jeg ringte ham og spurte, og da sa han at det var turbotrykket som var blitt justert, for å få bedre "moment". Det var vistnok en saabforhandler i Larvik som hadde gjort dette, og målt bilen til 320NM som vistnok tilsvarte 200hk. Han sa også at dette skulle føre til bedre bensinøkonomi, noe jeg lurer litt på da jeg bruker 1.2 l/mil men dette kan være grunnet min glede over å ha litt hester, så jeg kjører nok ikke helt økonomisk ennå.
Det jeg egentlig lurer på er om denne Turbotrykk justerings "trimmingen" er en tilfredstillende måte å gjøre dette på, eller om dette kan være ugunstig på noen måte, slik at jeg heller burde justere ned turbotrykket til normalt, og gå for en chiptuning/softwaretuning?
Mulig dette burde vært postet under trimmingsforumet, men jeg har søkt om medlemskap i STCN, men ikke mottatt innbetalingsgiro ennå, og har ikke tolmodighet til å vente 6-8 uker med å stille spørsmålet, så dere får ha meg unskyldt så lenge.
Bilforetningen jeg kjøpte den i solgte den som 170hk og det var først når jeg pratet med den forrige eieren at jeg fikk vite at han hadde trimmet den(ikke det at det er meg i mot

Jeg tenkte det var greit å vite hva slags trimming han hadde brukt så jeg ringte ham og spurte, og da sa han at det var turbotrykket som var blitt justert, for å få bedre "moment". Det var vistnok en saabforhandler i Larvik som hadde gjort dette, og målt bilen til 320NM som vistnok tilsvarte 200hk. Han sa også at dette skulle føre til bedre bensinøkonomi, noe jeg lurer litt på da jeg bruker 1.2 l/mil men dette kan være grunnet min glede over å ha litt hester, så jeg kjører nok ikke helt økonomisk ennå.
Det jeg egentlig lurer på er om denne Turbotrykk justerings "trimmingen" er en tilfredstillende måte å gjøre dette på, eller om dette kan være ugunstig på noen måte, slik at jeg heller burde justere ned turbotrykket til normalt, og gå for en chiptuning/softwaretuning?
Mulig dette burde vært postet under trimmingsforumet, men jeg har søkt om medlemskap i STCN, men ikke mottatt innbetalingsgiro ennå, og har ikke tolmodighet til å vente 6-8 uker med å stille spørsmålet, så dere får ha meg unskyldt så lenge.