9-5 rykker ved rulling/konstant fart
Moderator: Moderatorer
9-5 rykker ved rulling/konstant fart
Heisann.
Jeg har nylig kjøpt en Saab 9-5 99' modell. Bilen hadde stått i rundt en måned da jeg fikk den fordi eieren hadde allerede ny bil. Jeg regnet med at dette var grunnen til litt napping (ikke kraftig, men mer enn nok til at det irriterer meg grundig).
Etter at jeg fikk den i hus brukte jeg opp bensinen som var på tanken og fyllte opp med 95 oktan pluss en STP dyserens. Problemet vedvarte så jeg tenkte jeg skulle prøve 98 oktan og pluggskifte, men uten hell.
(Forrige service var for 20.000km siden)
Jeg har prøvd så godt jeg kan å finne ut når den napper, men har ikke klart å finne noe bestemt mønster bortsett fra når jeg ruller uten å gi gass eller gir konstant gass (tror aldri det har skjedd under akselerering). Jeg har enda ikke kjørt lenger enn et par mil av gangen, men dette burde vel holde til at motoren kvalifiseres som "varm"?
Jeg har kunnet kjøre til en kamerat uten å merke noe som helst til det, men på den korte turen til jobben kjenner jeg det så godt som hver dag.
Spør meg gjerne om det er noe jeg har glemt å skrive.
Har dere noen tips til hvor feilen kan ligge?
Jeg har nylig kjøpt en Saab 9-5 99' modell. Bilen hadde stått i rundt en måned da jeg fikk den fordi eieren hadde allerede ny bil. Jeg regnet med at dette var grunnen til litt napping (ikke kraftig, men mer enn nok til at det irriterer meg grundig).
Etter at jeg fikk den i hus brukte jeg opp bensinen som var på tanken og fyllte opp med 95 oktan pluss en STP dyserens. Problemet vedvarte så jeg tenkte jeg skulle prøve 98 oktan og pluggskifte, men uten hell.
(Forrige service var for 20.000km siden)
Jeg har prøvd så godt jeg kan å finne ut når den napper, men har ikke klart å finne noe bestemt mønster bortsett fra når jeg ruller uten å gi gass eller gir konstant gass (tror aldri det har skjedd under akselerering). Jeg har enda ikke kjørt lenger enn et par mil av gangen, men dette burde vel holde til at motoren kvalifiseres som "varm"?
Jeg har kunnet kjøre til en kamerat uten å merke noe som helst til det, men på den korte turen til jobben kjenner jeg det så godt som hver dag.
Spør meg gjerne om det er noe jeg har glemt å skrive.
Har dere noen tips til hvor feilen kan ligge?
- Saab 9-5 2.0T (1999) ca. 125.000km


- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Er disse de har på Biltema brukbare eller bør jeg gå for noe annet?
En liten opplysning til for å prøve å sirkle inn problemet:
Jeg kommer tilbake fra en tur på ca. 10km. På veien ut rykket den litt som vanlig. Bilen sto i ca. 50 minutter før jeg kjørte samme vei tilbake, men nå uten rykking. Kan varme være et poeng med pluggproblemet?
En liten opplysning til for å prøve å sirkle inn problemet:
Jeg kommer tilbake fra en tur på ca. 10km. På veien ut rykket den litt som vanlig. Bilen sto i ca. 50 minutter før jeg kjørte samme vei tilbake, men nå uten rykking. Kan varme være et poeng med pluggproblemet?
- Saab 9-5 2.0T (1999) ca. 125.000km


- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Som de sier her, er det kun NGK som gjelder. TT foreslår NGK bcpR7-es .
Saab er veldig "følsomme" når det gjelder tennplugger. Det er ikke få som har hatt fjuskeproblemer p.g.a. feil plugger. Så jeg tror nok de fleste her (inkludert undertegnede) vil anbefale å montere disse pluggene i stedet for de du nå har, og så ta det derfra
Saab er veldig "følsomme" når det gjelder tennplugger. Det er ikke få som har hatt fjuskeproblemer p.g.a. feil plugger. Så jeg tror nok de fleste her (inkludert undertegnede) vil anbefale å montere disse pluggene i stedet for de du nå har, og så ta det derfra

- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Charisma skrev:Er disse de har på Biltema brukbare eller bør jeg gå for noe annet?
Din modell skal ha BCPR7ES-11. Du kan også trygt kjøpe BCPR7ES det er samme pluggen, men da må du justere stiftgapet til 1.1mm selvSaabene skal ha NGK !!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Hvis problemet er løst ved å skifte pluggene, er jo saken svært enkel.
Jeg vet ikke om det gjelder for din bil, men jeg vet at det var problemer som du beskriver på 9-5 1999-modell.
Min far har en slik bil som han kjøpte ny. Den hadde akkurat dette problemet, kort tid etter at den ny. Den gjorde saab-verkstedet mye forskjellig med for å få den i orden.
Det som til slutt gjorde at det ble orden på motoren, var at ventilene ble skiftet. De hevdet at på det første modellene av 9-5 hadde man ventiler som var for "trang" og sotet seg for lett til. Årsaken til problemet var altså at ventilene ble tilsotet.
Etter ventilskiftet gikk bilen helt fint.
De hevdet også at problemet ble verre når man kjørte på 95 oktan, 98 oktan sotet mindre til.
Men ventilskift er omfattende, så jeg hevder ikke at det må gjøres her, bare nevner at det måtte gjøre på en slik bil.
Jeg vet ikke om det gjelder for din bil, men jeg vet at det var problemer som du beskriver på 9-5 1999-modell.
Min far har en slik bil som han kjøpte ny. Den hadde akkurat dette problemet, kort tid etter at den ny. Den gjorde saab-verkstedet mye forskjellig med for å få den i orden.
Det som til slutt gjorde at det ble orden på motoren, var at ventilene ble skiftet. De hevdet at på det første modellene av 9-5 hadde man ventiler som var for "trang" og sotet seg for lett til. Årsaken til problemet var altså at ventilene ble tilsotet.
Etter ventilskiftet gikk bilen helt fint.
De hevdet også at problemet ble verre når man kjørte på 95 oktan, 98 oktan sotet mindre til.
Men ventilskift er omfattende, så jeg hevder ikke at det må gjøres her, bare nevner at det måtte gjøre på en slik bil.
NKG pluggene sitter nå i, men den leie rykkingen er der fortsatt 
Har dere noen andre tips som ikke involverer verksted (om dere ikke har det så har jeg jo ikke noe valg, men er det noe jeg kan klare selv så prøver jeg gjerne det først
). Siden det nesten 100% sikkert forsvinner om jeg akselererer så håper og tror jeg ikke at det er problemet Aero1990 nevnte da tette ventiler er like tette om jeg gir gass eller ikke?

Har dere noen andre tips som ikke involverer verksted (om dere ikke har det så har jeg jo ikke noe valg, men er det noe jeg kan klare selv så prøver jeg gjerne det først

- Saab 9-5 2.0T (1999) ca. 125.000km

