9-5 rykker ved rulling/konstant fart

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Charisma
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 18 aug 2006, 18:53
Sted: Oslo

9-5 rykker ved rulling/konstant fart

Legg inn av Charisma » 30 aug 2006, 15:01

Heisann.

Jeg har nylig kjøpt en Saab 9-5 99' modell. Bilen hadde stått i rundt en måned da jeg fikk den fordi eieren hadde allerede ny bil. Jeg regnet med at dette var grunnen til litt napping (ikke kraftig, men mer enn nok til at det irriterer meg grundig).

Etter at jeg fikk den i hus brukte jeg opp bensinen som var på tanken og fyllte opp med 95 oktan pluss en STP dyserens. Problemet vedvarte så jeg tenkte jeg skulle prøve 98 oktan og pluggskifte, men uten hell.
(Forrige service var for 20.000km siden)

Jeg har prøvd så godt jeg kan å finne ut når den napper, men har ikke klart å finne noe bestemt mønster bortsett fra når jeg ruller uten å gi gass eller gir konstant gass (tror aldri det har skjedd under akselerering). Jeg har enda ikke kjørt lenger enn et par mil av gangen, men dette burde vel holde til at motoren kvalifiseres som "varm"?

Jeg har kunnet kjøre til en kamerat uten å merke noe som helst til det, men på den korte turen til jobben kjenner jeg det så godt som hver dag.

Spør meg gjerne om det er noe jeg har glemt å skrive.

Har dere noen tips til hvor feilen kan ligge?
- Saab 9-5 2.0T (1999) ca. 125.000km

Bilde

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 30 aug 2006, 17:03

Har du brukt orginale NGK-plugger når du skiftet?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Charisma
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 18 aug 2006, 18:53
Sted: Oslo

Legg inn av Charisma » 30 aug 2006, 18:13

Det gjorde jeg ikke. Det burde jeg kanskje gjort siden du spør?
- Saab 9-5 2.0T (1999) ca. 125.000km

Bilde

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 aug 2006, 18:20

Ja. Bruk alltid NGK-pluggar på SAAB.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 30 aug 2006, 18:34

Japp... Saabene skal ha NGK !! Og på biler med tennkassett er det viktig at det er R-plugger f.eks bcpR7-es
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Charisma
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 18 aug 2006, 18:53
Sted: Oslo

Legg inn av Charisma » 30 aug 2006, 21:00

Er disse de har på Biltema brukbare eller bør jeg gå for noe annet?


En liten opplysning til for å prøve å sirkle inn problemet:

Jeg kommer tilbake fra en tur på ca. 10km. På veien ut rykket den litt som vanlig. Bilen sto i ca. 50 minutter før jeg kjørte samme vei tilbake, men nå uten rykking. Kan varme være et poeng med pluggproblemet?
- Saab 9-5 2.0T (1999) ca. 125.000km

Bilde

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 30 aug 2006, 21:05

Som de sier her, er det kun NGK som gjelder. TT foreslår NGK bcpR7-es .

Saab er veldig "følsomme" når det gjelder tennplugger. Det er ikke få som har hatt fjuskeproblemer p.g.a. feil plugger. Så jeg tror nok de fleste her (inkludert undertegnede) vil anbefale å montere disse pluggene i stedet for de du nå har, og så ta det derfra :)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 30 aug 2006, 21:10

Charisma skrev:Er disse de har på Biltema brukbare eller bør jeg gå for noe annet?
Saabene skal ha NGK !!
Din modell skal ha BCPR7ES-11. Du kan også trygt kjøpe BCPR7ES det er samme pluggen, men da må du justere stiftgapet til 1.1mm selv
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Charisma
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 18 aug 2006, 18:53
Sted: Oslo

Legg inn av Charisma » 30 aug 2006, 22:07

Mener du med å quote meg at Biltema har disse pluggene? (BCPR7ES-11. Tror ikke jeg vil begynne å bøye til selv på noe så viktig :))
- Saab 9-5 2.0T (1999) ca. 125.000km

Bilde

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 30 aug 2006, 22:14

Han mente nok ikke det (for det har de ikke) :) Men jeg mener at Meca bl.a. har de. (Vær forberedt på litt høyere pris enn Biltema sine ;))

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 30 aug 2006, 22:26

Hvis problemet er løst ved å skifte pluggene, er jo saken svært enkel.

Jeg vet ikke om det gjelder for din bil, men jeg vet at det var problemer som du beskriver på 9-5 1999-modell.

Min far har en slik bil som han kjøpte ny. Den hadde akkurat dette problemet, kort tid etter at den ny. Den gjorde saab-verkstedet mye forskjellig med for å få den i orden.

Det som til slutt gjorde at det ble orden på motoren, var at ventilene ble skiftet. De hevdet at på det første modellene av 9-5 hadde man ventiler som var for "trang" og sotet seg for lett til. Årsaken til problemet var altså at ventilene ble tilsotet.

Etter ventilskiftet gikk bilen helt fint.

De hevdet også at problemet ble verre når man kjørte på 95 oktan, 98 oktan sotet mindre til.

Men ventilskift er omfattende, så jeg hevder ikke at det må gjøres her, bare nevner at det måtte gjøre på en slik bil.

Brukeravatar
aero01
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 02 aug 2005, 01:00
Sted: Klæbu

Legg inn av aero01 » 31 aug 2006, 16:04

TT N12 skrev:Japp... Saabene skal ha NGK !! Og på biler med tennkassett er det viktig at det er R-plugger f.eks bcpR7-es
Hvis det ikke står i rett plugger vil tennkasetten HELT sikkert gå fyken før eller siden...

Brukeravatar
Charisma
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 18 aug 2006, 18:53
Sted: Oslo

Legg inn av Charisma » 31 aug 2006, 16:29

Eirik N396 skrev:Han mente nok ikke det (for det har de ikke) :) Men jeg mener at Meca bl.a. har de. (Vær forberedt på litt høyere pris enn Biltema sine ;))
Kjøpte på Mekonomen i stad. Etter middag skal de i bilen. Håper jeg slipper det du nevnte Aero1990
- Saab 9-5 2.0T (1999) ca. 125.000km

Bilde

Brukeravatar
Charisma
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 18 aug 2006, 18:53
Sted: Oslo

Legg inn av Charisma » 01 sep 2006, 15:43

NKG pluggene sitter nå i, men den leie rykkingen er der fortsatt :(

Har dere noen andre tips som ikke involverer verksted (om dere ikke har det så har jeg jo ikke noe valg, men er det noe jeg kan klare selv så prøver jeg gjerne det først ;) ). Siden det nesten 100% sikkert forsvinner om jeg akselererer så håper og tror jeg ikke at det er problemet Aero1990 nevnte da tette ventiler er like tette om jeg gir gass eller ikke?
- Saab 9-5 2.0T (1999) ca. 125.000km

Bilde

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 01 sep 2006, 17:19

Er bilen trimmet??
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar