Side 1 av 1

Prosjekt 93b ??

Lagt inn: 27 des 2003, 15:42
av Kristian N70
Har for tiden planer om å hente en `58 mod 93b fra nordnorge som en onkel av meg har hatt i noen tiår. Bilen er komplett, så å si uten rust, strøken krom, original lakk, bakvendtdører og totakter :D .

Bilen ble gitt bort for ca 7år siden mot at den skulle pusses opp til original stand. Dette ble kun påbegynnt, så han hentet bilen tilbake, og nå er det min tur...

Det jeg lurer på er om noen sitter på bilder, teknisk informasjon, hva som helst egentlig om denne bilen, og lagt det ut her eller via mail, hadde jeg vært storfornøyd.

En annen ting er lagringsplass, hvis noen i nærheten av Oslo har plass til bilen et tørt sted så kan jeg være interresert i det!!

MVH Kristian

Re: Prosjekt 93b ??

Lagt inn: 27 des 2003, 17:19
av Hjelle, N6
Kristian N70 skrev:Har for tiden planer om å hente en `58 mod 93b fra nordnorge som en onkel av meg har hatt i noen tiår. Bilen er komplett, så å si uten rust, strøken krom, original lakk, bakvendtdører og totakter :D .

Bilen ble gitt bort for ca 7år siden mot at den skulle pusses opp til original stand. Dette ble kun påbegynnt, så han hentet bilen tilbake, og nå er det min tur...

Det jeg lurer på er om noen sitter på bilder, teknisk informasjon, hva som helst egentlig om denne bilen, og lagt det ut her eller via mail, hadde jeg vært storfornøyd.

En annen ting er lagringsplass, hvis noen i nærheten av Oslo har plass til bilen et tørt sted så kan jeg være interresert i det!!

MVH Kristian
Det virkar ihvertfall ut til at du får deg ein bra jobb... ;)
Reknar med det vert 110% originalrenovering?
Tja, kva kan gi av info om 93B?
Nytt på M58 var for det fysste at modellen vart heitandes 93B sidan det vart monge forandringar iforhold til den orginale 93:an. For det fysste fikk 93B M58 heil frontrute. Pilene på dørstolpen forsvann og vart erstatta av blinkers. Det vart også betra i forhold til tjuveri, då en la ein armert kabel frå tennspolen til tendingslåsen. Det vart innført sjølvblanding av bensin/olje, oljeprosenten gikk ned frå 4 til 3%. Feste for sikkerheitsbelte framme vart standard, baksetet var regulerbart i høgda.
Chassisnummer på ein M58 skal vere 36751 til 49800.

Motormessigt reknar eg med at den hadde same maskin som tidligare 93:or, med den vanlige 3cyl 2-taks motoren på 748ccm/33hk ved 4200rpm og 38hk ved 5000rpm. Dreiemomentet er saftige 68Nm ved 3000rpm og 70Nm ved 2000rpm. Forgassaren var ein Solex 40 AI og elektrisk bensinpumpe.

Dette er iflg. Motorhistoriskt Magasin 3/97, so eg er ingen ekspert på området om nokon skulle gå i den fella og tru det.
Står ein del meir tekniske data på M56 93, om det er interesant kan du få tilsendt meir på epost.
Ang. tekniske spørsmål er vel GSV rette folket og spørre, om eg ikkje huskar feil er vel det nokre GSV-karar som lurkar her på forumet også.

Kan sikkert spa fram meir info frå andre bøker eg har, muligens er der også bilder av bilen.

Lagt inn: 27 des 2003, 17:57
av Kristian N70
Takker så mye foreløpig!
Det blir selvfølgelig originalrenovering ja!

Lagt inn: 27 des 2003, 18:37
av Rune N35
Se også http://www.saabklubben.com ! Mye info hos noen av de gutta på anslagstavlan der..

Dette blir bra Kristian! Hadde jeg bare hatt tid så skulle jeg satt i stand den '62 96'n som står her også.

Lagt inn: 27 des 2003, 23:10
av Mortimer-N18
Det er flere GSV karer som har peiling på dette her ja. Jeg har selv to kamerater som kanskje kan kalles mekanikere/eksperter på det fagområdet da de har/har hatt diverse eksemplarer av denne type bil. Jeg skal finne fram mailadressene til de så kan du maile med de og høre. De har garantert de svarene du måtte lete etter :)

Lagt inn: 28 des 2003, 22:40
av Kristian N70
Dette høres glimrende ut folkens!
Godt å vite at man kan spørre litt rundtomkring! :D

Transport fra Mo i Rana er på gang det og, "svigerfar" jobber i Linjegods, så han skulle sjekke om noen kunne tatt med bilen nedover. Uansett blir det ikke før om tidligst en måneds tid.

Det eneste som gjenstår nå egentlig er et sted å lagre bilen, tar jo forsåvidt ikke så stor plass for jeg tar med meg bit for bit til Oslo.
Et sted å få skrudd sammen hele greia tar jeg senere.

Dette blir et langtidsprosjekt, så det tar nok en god stund før den får rulle fritt igjen.

Skal prøve å få skaffet noen bilder av bilen, så får jeg se om jeg har nok EDB kunnskaper til å få lagt ut bilder her...

Fortsatt god kveld!

Lagt inn: 06 jan 2004, 11:07
av Morten S.
Hei, som formann i Gammalsaabens Venner sitter jeg på mange kontakter + tilgang på delekataloger, servicehåndboker m.m. :D

Kan kontaktes på formann@gsv.no eller strandmo@online.no
Vært inne på http://www.gsv.no

Har selv en 93f 1960

Morten Strandmoe

Lagt inn: 06 jan 2004, 11:38
av Kristian N70
Høres veldig bra ut, nå kan det se ut som om det ordner seg med lagringsplass via et klubbmedlem. Så da er det meste egentlig i orden, trenger bare litt tid og kroner... :oops:

Lagt inn: 11 jul 2005, 13:24
av Morten N106
og i serien "Morten drar frem gamle tråder" ....

Hvordan går prosjektet? :D Kjører du 93B til STCN treff i år? :D

Lagt inn: 11 jul 2005, 14:02
av Kristian N70
Det blei ikke så mye av....

Litt for lite tid og penger er roten til mye dritt....

Er visst en kar i nord som har den nå for oppussing, så den er ikke død :)