Ny bil nye muligheter for overkill 9000.
Lagt inn: 04 sep 2006, 16:27
Ok. Da er bilen funnet. Et strøkent eksemplar av en Saab 9k som er helt lik forrige 9k jeg hadde. Forskjellen er bare lysere grått interiør og pusser på bakruta. Planene begynner å bli klare, og nå skal det bli grommere motor og utseende enn forrige 9k som brant i desember 99. Den gangen var det 315-320 hk i to komma tre litern med orginale 170 gamp.
Første steg er å få skifta til en omprogramert hjerne, oljekjøler på girkasse, oppgradering av wastegate til 10 kilos, oppgradert bensintrykksregulator og kraftigere bensinpumpe. Vanninsprut og kraftigere dump ventil vil det også bli. Dette alene vil gi meg rundt 230 - 240 gamper. Kommer litt ann på hvor høyt ladetrykk jeg kjører på, og hva jeg får Abbott Racing til og gjøre for meg denne gangen.
Har planer om lystgass, men tror ikke det kommer før på tredjesteg eller alldri. Det er en jævlig stor belastning på motor. Det jeg vet om steg to og tre er at jeg skal porte toppen og sette på større ventiler samt foreta ett tubobytte til et Mitsubishi agregat med en enda hardere wastegate. På den måten kan man lettere kontrollere og holde momentet nede på turtallskalaen. Vil nok tro at det kommer inn ei grommere girkasse også på steg 3, men fortsatt med en egen oljekjøler på girkasse.
Karroseriet kommer jeg til å polere, selv om det strengt tatt ikke trengs da. Dette eksemplaret er såpass strøkent at det er vel som et klenodie å regne. Bakspoiler, sidekjørt og front spoler samt litt andre smådetaljer vil bli lakkert i bilens orgianle Imola Rød-farge. På med orginale skvettlapper forran og bak, justerbart understell/senkesett inkl. justerbare gule koni støtdempere. Dette skjer først.
Så etter jul og frem mot vår kommer det nok mer motor. Tenkte å forsøke meg på ca. 350 hk +, men da er det girkasse og diff det står på. Forrige 9k hadde 3 girkasse havari i løpet av halvannet år med mindre hester enn det vil bli nå. Blir dyrt det, men så hadde jeg ikke oljekjøler på girkassa heller da. Men i tillegg til oljekjøler på kassa så bør den nok forsterkes noe vil jeg tro. Andre og tredje steg er ikke helt klare enda, men det kommer etterhvert som jul nærmer seg og steg 1 er ferdig.
OBS! Når det gjelder girkasseolje og Saab. Ikke bruk den orginale olja på bilen din. Den er forferdelig dårlig, og jeg fraråder ihvertfall og bruke den på din trimma Saab. Dessuten bør alle Saaber som er motormessig oppgradert ha en oljekjøler på girkassa. Girkasse og diff hører ikke til Saabs sterke side.
Nå sitter jeg bare og gleder meg og greier ikke gjøre annet enn å tenke prosjekt 9k 2006/2007. Morro skal det bli siden jeg ikke har bygd Saab siden 98/99. Planen kan strekke seg til at bilen skal på Autofil med Tommy Rustad bak rattet. Hadde iallefall vært jævlig artig. Neste Saab treff blir jeg kanskje og se i en Imola Rød 9k. Vi snakkes.
Første steg er å få skifta til en omprogramert hjerne, oljekjøler på girkasse, oppgradering av wastegate til 10 kilos, oppgradert bensintrykksregulator og kraftigere bensinpumpe. Vanninsprut og kraftigere dump ventil vil det også bli. Dette alene vil gi meg rundt 230 - 240 gamper. Kommer litt ann på hvor høyt ladetrykk jeg kjører på, og hva jeg får Abbott Racing til og gjøre for meg denne gangen.
Har planer om lystgass, men tror ikke det kommer før på tredjesteg eller alldri. Det er en jævlig stor belastning på motor. Det jeg vet om steg to og tre er at jeg skal porte toppen og sette på større ventiler samt foreta ett tubobytte til et Mitsubishi agregat med en enda hardere wastegate. På den måten kan man lettere kontrollere og holde momentet nede på turtallskalaen. Vil nok tro at det kommer inn ei grommere girkasse også på steg 3, men fortsatt med en egen oljekjøler på girkasse.
Karroseriet kommer jeg til å polere, selv om det strengt tatt ikke trengs da. Dette eksemplaret er såpass strøkent at det er vel som et klenodie å regne. Bakspoiler, sidekjørt og front spoler samt litt andre smådetaljer vil bli lakkert i bilens orgianle Imola Rød-farge. På med orginale skvettlapper forran og bak, justerbart understell/senkesett inkl. justerbare gule koni støtdempere. Dette skjer først.
Så etter jul og frem mot vår kommer det nok mer motor. Tenkte å forsøke meg på ca. 350 hk +, men da er det girkasse og diff det står på. Forrige 9k hadde 3 girkasse havari i løpet av halvannet år med mindre hester enn det vil bli nå. Blir dyrt det, men så hadde jeg ikke oljekjøler på girkassa heller da. Men i tillegg til oljekjøler på kassa så bør den nok forsterkes noe vil jeg tro. Andre og tredje steg er ikke helt klare enda, men det kommer etterhvert som jul nærmer seg og steg 1 er ferdig.
OBS! Når det gjelder girkasseolje og Saab. Ikke bruk den orginale olja på bilen din. Den er forferdelig dårlig, og jeg fraråder ihvertfall og bruke den på din trimma Saab. Dessuten bør alle Saaber som er motormessig oppgradert ha en oljekjøler på girkassa. Girkasse og diff hører ikke til Saabs sterke side.
Nå sitter jeg bare og gleder meg og greier ikke gjøre annet enn å tenke prosjekt 9k 2006/2007. Morro skal det bli siden jeg ikke har bygd Saab siden 98/99. Planen kan strekke seg til at bilen skal på Autofil med Tommy Rustad bak rattet. Hadde iallefall vært jævlig artig. Neste Saab treff blir jeg kanskje og se i en Imola Rød 9k. Vi snakkes.