Side 1 av 1
Justere Wastgate!!
Lagt inn: 05 sep 2006, 20:26
av WilliamN582
En kompis mener at bilen vil gå så mye bedre ved å bare korte staget på wastgate`n, men er litt skeptisk til det..
er det noen som hat noen formening om det!??
Lagt inn: 05 sep 2006, 20:36
av Griffin N430
Hvis man vet hva man driver med (dvs følge opp med fetere bensin blanding ++) så er justering av wastegate ikke no problem, men du får sjelden justert bensinblandinga på en nyere bil manuelt. chip er nok tingen.
Lagt inn: 05 sep 2006, 20:41
av WilliamN582
så hvis jeg gjør det på min 89mod 9000turbo må jeg dyse om bilen`!?
er ikke helt klok på dette!!!
noen som har en framgangsmåte å gjøre det på `?!
evt. pris på deler?!!
Lagt inn: 05 sep 2006, 20:45
av Griffin N430
Beste måten å gjøre det på en saab er å justere APC`n! Da kan du få opp trykket til ca 1 bar. Justerer du APC`n for mye så får du tenningsbank og trykket senker seg automatisk (blir veldig ustabilt)
Vil du ha opp trykket høyere, så er ny bensintrykksregulator, chip og evt større dyser et alternativ....! Står mye om det på "Trimming"
Lagt inn: 05 sep 2006, 20:53
av WilliamN582
skal kikke litt der inne... takker for svar!!
Lagt inn: 05 sep 2006, 21:46
av knut N458
Men første bud er at grunnladetrykket er riktig. Dvs. Trykket uten APC. Er dette for lavt greier ikke APCen å hjelpe deg opp i 1 Bar eller deromkring. Justeres lett ved å korte inn staget.
Lagt inn: 05 sep 2006, 21:47
av Griffin N430
Grunntrykk skal altså være rundt 0,45 bar...! Ta ut kontakta til magnetventilen og kjør!

Re: Justere Wastgate!!
Lagt inn: 05 sep 2006, 22:18
av LeonLatex
WilliamN582 skrev:En kompis mener at bilen vil gå så mye bedre ved å bare korte staget på wastgate`n, men er litt skeptisk til det..
er det noen som hat noen formening om det!??
Om du ikke vet hva du driver med så bør du holde finga langt vegg fra wastegate og justering av ladetrykket. Du kan lett knekke motoren og turboen.
Re: Justere Wastgate!!
Lagt inn: 06 sep 2006, 15:08
av WilliamN582
Weborakel skrev:WilliamN582 skrev:En kompis mener at bilen vil gå så mye bedre ved å bare korte staget på wastgate`n, men er litt skeptisk til det..
er det noen som hat noen formening om det!??
Om du ikke vet hva du driver med så bør du holde finga langt vegg fra wastegate og justering av ladetrykket. Du kan lett knekke motoren og turboen.
det er derfor jeg spør!!! vil ikke drepe bilen, pga noe som er usikkert....
Lagt inn: 06 sep 2006, 19:45
av ut218
Skal du trimme kan det være en fordel å kjøpe en større wastegateklokke, med kraftigere fjær, og så kjøre med samme grunnladetrykk. Da har du kvikk regulering og en fjær som makter å holde igjen, helt til trykkregulatoren mener det er nok. Forøvrig er det ikke noen mening i å stramme wastegaten, om ikke grunnladetrykket er for lavt. Grunnladetrykket skal være sikkert trykk.
Lagt inn: 06 sep 2006, 23:00
av Ingvar N629
Du har da APC på bilen, bilen vil ikke gå bedre om du korter inn staget til WG, men APC-systemet mister muligheten til å justere ned trykket til sikkert trykk om det skulle bli nødvendig. Det er ingen Volvo 240 Turbo du har, skru på APCen om du vil øke trykket. Se FAQ.